افزایش نرخ دقت با اینترنت اشیا در معادن
افزایش نرخ دقت با اینترنت اشیا در معادن

کانی مگ،محمد قهرمانی کوشان-دیگر در جهان بر کسی اینترنت اشیا و مزیت‌های آن پوشیده نیست. گلوبال دیتا پیش بینی می‌کند که درآمد بازار جهانی اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۴ به ۱.۱ تریلیون دلار برسد. در حالی که هنوز چند سالی با فراگیر شدن اینترنت اشیا باقی مانده است،عملیات معدنکاری استفاده از اینترنت اشیا در استخراج […]

کانی مگ،محمد قهرمانی کوشان-دیگر در جهان بر کسی اینترنت اشیا و مزیت‌های آن پوشیده نیست. گلوبال دیتا پیش بینی می‌کند که درآمد بازار جهانی اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۴ به ۱.۱ تریلیون دلار برسد. در حالی که هنوز چند سالی با فراگیر شدن اینترنت اشیا باقی مانده است،عملیات معدنکاری استفاده از اینترنت اشیا در استخراج و تکامل آن را به دقت زیر نظر دارد.اینترنت اشیا در معادن، عملیات معدنکاری را کارآمدتر و توانمندتر می‌کند. اینترنت اشیا در معادن به کاهش هزینه‌های نهایی کمک می‌کند و همچنین سطح ایمنی و کیفیت صنعت معدن را بهبود می‌بخشد. هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با هم به صنایع معدنی کمک می‌کنند تا فرآیند استخراج فلز خود را بهبود بخشند، این فرآیند را دقیق‌تر و در نتیجه تولید زباله کمتری را منجر می‌شوند. وجود اینترنت اشیا در معادن مزیت‌های بسیاری دارد. با وجود محصولات خودپایه در معادن، یعنی کارکردن وسیله نقلیه و تجهیزات با هم، داده‌های بیشتری جمع‌آوری می‌شود که نرخ دقت را بهبود می‌بخشد. اینترنت اشیا به شرکت‌های معدنی اجازه می‌دهد تا جدیدترین فناوری‌ها، اختراعات، روند توسعه، نوآوری‌های جدید و نحوه ماندن در بازار را پیدا کنند.

چگونه اینترنت اشیا در معادن تحول ایجاد می‌کند

در دوره دیجیتال سازی اقتصاد جهان، فناوری به طور کامل نحوه عملکرد سازمان‌ها را تغییر می‌دهد. شرکت‌های دارای، دارایی فشرده مانند آب و برق، نفت و گاز، انرژی، تولید و ساخت و ساز به تدریج راه‌حل های اینترنت اشیا را برای انجام عملیات با بهره‌وری بیشتر و هزینه‌های پایین‌تر به کار می‌گیرند. از آنجایی که جمعیت در حال افزایش است، فشار بیشتری بر صنعت معدن  و معدنکاری وارد می‌شود. با توجه به اینکه هر صنعتی از فناوری‌های جدید برای تقویت مهارت، صرفه جویی در هزینه و رشد استفاده می‌کند، صنعت معدن نیز در رقابت با سایر صنایع است. برای انجام برخی عملیات و تضمین ایمنی معدن، نیاز اساسی به معرفی سیستم‌های نظارت و کنترل زیرزمینی وجود دارد.

از این رو، صنعت ماینینگ مشتاقانه منتظر اینترنت اشیا برای خودکارسازی عملیات خاص و کسب برتری نسبت به سایر صنایع است. بر اساس مطالعه‌ای که توسط متخصص تحقیقات بازار وانسون بورن انجام شد، ۷۰درصد از شرکت‌کنندگان از ۱۰۰ شرکت بزرگ استخراج معدن در سراسر جهان معتقدند که اینترنت اشیا مزیت قابل‌توجهی در برابر رقبا به آنها می‌دهد، ۴۱ درصد توصیه می‌کنند که اتوماسیون فرآیندهای تجاری ایجاد می‌کند و عملاً نیمی از آنها اطمینان دارند که اینترنت اشیا در معادن می‌تواند برای کشف فرصت‌های صرفه جویی در هزینه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

با این وجود که فناوری IoT مدتی است وجود داشته و نشان دهنده ماشین‌های متصل، حسگرها، لوازم متصل و تجهیزات مبتنی بر اینترنت است، صنعت معدن در پذیرش این فناوری عملکرد کندی داشته است. شاید مهمترین دلیل آن هم این است که اغلب فعالان حوزه معدن تصمیم می گیرند که از فرآیندهای سنتی و دستی استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که این امر در حال تغییر است زیرا تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها شروع به درک مزایای IoT در عملیات استخراج کرده‌اند. در واقع، این فناوری می‌تواند کسب‌وکار را تغییر دهد، اقدامات ایمنی را در شرایط خطرناک افزایش دهد، کارایی کلی را بهبود بخشد، و تأثیر مثبتی بر نتیجه سازمان داشته باشد. سوالی که پیش می‌آید این است که اینترنت اشیا چگونه می‌تواند به صنعت معدن کمک کند تا بر معایب خود غلبه کند و در مسیر رشد و کارایی حرکت کند؟ ابتدا، بیایید برخی از چالش‌های حیاتی را که صنعت معدن هر روز با آن روبرو می‌شود را برای به دست آوردن بینش درک کنیم.

چالش‌های صنعت معدن کدامند؟

استخراج معدن یک تجارت بسیار پرخطر است. مشکلات طولانی مدت مانند کاهش شنوایی به دلیل سطوح بالای سر و صدا، بیماری‌های ریوی به دلیل استنشاق گرد و غبار زغال سنگ و خطرات شیمیایی همچنان پابرجا هستند. علاوه بر این، با عمیق‌تر شدن معادن، خطر خرابی به‌طور باورنکردنی افزایش می‌یابد. محیط‌های غیرعادی و دمای سطح به تدریج شرایط را تشدید می‌کنند.

علاوه بر این، از آنجایی که تعداد معادن روزافزونی در مناطق خارج از شبکه راه‌اندازی می‌شود، از نظر مالی ایجاد زیرساخت‌های برق دائمی برای پشتیبانی از معدن مشکل ساز می شود. به همین دلیل است که سازمان‌ها به دنبال ریزشبکه‌های مقیاس‌پذیر در معادن هستند تا نیازهای برق را برآورده کنند.

علاوه بر مخاطره آمیز بودن، بر محیط زیست نیز تأثیر منفی می‌گذارد. تأثیر نامطلوب آن بر اقلیم شامل فرسایش، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی و خاک است.

علاوه بر این، نوسان هزینه‌های کالا، کاهش تقاضای جهانی، افزایش خطرات ایمنی و امنیتی، و غیره، چالش‌های مهمی هستند که صنعت معدن اغلب با آن مواجه است در حالی سهام‌داران به دنبال برآورده شدن انتظارات خود هستند. برای اینکه سازمان‌های سرسخت‌تر باقی بمانند، باید مستدل‌تر و خلاق‌تر شوند. در اینجا، دیجیتالی شدن با ارائه فرصت‌های جدید برای گسترش کارایی و تعالی عملیاتی نقش مهمی ایفا می‌کند.

اهمیت اینترنت اشیا در معادن

در حالی که فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، هواپیماهای بدون سرنشین و غیره در حال حاضر در صنعت معدن استفاده می‌شوند، اینترنت اشیا چالش‌های این صنعت را در هسته حل می‌کند و به سازمان‌های معدنی کمک می‌کند تا کارایی و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند.

هدف اصلی اینترنت اشیا در معادن افزایش عملیات استخراج وافزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی هزینه است. با پیاده‌سازی حسگرها بر روی سخت‌افزار استخراج و سیستم‌هایی که بر تجهیزات نظارت می‌کنند، حفارها می‌توانند از مجموعه‌های عظیمی از داده‌ها، که به عنوان داده‌های بزرگ نیز شناخته می‌شوند، برای یافتن روش‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر برای انجام عملیات خود و توسعه بیشتر کارایی در این مسیرها استفاده کنند. استقرار حسگرها نیز می‌تواند زمان خرابی عملیات را تا حد زیادی کاهش دهد، زیرا سازمان‌ها می‌توانند از داده‌های انباشته‌ شده برای آموزش ماشین‌آلات خود و جلوگیری از شکستگی استفاده کنند.

اینترنت اشیا در معادن باعث تعمیرات آسان می‌شود

با داشتن یک شبکه کاملاً یکپارچه، بررسی هر بخش از یک عملیات معدنکاری بسیار ساده‌تر می‌شود و منجر به عملکرد و امنیت برجسته‌تر می‌شود. این شامل شناسایی ساییدگی و پارگی برای قطعات حیاتی تجهیزات و پیش بینی زمانی است که تعمیرات یا نگهداری مورد نیاز است.

مدیران می‌توانند با نظارت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از تجهیزات استخراج فردی، بینش قابل توجهی را در زمان واقعی به دست آورند. اینترنت اشیا در معادن به مدیران کمک می‌کند تا مشکلات به وجود آمده برای تجهیزات معدنکاری را درک کنند و به آنها فرصت پاسخگویی سریع و مناسب را می‌دهد.

در صنعت معدن، هر سنگ له شده مانند بانک پول است. مدیران نمی‌توانند برای چند ساعت سیستم‌ها را از کار بیاندازند، در حالی که اعتماد دارند که یک مهندس به سایت می‌رود؛ زیرا می‌تواند ضرر قابل توجهی در تولید به همراه داشته باشد. مهندسان معمولاً برای تعمیر با تأیید مدیران را دریافت کنند؛ اما مجبور نیستند در محل حضور واقعی داشته باشند. آنها می‌توانند از راه دور وارد سیستم شوند و به نیروی کار معدن کمک کنند تا مشکلات را حل کنند و در وقت و هزینه سایت صرفه جویی کنند.

خطرات قابل توجهی در کسب و کار معدن وجود دارد، حتی اگر نوآوری کشف کرده است که چگونه برخی از آنها را از بین ببرد. اینترنت اشیا در معادن می‌تواند به جلوگیری از خرابی شفت‌های ناسالم کمک کند، زیرا حسگرها اطلاعات بی‌درنگ را دریافت می‌کنند و هر دستگاه معیوب یا جایی که ممکن است مشکلاتی رخ دهد را پیش‌بینی می‌کنند، که در نظر می‌گیرد قبل از اینکه هر چیزی اشتباه شود، اصلاحات انجام شود. شرکت‌های معدنی نیز می‌توانند از حوادث جلوگیری کنند. علاوه بر این، یک سیستم مرکزی مجهز به اینترنت اشیا می‌تواند روش‌های تخلیه و عملیات نجات بهتری را در صورت بروز حادثه ارائه دهد.

بهبود ایمنی با اینترنت اشیا در معادن

برای بهبود ایمنی، آی‌بی‌ام با توسعه‌دهنده فناوری پوشیدنی گارمین همکاری کرده است تا به سازمان‌های معدنی اطلاعات حسگرها و هشدارهای نیروی کارشان را در زمان واقعی ارائه دهد. با استفاده از راه‌حل‌های Maximo Worker Insights IBM، یک پلت‌فرم اینترنت اشیا که داده‌ها را از ابزارهای پوشیدنی و حسگرهای طبیعی جمع‌آوری می‌کند، سازمان‌های استخراج می‌توانند هشدارها و هشدارهای بی‌درنگ در مورد پالس‌های بالا، موقعیت‌های سقوط انسان و سایر علائم بیومتریک دریافت کنند تا از ایمنی بیشتر کارگران محافظت کنند.

مهمترین و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.