شرکت‌های دانش‌ بنیان را می‌توان در حوزه معادن شریک کرد
شرکت‌های دانش‌ بنیان را می‌توان در حوزه معادن شریک کرد

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم در گفت‌گو با خبرنگار کانی مگ، در خصوص نقش شرکت‌های دانش‌ بنیان در حوزه توسعه معادن، گفت: رسالت شرکت‌‌های دانش‌ بنیان، تولید علم به ثروت است، پس غیر از این هم نمی‌توان توقعی از آن‌ها داشت. شرکت‌های دانش‌ بنیان متشکل از افراد نخبه که معمولاً جوان هم هستند، […]

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم در گفت‌گو با خبرنگار کانی مگ، در خصوص نقش شرکت‌های دانش‌ بنیان در حوزه توسعه معادن، گفت: رسالت شرکت‌‌های دانش‌ بنیان، تولید علم به ثروت است، پس غیر از این هم نمی‌توان توقعی از آن‌ها داشت. شرکت‌های دانش‌ بنیان متشکل از افراد نخبه که معمولاً جوان هم هستند، است و پیشرفت اقتصادی از این مسیر زودتر محقق می‌شود، چون هیچ اثری از دلالی در آن نیست.

وی افزود: معادن در ایران یک ثروت فوق‌العاده عظیم و پول‌ساز است که می‌تواند هم اقتصاد کشور و هم معیشت مردم را بهبود ببخشد. حضور شرکت‌های دانش ‌بنیان در این عرصه لازم و ضروری است، اما به شرط اینکه به درستی از پتانسیل این شرکت‌ها استفاده شود، یعنی سیستم دولتی کاری نکند که این افراد عالم از مسیر اصلی خود خارج و وارد موضوعات استخراج و خام‌فروشی شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: وقتی مواد معدنی استخراج می‌شوند باید همه تلاش ما این باشد که زنجیره تولید طی شود. این کار یعنی جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد این فناوری، کاری بزرگ است که می‌تواند به دست شرکت‌های دانش ‌بنیان به سرانجام برسد.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس اظهار داشت: کشورهای پیشرفته، سال‌هاست شرکت‌های دانش ‌بنیان را جدی گرفتند و ما هم باید به این سمت و سو حرکت کنیم، زیرا افراد بااستعداد و نخبه که می‌توانند در اقتصاد کشور جریان‌سازی کنند، کم نیستند. اگر به این شرکت‌ها میدان داده شود، آن‌ها ظرفیت اشتغال‌زایی هم دارند که این موضوع کمک شایانی به دولت خواهد کرد.

پاک‌فطرت در ادامه بیان کرد: شرکت‌های دانش‌ بنیان اگر بدانند سیستم دولتی از آن‌ها در حوزه معدن حمایت می‌کنند، خواهند توانست مسیری را در پیش بگیرند که استخراج بی‌رویه و البته خام‌فروشی که ارزش‌افزوده‌ای برای کشور دربرندارد، صورت نگیرد. مواد معدنی باید فرآوری شود تا به کمک آن، چرخ صنعت سریع‌تر از همیشه بچرخد.

وی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌ بنیان باید علم را تولید و در اختیار معدن‌دار بگذارند و البته باید حق این شرکت‌ها به درستی ادا شود که نسبت به ادامه کار بی‌رمق نشوند. در دنیا «علم» تجاری‌سازی می‌شود و شاید بهتر باشد که شرکت‌های دانش ‌بنیان را در این قسمت شریک کرد. این رویکرد برای دولت هم خوب است، زیرا تخصیص بودجه به شرکت‌های دانش‌بنیان را به حداقل می‌رساند.

این نماینده شیراز با اشاره به اینکه متاسفانه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌ بنیان به طور خاص و ملموس در حوزه معدن استفاده نشده است، گفت: حرکت شرکت‌های دانش ‌بنیان در حوزه معدن، لاک‌پشتی است و از قرار معلوم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم نگاه دولتی به موضوع دارد. دولت باید در موضوعاتی مثل مالیات، بیمه و… همکاری قابل قبولی با شرکت‌های دانش‌ بنیان داشته باشد، زیرا بها دادن به این شرکت‌های در نهایت به نفع کشور و همه مردم است.

پاک‌فطرت در پایان خاطرنشان کرد: اگر نخبگان ایرانی بدانند در ایران به آن‌ها بها می‌دهند و کار در خور شانی برایشان تعریف خواهد شد، دیگر به مانند گذشته شاهد فرار مغزها نخواهیم بود. شرکت‌های دانش‌ بنیان در دوران تحریم بسیار می‌توانند برای کشور کارساز باشند و امیدوارم این ظرفیت، جدی‌تر از همیشه دیده شود.