شرکت‌های دانش بنیان نیاز مبرم صنعت معدن هستند
شرکت‌های دانش بنیان نیاز مبرم صنعت معدن هستند

به گزارش کانی مگ، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ضرورت به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف کشور، گفت: ما برای اینکه بخواهیم در منطقه و حتی دنیا در بخش‌های مختلف حرف برای گفتن داشته باشیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه، هم سخت کار کنیم و هم افراد با دانش را پای […]

به گزارش کانی مگ، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ضرورت به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف کشور، گفت: ما برای اینکه بخواهیم در منطقه و حتی دنیا در بخش‌های مختلف حرف برای گفتن داشته باشیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه، هم سخت کار کنیم و هم افراد با دانش را پای کار بیاوریم.

وی افزود: حالِ اقتصاد خوب نیست و این مشکلات در این یکی، دو سال هم شکل نگرفته است، یعنی دهه‌هاست مشکل ساختار بودجه داریم، اما تحریم‌های سال ۹۷ این ضعف‌ها را بیش از پیش برایمان نمایان کرد.

نماینده کنگاور تصریح کرد: در این ۴۳ سالی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، بارها شاهد اعمال تحریم‌های سخت اقتصادی علیه ملت ایران بوده‌ایم و از اردیبهشت سال ۹۷که آمریکا از توافق برجام خارج شد، فشار حداکثری در دستور کار معرضان نظام قرار گرفت. پس ما همیشه این تجربه را داشته‌ایم که نباید امید به دیگر کشورها داشت و آن‌ها تنها به منافع خود و گرفتن امتیاز از ما فکر می‌کنند. چطور ما این موضوعات را می‌دانیم، اما مسیر تصمیم‌گیری در حوزه اقتصادی را تغییر نمی‌دهیم؟

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اظهار داشت: ایران همیشه کشوری نخبه‌پرور بوده است و نگاهی به تشکیلات‌های بزرگ علمی دنیا حکایت از حضور ایرانی‌ها در آن مجموعه‌ها دارد. علم می‌تواند تولید ثروت کند و این ظرفیت در بین نخبگان ایرانی به وفور دیده می‌شود، اما وقتی شرکت‌های دانش بنیان را ویژه و خاص ندیدیم و در جاهایی که می‌شد آن‌ها را پای کار بیاوریم این کار را نکردیم، وضع‌مان به این مرحله رسیده است.

رضایی با اشاره به اینکه مدت کوتاهی است که مسئولان به نقش و اهمیت شرکت‌های دانش بنیان پی‌برده‌اند، گفت: چند صباحی است که سعی شده شرکت‌های دانش بنیان را ویژه‌تر دید و پای صحبت‌های آن‌ها نشست و پرسید به چه چیزهایی برای پیگیری امور خود احتیاج دارند. هم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هم برخی وزارتخانه‌ها با این افراد نخبه جلسه داشتند و تا حدی، کار را برون‌سپاری کردند، اما موفقیت در این حوزه زمانی شکل می‌گیرد که هم، همه مسئولان این اهمیت را باور کنند و هم، حمایت‌ها واقعی و کار راه‌بینداز باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نخبگان کشور بدانند در ایران هم به لحاظ مالی تامین هستند و هم، نیازهایشان به موقع انجام خواهد شد و هم، آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان مورد مشورت قرار می‌گیرند، حتماً در مملکت خود خواهند ماند و روی به جریان‌سازی می‌آورند. امروز حوزه‌‌هایی مثل نفت، معدن و خودرو نیاز ضروری به حضور حداکثری شرکت‌های دانش بنیان جهت تحول دارند و این اراده در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم هست که میدان عمل به نخبگان واگذار شود، تنها باید کاری کرد که رویکرد سرعت پیدا کند.