صادرات تنها راه حفظ حیات تجاری است
صادرات تنها راه حفظ حیات تجاری است

مهدی رنگ رونا، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، به خبرنگار کانی مگ، گفت: برداشته شدن موانع پیش روی صادرکنندگان یکی از گام‌های حرکت به سمت رونق صادراتی است. شاید بتوان مشکل حمل و نقل را در صدر مشکلات صادراتی قرار داد. همچنین مشکلات تامین مالی بر این موضوع دامن زده است. […]

مهدی رنگ رونا، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، به خبرنگار کانی مگ، گفت: برداشته شدن موانع پیش روی صادرکنندگان یکی از گام‌های حرکت به سمت رونق صادراتی است. شاید بتوان مشکل حمل و نقل را در صدر مشکلات صادراتی قرار داد. همچنین مشکلات تامین مالی بر این موضوع دامن زده است.

وی افزود: چالش‌هایی از جمله نحوه انتقالات مالی و بی‌ثباتی در سیاست گذاری‌های تجاری و نگاه کوتاه مدت بازرگانان به حضور در بازار این کشور وجود دارد که باید هرچه بیشتر در راستای از پیش رو برداشتن این موانع تلاش کرد.

رنگ رونا با بیان اینکه، صادرات محصولات معدنی هم از سایر کالاها و محصولات داخلی مستثنا نیستند، اظهار داشت: توسعه حمل و نقل بین‌المللی به خصوص در بخش دریایی می‌تواند زمینه صادرات محصولات معدنی را در بازارهای مختلف فراهم کند. بازارهای کشورهای همسایه و دارای مرزهای آبی مشترک با کشورمان ظرفیت‌های قابل توجهی برای پذیرش و صادارت محصولات معدنی دارند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه، کشورمان نیز به یکی از مهمترین آبراه‌های جهان یعنی خلیج فارس دسترسی داشته و حجم بسیار زیادی از کالاهای تولیدی کشور از این راه صادر می‌شود، عنوان کرد:  ضمن آنکه دریای مازندران نیز راه ارتباطی بسیار مناسبی برای ارتباط و صادرات کالا به کشورهای اوراسیا محسوب می‌شود که کشورهای مختلفی را در بر می‌گیرد. در نتیجه توسعه حمل و نقل دریایی در کشور می‌تواند یکی از اصلی‌ترین گام‌های رفع موانع صادراتی به خصوص در بخش محصولات و مواد معدنی باشد.

عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، ادامه داد: بخش خصوصی باید به این باور برسد که صادرات تنها راه حفظ حیات تجاری این بخش بوده و در این زمینه لازم است نسبت به متحد کردن صادرکنندگان، تدوین برنامه جامع صادراتی، عدم محدودیت مقاصد صادراتی به چند کشور و تلاش برای گسترش بازارها و ورود به بازارهای جدید اقدام شود.

وی تاکید کرد: در استان زنجان تولید روی این صنعت را به یک صنعت صادراتی تبدیل کرده است. در حال حاضر تولیدکنندگان استان در این عرصه از اینکه ضمانت نامه‌های بانکی آنها به دلیل اینکه معوقات ارزی دارند که آن هم به دلیل روشن نشدن نحوه تسویه ورود موقت است، ناراضی بوده و قادر به دریافت ضمانت نامه بانکی نیستند.

وی با اشاره به اینکه کشف بازارهای صادراتی جدید، نحوه نفوذ به این بازارها، بازاریابی و معرفی اقلام صادراتی با توجه به ظرفیت بازارهای جدید در این نقشه راه تجارت مورد توجه بوده است، یادآور شد: ما با نگاه به حفظ بازارهای فعلی به دنبال کشف بازارهای جدید برای محصولات استان آن هم با افزایش سبد کالای صادراتی هستیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به ایجاد ارزش افزوده در تولید در تمامی بخش های اقتصادی اظهار داشت: توجه به ایجاد ارزش افزوده در تمامی بخش ها از جمله معدن سبب درآمدزایی، رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود فضای کسب و کار می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تلاش برای جذب سرمایه، فناوری، مدیریت، دانش فنی و نیروی انسانی ماهر خارجی برای رشد و ارتقاء تمامی واحدهای صنعتی باید در دستور کار قرار گیرد. در این صورت است که صادرات محصولات به نحو احسن ممکن می‌شود.