اینترنت اشیا در معادن چه ریسک‌هایی دارد؟
اینترنت اشیا در معادن چه ریسک‌هایی دارد؟

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- نوآوری‌ها در فناوری به طور چشمگیری چهره ایمنی را تغییر می‌دهند. صنعت معدن به طور مداوم در جستجوی ذخایر معدنی و منابع عظیم معدنی است. افزایش تولید و سودآوری مستلزم بهبود کارایی در این صنعت به شمار می‌رود. صنعت معدن  به طور کلی در حال روی آوردن به استفاده از […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- نوآوری‌ها در فناوری به طور چشمگیری چهره ایمنی را تغییر می‌دهند. صنعت معدن به طور مداوم در جستجوی ذخایر معدنی و منابع عظیم معدنی است. افزایش تولید و سودآوری مستلزم بهبود کارایی در این صنعت به شمار می‌رود. صنعت معدن  به طور کلی در حال روی آوردن به استفاده از تکنولوژی‌های جدید، فناوری‌های نوین و دانش است.  اینترنت اشیا (IoT) یکی از مواردی است که در صنعت معدن در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای یافته است تا این پیشرفت‌ها را پیش ببرد. اما باید بدانیم که در صنعت معدن مدیریت ریسک IoT مناسب را نیز باید اجرا کرد تا بیشترین بهره از آن برده شود.

اتصال جنبه‌های مختلف فعالیت معدنی با اینترنت اشیا

از آنجایی که بسیاری از تجهیزات می‌توانند با اینترنت اشیا به یکدیگر متصل شوند، اینترنت اشیاء می‌تواند از چندین جنبه صنعت معدن  را بهره‌مند کند.

برای مثال در معادن می‌توان از اینترنت اشیا به عنوان راهنمای اکتشاف درز استفاده کرد. حسگرهای تعبیه شده در انتهای تجهیزات حفاری امواج صوتی را ارسال می‌کنند و سیگنال‌های دریافتی را اندازه گیری می‌کنند. درزهای غنی از سنگ معدن سیگنال‌های قوی‌تری را برمی‌گردانند و به معدن‌کاران اجازه می‌دهند تا بدانند کجای معدن را در مرحله بعدی حفاری کنند.

همچنین بهبود ایمنی کارگران در معادن یک اصل به شمار می‌رود. لباس‌ها و دستگاه‌هایی وجود دارد که می‌توانند گازهای خطرناک در معادن را اندازه گیری کنند و به کارگران و مدیران در مورد شرایط بالقوه خطرناک هشدار دهند.

بهبود کارایی ابزارهای تله‌متری(دور سنجی) یکی دیگر از مزیت‌های وجود اینترنت اشیا در معادن است.  برای مدیریت ناوگان می‌توانند داده‌ها را برای بهینه‌سازی برنامه‌های استخراج تجزیه و تحلیل کنند، نیروی کار مناسب را به کار مناسب اختصاص دهند و به طور فعال وظایف عملیاتی لازم را دانلود کنند.

اتوماسیون عملیات معدنکاری یکی دیگر از کاربردهای اینترنت اشیا در معادن است. شرکت‌های معدنی در حال استقرار ناوگان وسایل نقلیه خودران هستند. این وسایل نقلیه می‌توانند به ویژه در شرایط خطرناک زیرزمینی سودمند باشند و نظارت را با تغذیه داده‌ها به یک کنترل کننده مرکزی امکان‌پذیر کنند.

امنیت سایبری؛ چالش اینترنت اشیا در معادن

اینترنت اشیا می‌تواند به شرکت‌های معدنی فعال در حوزه استخراج کمک شایانی کند تا سودهای بیشتری کسب کنند؛ اما مجموعه جدیدی از اپراتورهای آماده اینترنت را معرفی می‌کند که به نوبه خود، تعداد بردارهای حملات سایبری را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده، حملات سایبری در بخش معدن، استخراج نفت و گاز بیشتر با انگیزه سود مالی یا جاسوسی انجام می‌شود. اگر مجرمان سایبری مالکیت معنوی، داده‌های استخراج یا اطلاعات دیگر شرکت‌های معدنی را بدزدند، می‌توانند آن را به یک رقیب بفروشند و به آنها مزیت رقابتی بدهند.

چالش‌های امنیت سایبری صنعت معدن می‌تواند به  صورت ویژه‌ای پیچیده باشد. دارایی‌های شرکت‌های معدنی اغلب در سیلوهای جداگانه نگهداری می‌شوند. فناوری اطلاعات (IT)، یا بخش محاسباتی و فناوری عملیاتی (OT)، سیستم‌های کنترل صنعتی که کار را انجام می دهند در بخش دیگری هستند. علاوه بر این، سیستم‌های کنترل صنعتی اغلب از تجهیزات قدیمی تشکیل شده‌اند و تنها مهندسان متخصص واجد شرایط کارکرد آن‌ها هستند. در این میان یک چالش جدی در رابطه با مدیریت میان این دو به وجود می‌آید.

امنیت ممکن است آخرین لیست اولویت معدنکاران باشد. معادن اغلب غیرمتمرکز و در نقاط دور افتاده‌ای هستند. برخی از آنها به پیمانکاران شخص ثالث برای انجام فعالیت معدنکاری واگذار می‌شوند که هر کدام رویکرد خاص خود را برای اتصال و امنیت داده‌ها دارند. واقعیت این است که  آسیب‌پذیری‌های اصلاح‌نشده به‌شدت قابل بهره‌برداری هستند و این موضوع می‌تواند به یک خطر جدی برای شرکت‌های معدنی تبدیل شود.

راه‌حل‌های مدیریتی اینترنت اشیا در معادن

 اینترنت اشیا و یا هر فناوری دیگری بدون ریسک و خطر معنایی ندارد؛ اما نکته مهم در این میان راه‌حل‌ها و مزیت‌هایی است که فناوری در اختیار صنایع قرار می‌دهد. راه‌حل‌های قوی مدیریت ریسک اینترنت اشیا می‌تواند به این مسائل رسیدگی کند و یک رویکرد جامع، همراه با فرهنگ امنیت، می‌تواند بحث در مورد امنیت اینترنت اشیا را دوباره راه‌اندازی کند. یکپارچه سازی نظارت IT و OT تحت یک دفتر امنیتی واحد می‌تواند نظارت متمرکز را فراهم کند. پلتفرم‌های اعتبارسنجی امنیتی و راه‌حل‌های مشابه می‌توانند دستگاه‌ها و برنامه‌ها را ایمن کنند، داده‌ها را رمزگذاری کنند و دستگاه‌ها را احراز هویت کنند. در اینجاست که خطر امنیت سایبری به کمترین میزان خود می‌رسد.

اینترنت اشیا می‌تواند موهبتی برای صنعت معدن به خصوص در بخش استخراج باشد. برای مثال در بخش نقاط پایانی استخراج هوشمندسازی و حتی بیدار نگه داشتن مدیران، کارگران و مدیران یک سایت معدنی چالش جدی است. برای این موضوع می‌توان با استفاده از اینترنت اشیا راه حل‌های قوی امنیت سایبری ایجاد کرد که می‌تواند استفاده ایمن و کارآمد از اینترنت اشیا در معادن را ترویج دهد.

کارآیی اینترنت اشیا در مدیریت نیروی انسانی معادن

اینترنت اشیا در معادن یک ابزار نظارت و تشخیص از راه دور بی‌درنگ است که از سیستم‌های پشتیبانی حیات تا اتاق کنترل را در بر می‌گیرد. استفاده از اینترنت اشیا در معادن گسترش می‌یابد تا مجموعه‌ای از دستگاه‌های مرتبط را که در هر نقطه‌ای با اتصال شبکه گسترده‌تر قرار دارند، شامل شود. اعلان‌ها و داده‌های فشاری برای یک سایت معدن، به طور موثر و کارآمد مشکلات را حل می‌کنند و نیاز به پرسنل اضافی را به زیرزمین کاهش می‌دهند.  اینترنت اشیا در معادن، ساده‌سازی رویه‌های عملیاتی از طریق دارایی‌های متصل و انتقال داده‌ها، ایمنی و انطباق با مقررات را بهبود می‌بخشد و آرامش خاطر را فراهم می‌کند که پرسنل در هر زمان معین می‌توانند فعالیت خود را انجام دهند.

یکی دیگر از مزایای اینترنت اشیا در معادن، نقش آن به عنوان سیستم زیربنایی تسهیل کننده استفاده از هوش مصنوعی (AI) است. از اکتشاف تا پردازش و حمل‌ونقل، هوش مصنوعی قدرت راه‌حل‌های اینترنت اشیا را به عنوان ابزاری برای ساده‌سازی عملیات، کاهش هزینه‌ها و بهبود ایمنی در صنعت معدن افزایش می‌دهد.

با استفاده از مقادیر وسیعی از ورودی داده‌ها، مانند گزارش‌های حفاری و بررسی‌های زمین‌شناسی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند پیش‌بینی‌هایی انجام دهند و توصیه‌هایی در مورد اکتشاف ارائه کنند و در نتیجه فرآیندی کارآمدتر با نتایج بازده بالاتر را به همراه داشته باشند.

در بستر انقلاب تکنولوژیکی که در تمامی صنایع جهان رخ داده است، می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های برجسته‌ای از صنعت معدن باشیم که این صنعت را پایدارتر  می‌کند. برخی از اثرات نامطلوب معدن بر جوامع، اکوسیستم‌ها و سایر محیط‌ها نیز وجود دارد. با هدف به حداقل رساندن آنها، قدرت داده‌ها از طریق کاربردهای مختلف اینترنت اشیاء مهار می‌شود. به طور کلی، اینترنت اشیاء به صنعت معدن کمک می‌کند تا به سمت استخراج منابع سوق پیدا کند و یک چارچوب زمانی خاص و ردپایی را در نظر داشته باشد که ضروری است.