رهبری استارتاپ‌های هوش مصنوعی در معادن
رهبری استارتاپ‌های هوش مصنوعی در معادن

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- در سال‌های نه چندان دور که هوش مصنوعی مفهوم جدی در صنایع پیدا نکرده بود، هیچ کس تصور نمی‌کرد این موضوع تا چه اندازه بتواند در صنعتی مانند معدن، تاثیرگذار باشد. بر اساس آمار رسمی مجمع جهانی اقتصاد، استارتاپ‌های هوش مصنوعی از سال ۲۰۱۹ در صنعت معدن رشد ۱۰ برابری […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- در سال‌های نه چندان دور که هوش مصنوعی مفهوم جدی در صنایع پیدا نکرده بود، هیچ کس تصور نمی‌کرد این موضوع تا چه اندازه بتواند در صنعتی مانند معدن، تاثیرگذار باشد. بر اساس آمار رسمی مجمع جهانی اقتصاد، استارتاپ‌های هوش مصنوعی از سال ۲۰۱۹ در صنعت معدن رشد ۱۰ برابری داشتند و به گونه‌ای رهبری در حوزه معدن را به دست گرفته‌اند.

صنعت معدن در تمامی حوزه‌های خود می‌تواند از مزیت‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر خدمات و محصولات استارتاپ‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شود. از اکتشاف تا استخراج و حتی لجستیک مواد معدنی می‌تواند در سایه بهره‌مندی از هوش مصنوعی بهره‌وری چشم‌گیری را تجربه کند.

استارتاپ‌های هوش مصنوعی در بخش اکتشاف معدنی

استارتاپ‌ها در تمامی جهان کسب و کارهایی بر بستر تکنولوژی و نوآور هستند. به همین دلیل تلاش می‌کنند تا با کمترین هزینه‌ها بیشترین بهره‌وری را حاصل کنند. بخش اکتشاف معادن یکی از بخش‌هایی که نیاز جدی به تکنولوژی و بهره‌گیری از دانش روز دنیا را دارد. استارتاپ‌های هوش مصنوعی در می‌توانند خدماتی را ارایه کنند که شرکت‌های معدنی بتوانند مسیر درستی را در بخش اکتشاف پیش بگیرند.

مقادیر عظیمی از داده‌ها در قالب نمونه‌های جمع آوری شده، نمونه‌های براده برداری شده، ژئوشیمیایی، یافته‌های حفاری و نتایج سنجش در عملیات اکتشاف معدنی در بیشتر شرکت‌های معدنی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که هر سوراخ حفاری نشان دهنده یک عالم کوچک از فرآیندهایی است که زمین را شکل می‌دهد.

یک سوراخ مته تنها می‌تواند ۲۰۰ مگابایت داده تولید کند، در حالی که یک عملیات کاوش می‌تواند چندین گیگابایت داده تولید کند. استارتاپ‌های هوش مصنوعی در معادن این مزیت‌ را دارند که داده‌های دیوانه کننده را درست تحلیل کرده و روش‌های مناسبی برای استفاده از این داده‌ها ارایه کنند. حفاری در معادن هوشمند مانند گذشته نیست، بلکه شرکت‌های بزرگ معدنی عملیات حفاری را با استفاده از جدیدترین و به روزترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها انجام می‌‌دهند.

هر یک از مجموعه داده‌های که در معادن هوشمند امروزی به دست می‌آیند، حیاتی هستند. زیرا می‌توان از آنها برای کشف منابع معدنی جدید استفاده کرد؛ اما مرتب‌سازی آنها به یک تیم کامل از زمین‌شناسان ماهر و فعالان و نخبگان حوزه هوش مصنوعی نیاز دارد. این نیاز شکل‌گیری استارتاپ‌های هوش مصنوعی در حوزه معدن را جدی‌تر کرده است.

در حوزه اکتشاف معدنی استارتاپ‌های در جهان فعالیت می‌کنند که می‌توانند رایانه‌ها را برای شناسایی مناطقی با ساختارهای مشابه با یافته‌های قبلی با استفاده از یادگیری ماشین برنامه‌ریزی کنند.

کاوشگران مواد معدنی می‌توانند از هوش مصنوعی برای یافتن مکان‌های بالقوه استفاده کنند. آن‌ها این کار را با جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف انجام می‌دهند و از تکنیک‌های یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی مناطقی که احتمال کشف مواد معدنی وجود دارد، استفاده می‌کنند. یادگیری ماشینی ۴۷ لایه از داده‌های سنجش از دور و ژئوتکنیکی را به طور همزمان تجزیه و تحلیل می‌کند، ذخایر سنگ معدن و هاله‌های اصلاحی را برجسته می‌کند و همچنین سنگ بستر سخت را با جزئیات زیاد ترسیم می‌کند.

روزهای طلایی استارتاپ‌های هوش مصنوعی در حوزه استخراج معادن

شرکت‌های معدنی آنچنان که در حوزه اکتشاف نیاز به فناوری دارند باید به سایر بخش‌ها هم توجه داشته باشند. بی‌شک هوش مصنوعی در بخش استخراج هم می‌تواند در معادن کاربردی شود. استارتاپ‌های هوش مصنوعی در معادن با کمک یادگیری ماشینی برای کشف مواد معدنی در بخش استخراج خدمات ارایه می‌دهند.

این چیزی است که چندین کسب و کار در حال حاضر روی آن تمرکز کرده اند. برای مثال استارتاپ‌های هوش مصنوعی در جهان وجود دارند که از یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا کشف طلا را بیشتر علمی کنند نه هنری. استارتاپ‌های دیگر وجود دارند که با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی تمام داده‌های زمین‌شناسی موجود برای کشف چشم‌اندازهای حفاری طلا را انجام می‌دهند. در از سال ۲۰۱۸ بیشتر شرکت‌های معدنی کانادایی بخش اکتشاف و استخراج معادن طلا را با کمک این استارتاپ‌ها انجام می‌دهند.  

حمل و نقل هوشمند در معادن

وقتی صحبت از معادن هوشمند می‌شود باید به هوشمندسازی تمام جریان عملیات معدنکاری توجه کرد. اصولا معدن نمی‌تواند به صورت تک بعدی و در یک بخش هوشمند باشد. وقتی پروسه هوشمندسازی در معادن کلید می‌خورد، تمامی بخش‌های معدن مجهز به تکنولوژی‌های روز می‌شوند. جابه جایی مواد معدنی، یکی از مواردی است که با جریان هوشمندسازی بسیار تسهیل می‌شود. در دنیا استارتاپ‌هایی شکل گرفته‌اند که خدماتی را ارایه می‌دهند تا مواد معدنی به صورت هوشمند از معدن تا کارخانه فرآوری حمل شوند. استارتاپ‌های هوش مصنوعی این قابلیت را دارند که صنعت لجستیک نقش ویژه‌ای داشته باشند. همچنین دستگاه‌هایی طراحی شده است که حمل مواد معدنی را به صورت هوشمند و گاهی با استفاده از ماشین‌های هوشمند ممکن می‌کند.

تمرکز استارتاپ‌های هوش مصنوعی بر سلامت تجهیزات معادن

ایمنی معادن به خصوص معادن زیرزمینی یکی از چالش‌های جدی در تمامی دنیا است. به جرات می‌توان گفت روزانه اخبار حوادث معدنی در جهان مخابره می‌شود. همچنین در مواقعی حادثه معدنی یک فاجعه انسانی به بار می‌آورد. به همین دلیل کارگران، مهندسان و حتی مدیران معادن به خصوص معادن زیرزمینی با چالش ایمنی رو به رو هستند. استارتاپ‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر خدمات و راهکارهایی را ارایه می‌دهند که میزان ایمنی در معادن افزایش پیدا کند.

برای مثال یک استارتاپ هوش مصنوعی در کانادا به صورت ویژه بر روی سلامت و تجهیزات معادن تمرکز کرد و خدماتی را در این زمینه ارایه می‌کرد میزان خرابی و یا مشکل‌آفرینی تجهیزات معدنی را کاهش می‌داد. خدمات ارایه شده از سوی این استارتاپ به این گونه بود که به صورت مداوم می‌توانست سلامت و کارایی تجهیزات را به طور منظم کنترل کند.این موضوع برای جلوگیری از خرابی‌های غیرمنتظره و خطرات کارگران بسیار مهم است.

پیشروی سرمایه‌گذاران خطرپذیر در حوزه استارتاپ‌های هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاران خطرپذیر در تمامی جهان به دنبال ایده‌ها و خدماتی هستند که علاوه بر محصول مناسب بتواند در بخش‌هایی از یک صنعت راهگشا باشد. بسیاری از استارتاپ‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر توانسته‌اند چالش‌های مهم صنعت معدن را برطرف کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا علاقه و اشتیاق سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر شود.

شرکت‌های معدنی بزرگ هم تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های هوش مصنوعی بیشتر کرده‌اند. بر اساس اعلام رسمی مجمع جهانی اقتصاد، هوش مصنوعی اخیراً یکی از محبوب‌ترین موضوعات در صنعت معدن بوده است، به طوری که شرکت‌ها برای این موضوع افراد بیشتری  را استخدام می‌کنند. همچنین شرکت‌های معدنی بزرگ تراکنش‌های بیشتری را با استارتاپ‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهند. پتنت‌های بیشتری را ارسال می‌کنند و بیشتر به آن‌ها پرونده‌های شرکتی ارجاع می‌دهند. به گونه‌ای که یک استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه معدن در سال ۲۰۲۱با انجام ۵۵ پروژه موفق در حوزه استخراج توانسته است رتبه یک گلوبال دیتا را به خود اختصاص دهد.