صنایع به امنیت سرمایه‌گذاری نیاز دارند
صنایع به امنیت سرمایه‌گذاری نیاز دارند

سعید پور فرهادی در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: اصل شفافیت از جمله مولفه‌های اثرگذار بر میزان ورودی سرمایه خارجی و حتی جذب منابع داخلی جهت توسعه سرمایه‌گذاری در کشور به شمار می‌رود. فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل قابل پیش بینی نبودن شرایط اقتصادی کشور احساس امنیت برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های […]

سعید پور فرهادی در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: اصل شفافیت از جمله مولفه‌های اثرگذار بر میزان ورودی سرمایه خارجی و حتی جذب منابع داخلی جهت توسعه سرمایه‌گذاری در کشور به شمار می‌رود. فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل قابل پیش بینی نبودن شرایط اقتصادی کشور احساس امنیت برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف ندارند.

وی افزود: نبود شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری باعث شده است که فعالان اقتصادی سرمایه‌های خود را در بازارهای غیرمولد ببرند. همین موضوع بخش صنعت را با خطر جدی تامین مالی رو به رو کرده است. برای مثال دوره‌ای مردم تلاش می‌کند پس‌اندازها و سرمایه‌های اندک خود را در بخش‌های تولیدی کوچک و بزرگ سرمایه‌گذاری کنند؛ اما در حال حاضر تمایلی برا این موضوع وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه معادن و صنایع معدنی می‌توانند یکی از مهمترین عوامل رشد پایدار اقتصادی در کشور باشند، اظهار داشت: وقتی در کشور یک شرایط مناسب برای صنایع به وجود می‌آید، شاخص‌های سرمایه‌گذاری در صنایع هم بالا می‌رود. وقتی حوزه معدن و صنایع معدنی در مسیر جذب سرمایه‌گذاری و حل مشکل تامین مالی قرار بگیرند، بی‌شک شرایط برای رشد فراهم می‌شود و همین موضوع می‌تواند به صورت مستقیم روی رشد پایدار اقتصادی تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: معدن و صنایع معدنی با چالش‌های متعددی رو به رو هستند. همین موضوع هم تمایل سرمایه‌گذاری در این بخش را پایین آورده است؛ البته در سال‌های اخیر شرایط نسبت به گذشته بهتر شد است؛ اما واقعیت این است که شرایط کنونی حوزه معدن در خور این صنعت مهم و قابل اتکاء کشورمان نیست.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: متاسفانه دستورالعمل و قوانین خلق الساعه یکی از مشکلات جدی در حوزه معدن و صنایع معدنی است. این موضوع علاوه بر مشکل انرژی، ضربه‌های بسیار مهلکی بر مزیت رقابتی این صنعت وارد کرده است. این دستورها باعث ایجاد یک احساس نبود امنیت برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی می‌شود. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که با یک بخش‌نامه و قانون خلق‌الساعه ممکن است تمامی برنامه‌های آنها از بین برود.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با بیان اینکه، کشورهای رقیب ایران در منطقه و جهان برنامه‌ای توسعه‌ای بسیاری دارند، تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و نگاه به تحولات منطقه‌ای و جهانی برنامه کلان مدیریتی برای معدن و صنایع معدنی داشته باشیم. تا زمانی که سرمایه‌گذاری در این حوزه مطمین نشود، نمی‌توان امیدی به رشد آن داشت. دولت به تنهایی نمی‌تواند تمامی بخش‌های صنعت معدن را به درستی و علمی مدیریت کند در نتیجه ظرفیت‌های کاملا از دست می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر صنایع در بخش انرژی با مشکل رو به رو هستند که حوزه معدن هم از این موضوع مستثنا نیست، عنوان کرد:کاهش مصرف انرژی در معادن نیاز به فناوری‌های روز دنیا دارد. به همین دلیل باید به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و روش‌های نوآورانه برویم. شرکت‌های معدنی برای صرفه‌جویی در مسئله انرژی باید در گام نخست یک چارچوب و برنامه مشخص کنند. البته بسیاری از فعالان این حوزه به مسله انرژی حساس بوده و تمامی تلاش خود را در مدیریت بهینه مصرف انرژی به کار می‌گیرند. دولت هم می‌تواند با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های جدید مشکل بسیاری از صنایع اعم از معدن و صنایع معدنی را حل کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل باید بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تشویق کنیم. علاوه بر اینکه باید در این بخش به صورت علمی فعالیت کنیم می‌توانیم با سرمایه‌گذاری مناسب در بخش انرژی، بسیاری از مشکلات صنایع را حل کنیم.