بورس کالا مسیری برای توسعه صنایع
بورس کالا مسیری برای توسعه صنایع

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: بورس کالا می‌تواند محلی برای کشف قیمت واقعی محصولات باشد. به همین دلیل می‌توان از ظرفیت‌های آن برای قیمت‌گذاری واقعی و حرکت به سمت صنایع توسعه یافته اقدام کرد. وی با اشاره به اینکه در شرایط تحریمی و چالش‌های حاصل از آن صنایع […]

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: بورس کالا می‌تواند محلی برای کشف قیمت واقعی محصولات باشد. به همین دلیل می‌توان از ظرفیت‌های آن برای قیمت‌گذاری واقعی و حرکت به سمت صنایع توسعه یافته اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط تحریمی و چالش‌های حاصل از آن صنایع کشور با مشکل تامین مالی رو به رو هستند، اظهار داشت: صنایع می‌توانند با استفاده از  مزایای توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا اقدام به تامین مالی و پیشروی در مسیر توسعه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بورس کالا بستری است که در آن عرضه و تقاضا و کشف قیمت ها به طور شفاف و با نظارت شکل می‌گیرد و طرفین در یک ساختار امن و دارای قوانین مشخص با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حالت عادی معاملات در بورس کالای ایران به بهترین شکل پیگیری م‌ شود، اما در برخی مواقع تحریم‌ها و فضای اقتصادی کشور منجر می‌شود تا فضای رقابتی به طور کامل شکل نگیرد و محیط کسب و کار به شکل منسجم فعالیت نکند.

میرمعینی با بیان اینکه محصولات معدنی هم می‌توانند در بورس کالا عرضه شده و با قیمت‌گذاری مناسب مسیر رشد را در پیش بگیرند، عنوان کرد: شاید در گام اول عرضه تمامی محصولات معدنی در بورس کالا به سختی انجام شود؛ اما واقعیت این است که اگر تمامی محصولات معدنی به بورس کالا بیایند، سود واقعی حاصل از تولید مواد معدنی به تولیدکنندگان می‌رسد و این اتفاق می‌تواند فصل جدیدی برای توسعه معادن کشور باشد.

وی تصریح کرد: وقتی یک اطمینان خاطر برای فعالان اقتصادی ایجاد شود، در نتیجه سرمایه‌گذاری در این بخش رشد کرده و شرکت‌های معدنی هم می‌توانند در بازار سرمایه شرایط مناسبتری را پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه در مدت زمان فعالیت بورس کالا دستاوردهای مناسبی از این بخش حاصل شده است، اظهار داشت:عملکرد بورس کالا طی یک دهه گذشته برای همه فعالان صنایع مشخص است، بازارهایی که بدون هیچ معیار و قاعده‌ای فعال بودند وارد یک چهار چوب مشخص، شفاف و قانونی شدند و دیگر خبری از ایجاد قیمت‌گذاری‌ های غیرمنطقی  و تشکیل بازار سیاه نشد.

میرمعینی براین باور است: بورس کالا دارای ابزارهای کاربردی فراوانی است که می‌تواند در تسریع بهبود شرایط صنایع تاثیرگذار باشد. به همین دلیل لازم است که با توسعه این ابزارها و افزایش عمق و تعداد فعالان در این ابزارها، شاهد سهولت در تامین مالی و رفع بسیاری از دغدغه های فعالان صنایع از جمله نوسانات قیمتی و تامین مواد اولیه در آینده، باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: صنایع می‌توانند از طریق این ابزارهای متنوعی که در بازار سرمایه تعریف می‌شود چالش جدی تامین مالی خود را حل کرده و در مسیر توسعه قرار گیرند.