ایجاد زنجیره ارزش با انقلاب صنعتی چهارم در معادن
ایجاد زنجیره ارزش با انقلاب صنعتی چهارم در معادن

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- انقلاب صنعتی چهارم اکنون در حال انجام است و صنایع بزرگ را مجبور می‌کند یا خود را تطبیق دهند یا زیر بار بنشینند. برای انطباق، فرصت‌های فراوانی به وجود آمده است. صنعت معدن و مواد معدنی که به سرعت به دنبال اکتشاف و اجرای فناوری ها و فرآیندهای نوآورانه هستند […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- انقلاب صنعتی چهارم اکنون در حال انجام است و صنایع بزرگ را مجبور می‌کند یا خود را تطبیق دهند یا زیر بار بنشینند. برای انطباق، فرصت‌های فراوانی به وجود آمده است. صنعت معدن و مواد معدنی که به سرعت به دنبال اکتشاف و اجرای فناوری ها و فرآیندهای نوآورانه هستند می‌توانند با انطباق انقلاب صنعتی چهارم در معادن فرآیندهای نوآورانه را به قلب معادن بیاورند. بدون شک انقلاب صنعتی چهارم در معادن دارای مزیت‌ها و گاهی معایبی هم هست.

انقلاب صنعتی چهارم در معادن دارای یک شیب بسیار مثبت است، جایی که به معنای استفاده از فناوری برای برهم زدن شیوه‌های تاریخی یا سنتی انجام کارها و جایگزینی آنها با فناوری‌ها و رویکردهای جدید را جایگزین می‌کند.

آشتی با گذشته

صنعت معدن در گذشته برای بسیاری از کشورها اهمیت ویژه‌ای داشت؛ اما با رشد جایگاه نفت در جهان و تمرکز ویژه تمامی کشورها به نفت و فرآورده‌های نفتی، معدن به مرز مهجوریت رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که صنعت معدن به کمک انقلاب صنعتی چهارم می‌تواند جایگاه قبلی خود را بازیابی کرده و به عبارتی با گذشته آشتی کند.

بخش معدن در قرن گذشته تأثیر مثبتی در اقتصاد کشورها داشت؛  اما برخی اظهار داشتند که پرداختن به برخی جنبه‌های منفی این صنعت آن را در گذر زمان عقب راند و  میراث آن همچنان مهم است. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای پرداختن به مسائل میراثی، شناخت اشتباهات گذشته و نگرانی‌های کنونی و تلاش برای تطبیق آنها با چشم‌انداز آینده آرمانی است. مشارکت و شفافیت بیشتر پایه‌های چنین تلاش‌های اعتمادسازی است.

انقلاب صنعتی چهارم در معادن می‌تواند بخشی از ذهنیت منفی نسبت به عملیات معدنکاری را کاهش دهد. همچنین این توانایی را دارد که میزان مخاطرات زیست محیطی و چالش‌هایی که از گذشته در یک منطقه معدنی باقی مانده است را کاهش دهد.

حفظ ماهیت تاریخی معادن و کمک به احیا و بازسازی برخی مناطق معدنی تاریخی یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب صنعتی چهارم در معادن است.

انقلاب صنعتی چهارم در معادن همچنان فرصت ایجاد می‌کند

واقعیت این است که جهان در حال گذر از انقلاب صنعتی چهارم و ورود به انقلاب صنعتی پنجم است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که انقلاب صنعتی چهارم مدتهاست به پایان رسیده است. دیجیتالی شدن بخش معدن و اقتصاد گسترده‌تر باید به عنوان فرصتی برای مهارت مجدد و هدایت مجدد کارگران به مشاغل مبتنی بر فناوری با ارزش بالاتر مانند داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده تلقی شود.

انقلاب صنعتی چهارم در معادن علاوه بر تغییر در روش‌های معدنکاری کارگران ماهرتر و به روزتری را طلب می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که یک تغییر اساسی در مسیر شغلی افراد به وجود آید. برخلاف تصور همگان این تغییر ممکن است منجر به رشد فرصت‌های شغلی بیشتری شود.

انقلاب صنعتی چهارم در معادن با سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه

تاکید بیشتر و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه که توسط صنعت معدن در دانشگاه‌ها انجام می‌شود به عنوان بخش مهمی از موفقیت آینده بخش معدن به شمار می‌رود. ایجاد کرسی‌های جدید دانشگاهی و تحقیقاتی منجر به توسعه دانش و تحقیقات کاربردی بیشتر در صنعت معدن می‌شود. ضروری است تا  با بازگرداندن تحقیق و توسعه به دانشگاه‌ها زمینه رشد انقلاب صنعتی چهارم در معادن فراهم شود.

در غیر این صورت،  معادن مجبور هستند، فناوری‌ها تکنولوژی‌ها و علم روز دنیا را به صورت وارداتی در اختیار داشته باشند و این یعنی صنعت معدن بیشتر پذیرنده نوآوری خواهد بود و نه خالق نوآوری. با این حال، مهم است که نوآوری به استخراج محدود نشود، بلکه فراتر از آن گسترش یابد و به نفع تمامی بخش‌های صنعت معدن گسترده‌تر شود.

انقلاب صنعتی چهارم در معادن منجر به نوسازی این صنعت می‌شود

نوسازی صنعت معدن باید در چارچوب چالش‌های اقتصادی گسترده‌، مانند انتقال در بخش‌های انرژی و تحرک انجام شود. انقلاب صنعتی چهارم در معادن، می‌تواند نقش مهمی در این گذار ایفا کند. جنبه‌های کلیدی یک اقتصاد پایدار آینده به خوبی می‌تواند حول محور مواد معدنی ساخته شود که بر محصولات معدنی است.

 با توجه به ذخایر گسترده مواد معدنی در برخی کشورهای جهان، ذینفعان فرصتی را برای توسعه انقلاب صنعتی چهارم ایجاد کردند که می تواند توسعه اقتصادی در کشورهای صاحب ذخایر معدنی  فراهم کند.

سرمایه‌گذاران از ایجاد چنین بخش جدیدی و رشد اقتصادی که در اطراف آن شعله‌ور خواهد بود حمایت می‌کنند و از آن سود می‌برند.

افزایش بهره‌وری با انقلاب صنعتی چهارم در معادن

پل کروگمن برنده نوبل اقتصاد می‌گوید«بهره‌وری همه چیز نیست؛ اما در دراز مدت تقریبا همه چیز است.» افزایش بهره‌وری، در کنار اکتشاف، اصلی ترین ابزاری است که استخراج معدن می‌تواند با کاهش منابع مبارزه کند. در طول یکصد و پنجاه سال گذشته، صنعت معدن در افزایش بهره‌وری خود به طرز چشمگیری موفق بوده است. با این حال، از سال ۲۰۰۰، نشانه‌هایی از کندی بهره‌وری در صنعت معدن وجود دارد.

برخی از جنبه‌های این امر به وضوح چرخه‌ای هستند، اما نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که برخی از عوامل زمینه‌ای و بلندمدت که باعث رشد بهره‌وری در گذشته شده‌اند، قدرت خود را از دست می‌دهند.

از جمله عوامل کلیدی، کمک‌های فیزیکی است که انقلاب صنعتی دوم، در اواخر قرن نوزدهم به استخراج معدن، به ویژه در قالب تجهیزات بزرگتر که در معادن بزرگتر کار می کنند، آورد.

بحث‌های زیادی در صنعت پیرامون ورود انقلاب صنعتی چهارم وجود دارد و اینکه چگونه این امر ممکن است این بخش را مختل کند و از طریق ترویج استخراج هوشمند بهره‌وری را افزایش دهد، اما تاکنون شواهد کمی از چنین افزایشی وجود دارد. در غیاب آن، صنعت معدن با چشم انداز افزایش هزینه‌ها با کاهش عیار و افزایش حجم زباله مواجه است.

یکی از مسائلی که در طول این سال‌ها افکار کارشناسان را به خود مشغول کرده بحث بهره‌وری در معدن است. کارشناسان معتقدند که بهره‌وری در صنعت معدن ممکن است در حال کاهش سکولار باشد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بهره‌وری در معدن ذاتاً چرخه‌ای است، با توجه به تمرکز شرکت‌ها بر حجم، قیمت‌های بالا تمایل به سرکوب بهره‌وری دارند، قیمت‌های پایین تمایل به افزایش آن دارند. شرکت‌ها به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند. در نتیجه می‌توان گفت وقتی انقلاب صنعتی چهارم در معادن جایگاه خود را پیدا کند، رشد بهره‌وری در صنعت از سر گرفته خواهد شد.

افزایش سطح صنعت با انقلاب صنعتی چهارم در معادن

فشار رقابتی صنعت معدن را به سمت یافتن راه‌هایی برای بهینه سازی عملیات و کاهش هزینه سوق می‌دهد. بهره‌وری مردم و دارایی‌ها نیز باید افزایش یابد زیرا قیمت‌های ثابت کالاها، افزایش هزینه‌های تولید و نوسانات بالای قیمت‌ها در حال حاضر صنعت را مجبور به کاهش مخارج سرمایه‌ای می‌کند. در واقع، بهبود بهره‌وری اکنون به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تمایز رقابتی کلیدی است و در مدل‌های پیش بینی مالی ادغام می‌شود.

راه حل همه این چالش‌ها و آینده ماینینگ در اتوماسیون و یکپارچه سازی اطلاعات و استفاده از آن دانش برای بهینه سازی بلادرنگ فرآیندهای استخراج نهفته است. اتوماسیون برای ماینینگ چیز جدیدی نیست، اما اتوماسیون به کار رفته در معادن عموماً اساسی‌تر از سایر صنایع است و اغلب به کنترل ساده موتورها، تجهیزات یا بخش‌های خاصی از فرآیندها محدود می‌شود.

علاوه بر این، معادن تمایل دارند تعداد زیادی تجهیزات و سیستم‌های مستقل از تامین کنندگان مختلف داشته باشند. هر یک از این «جزایر اتوماسیون» می‌توانند داده‌ها، فرمت داده‌ها و رابط‌های خود را داشته باشند و اپراتورها و کارکنان اتاق کنترل باید تعداد زیادی از صفحه‌نمایش‌های جداشده مفهومی را به منظور هماهنگ کردن بخش‌های مختلف فرآیند بررسی کنند.