صنعت معدن از خود اتکاترین حوزه‌های صنعتی کشور است
صنعت معدن از خود اتکاترین حوزه‌های صنعتی کشور است

محمد محمدپور کارشناس حوزه معدن در گفتگو با گانی مگ، با اشاره به چشم انداز صنعت معدن در آینده باتوجه به مشکلاتی که در این حوزه دیده می‌شود، گفت: کشور چاره‌ای ندارد جز اینکه به سمت شکوفایی بخش معدن برود که دیر یا زود اتفاق می‌افتد. موضوع معدنی اینگونه نیست که بشود از آن به […]

محمد محمدپور کارشناس حوزه معدن در گفتگو با گانی مگ، با اشاره به چشم انداز صنعت معدن در آینده باتوجه به مشکلاتی که در این حوزه دیده می‌شود، گفت: کشور چاره‌ای ندارد جز اینکه به سمت شکوفایی بخش معدن برود که دیر یا زود اتفاق می‌افتد. موضوع معدنی اینگونه نیست که بشود از آن به راحتی عبور کرد یا آن را نادیده گرفت؛ همچنین نمی‌توان به صنعت معدن بی‌توجهی و کم توجهی کرد.

وی افزود:دیر یا زود ارزش و اهمیت مسئله معدن در همه افکار و در همه نگاه‌ها حاکم شده و این ضرورت احساس خواهد شد.

وی ادامه داد:این نکته را اشاره کنم، در آینده احساس عمومی از ضرورت پرداختن به صنعت معدن به وجود خواهد آمد. در حال حاضر این احساس در میان نخبگان وجود دارد و حتی در جایی مقام معظم رهبری موضوع جایگزینی فعالیت‌های معدنی به جای نفت را عنوان کردند که البته ما نفت را هم یک ماده زیرزمینی می‌دانیم منتهی چون یک کتگوری و یک حوزه خاص به شمار می‌آید، ما این را جدا می‌کنیم ولی سایر بخش‌ها باید جایگزین بخش نفت شوند.

تعامل رسانه‌ها با فعالان معدنی نیاز است

وی تصریح کرد: برای اینکه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه صنعت معدن استفاده کنیم، چقدر خوب است که رسانه‌ها، نخبگان و متفکرین در این زمینه بیشتر روشن‌گری کنند. هرچه زودتر این همگرایی و این وصال را در میان دستگاه‌های متولی به ویژه در بخش دولتی ایجاد کنیم، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

این کارشناس معدنی با بیان اینکه، هماهنگی که میان دستگاه‌های داخلی وزارت صمت به عنوان متولی اصلی بخش معدن لازم است، باید تسریع شود، اظهار داشت: مسائلی مثل چگونگی تولی‌گری بخش معدن در وزارت صمت و همچنین سازمان‌های توسعه‌ای که در این زمینه وجود دارند مثل ایمیدرو که همان شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی ایران است همچنین سازمان زمین شناسی و شرکت‌های دیگری که در این زمینه به اندازه کافی بازیگر بزرگ محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: یک هماهنگی برای فعالیت‌های معدنی بین این شرکت‌ها و سازمان‌ها نیاز است که اگر چنین هماهنگی به وجود آید حتما آینده روشنی در این عرصه خواهیم داشت.

اشتراک‌گذاری اطلاعات میان نهادهای معدنی ممکن شود

محمدپور براین باور است:اشتراک اطلاعات این دستگاه‌ها می‌تواند برای توسعه بسیاری از افراد و سازمان‌های صنعت معدن موثر باشد.

وی تاکید کرد: مشکل تامین مالی در تمامی صنایع وجود دارد. صنعت معدن هم در این بخش با چالش رو به رو است. حمایتی که بانک‌ها می‌توانند از معادن داشته باشند، نقش مستقیمی بر روی توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.

محمدپور با تاکید بر اینکه سازمان‌های دولتی باید از فعالیت‌های معدنی، سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی واقعی حمایت کنند، عنوان کرد: نهادهایی مثل سازمان نظام مهندسی معدن، اتاق بازرگانی، خانه صنعت، معدن، تجارت و دانشگاه‌ها هم باید با یکدیگر ارتباط نزدیک و تنگاتنگی را برقرار کنند.

وی افزود:هر چقدر این ارتباط نزدیک‌تر باشد و این نهادها همدیگر را تقویت کنند، زمینه همکاری و تعامل را برای یکدیگر فراهم کنند، یک درک متقابل پیش می‌آید. این هم‌افزایی می‌تواند صنعت معدن را با سرعت بیشتر و با کیفیت بالاتر به نقطه مطلوب برساند.

صنعت معدن شرایط رو به رشدی دارد

این کارشناس حوزه معدن در پاسخ به این سوال که بر اساس شرایط موجود و  با توجه به چنین چشم اندازی می‌توان گفت امکان برون رفت از این چالش‌ها وجود دارد، تاکید کرد: قطعا  شرایط رو به بهبود است و  شرایط برون رفت از مشکلات اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه افزود: به دلیل اینکه صنعت معدن از خود اتکاترین حوزه‌های صنعتی به شمار می‌آید که کمتر تحت تاثیر تحریم قرار می‌گیرد، حتی در سخت‌ترین شرایط تحریمی هم صادرات محصولات معدنی کشور به سایر کشورهای دنیا اتفاق افتاد. مواد معدنی و محصولات معدنی نیاز دنیا هستند و به همین دلیل صادرات آنها متوقف نمی‌شود و کمتر تحت تاثیر تحریم قرار می‌گیرند. حتی افزایش کمیت و ارزش صادرات نیز داشتیم.

محمدپور در خصوص حضور تاثیر کشورهای اروپایی در صنعت معدن کشورمان تصریح کرد: به نظرمن، کشورهای بین‌المللی در این زمینه کمتر می‌توانند بر روی ما اثر بگذارند، به ویژه اینکه ما در بسیاری از حوزه‌ها خوداتکا هستیم و ظرفیت‌های بومی و داخلی ما در این زمینه بالاست

وی ادامه داد: قطعا راه حل برای برون رفت از ا چالش‌های صنعت معدن کشورمان وجود دارد و بیشتر یک نوع هماهنگی و ایجاد حلقه‌های افزاینده به جای حلقه‌های کاهنده نیاز است. اصطکاک‌هایی که بعضا در این بخش‌هایی که نام بردم و موازی کاری‌هایی که وجود دارد، نیاز به برطرف کردن دارند.

سهم معدن از تولید ناخالص داخلی کشور افزایش یابد

محمدپور عنوان کرد: اگر بتوانیم این موارد را به خوبی مدیریت کنیم راه برای یک آینده روشن باز می شود و می توانیم سهم صنعت معدن از تولید ناخالص داخلی، که بیشتر از یک درصد از آن را در آمارها ندیدم،را چندین برابر کنیم.

وی در ادامه افزود: شرکت ملی مس با مطالعات و نظرات کارشناس می‌تواند حدود ۱۰میلیارد دلار در سال صادرات داشته باشد فقط یک بخش ما می‌تواند یک جهش ۱۰ برابری داشته باشد. تصور کنید که ما در سایر بخش‌ها چقدر ظرفیت داریم و چه عناصر نادر خاصی در حوزه‌های دیگر داریم که می‌توانیم با مطالعه سعی و کوشش به بهترین نقطه ممکن برسیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بخش زغال سنگ ما می‌توانیم جایگاه مناسبی در دنیا داشته باشیم ولی همچنان وارد کننده کک هستیم و من درک می‌کنم که مشخصات و کیفیت فنی‌های خاص لازم است ولی مطمئنا با افزایش اکتشاف به ویژه اکتشاف عمقی و استفاده از تکنولوژی‌های روز برای استخراج، می توانیم در حوزه زغال سنگ هم وضعیت خودمان را مثبت کنیم.