صنعت معدن کشور باید با مقیاس داخلی و بین‌المللی سنجیده شود
صنعت معدن کشور باید با مقیاس داخلی و بین‌المللی سنجیده شود

علی احمدی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با کانی مگ، گفت: مهم است که در صنعت معدن مقیاس داخلی و بین‌المللی را برای کار در نظر بگیریم. وی افزود: در مقیاس داخلی یک کشور معدنی هستیم که صنعت معدن می‌تواند در صدر صنایع قرار گیرد. همچنین ذخایر معدنی به […]

علی احمدی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با کانی مگ، گفت: مهم است که در صنعت معدن مقیاس داخلی و بین‌المللی را برای کار در نظر بگیریم.

وی افزود: در مقیاس داخلی یک کشور معدنی هستیم که صنعت معدن می‌تواند در صدر صنایع قرار گیرد. همچنین ذخایر معدنی به نسبت خوبی در کشور وجود دارد و به نسبت جمعیت ذخایر معدنی قابل توجهی در اختیار داریم که هنوز اکتشاف مواد معدنی در کشور تکمیل نشده  است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود، ذخایرمعدنی کشور بیشتر از آن چیزی باشد که در حال حاضر موجود است. بسیاری از ذخایر معدنی بزرگ کشور در سال‌های اخیر کشف شدند. برای مثال در استان سیستان و بلوچستان دو ذخیره در مقیاس‌های خیلی بزرگ کشف شدند و ممکن است در جاهای دیگر نیز اینطور باشد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ناگفته نماند که همین اکتشاف چالش‌هایی را به همراه دارد و بحث آب و تجهیزات باید تامین شود همچنین مباحث محیط زیستی هم باید رعایت شود. فرصت‌هایی که می‌تواند ایجاد کند بحث اشتغال است. مخصوصا در مناطقی که کم برخوردار هستند مثلا مناطق شرقی کشور که پتاسنیل‌های معدنی خوبی دارند. صنعت معدن در بخش اشتغال می‌تواند راهگشا باشد.

احمدی با بیان اینکه برخی معادن می‌توانند حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجادکنند، اظهار داشت:  حال اینکه همین معادن می‌توانند تقریباً ۴ برابر این عدد اشتغال غیرمستقیم نیز ایجاد کنند.

وی ادامه داد: یکی از معادنی که در استان سیستان و بلوچستان است، می‌تواند تقریباً ۱۳ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۵۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم داشته باشد . همین موضوع منشا تحول اساسی در منطقه می‌شود.

وی تاکید کرد: معادن مختلف این پتانسیل را دارند که شکوفایی اقتصادی در مناطق جغرافیایی مختلف به وجود آورند. حتی درآمد برای دولت هم ایجاد می‌کنند. اگر بخواهیم از نظر بحث اجتماعی نگاه کنیم وقتی معدن بزرگی را بخواهیم راه اندازی کنیم یک اثرات اجتماعی خوبی به وجود می‌آید که می‌تواند جمعیت کارشناس در سطوح تخصصی بالا مستقر شوند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان، تصریح کرد: در صنعت معدن کشور زیرساخت‌ها باید توسعه یابد که این امر مردم منطقه را منتفع می‌کند. فلذا در همین راستا نیز مهارت‌ها افزایش می‌یابد که از این جهت معدنی که در جایی راه اندازی می‌شود نیازهای فنی و غیرفنی زیادی را می‌طلبد.

وی در ادامه عنوان کرد: باتوسعه معادن نیازها در منطقه افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود خیلی‌ها مهارت‌های لازم را بیاموزند حتی در همین باره باعث افزایش اشتغال می‌شود.

وی تاکید کرد: این نکته را نیز اشاره کنم، مشکلات صنعت معدن فقط در بحث داخلی نیست بلکه تحریم‌ها نیز مشکلات عدیده‌ایی را ایجاد کرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خنثی شدن تحریم‌ها می‌تواند‌ آثار مثبتی در این زمینه داشته باشد البته اگر برداشته شود. اینکه می‌توانیم با شرکت‌های تراز اول دنیا مستقیم ارتباط داشته باشیم و می‌تواند باعث انتقال فناوری شود. البته باید درست استفاده شود یعنی واگذاری و همه چیز را سپردن به شرکت‌های خارجی و نادیده گرفتن پتانسیل داخلی یک آسیب است که متاسفانه درست مدیریت نمی‌شود. اگر درست مدیریت شود، می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد و در فروش مواد معدنی کمک کننده باشد. تکنولوژی‌هایی که در دنیا وجود دارد و خروجی‌های تثبیت شده در دنیا تمایل دارند در ایران همکاری کنند که می‌تواند اثرات مثبت زیادی را به جا گذاشت.