جهش تولید با به کارگیری ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود
جهش تولید با به کارگیری ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود

شیوا قاسمی‌پور، نماینده سروآباد و مریوان در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی مباحثی که به شدت آن را دنبال می‌کنیم، طرح موضوع جهش تولید در قالب به کارگیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌ بنیان است. وی افزود: موضوع استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای جهش تولید کشور در قالب یک […]

شیوا قاسمی‌پور، نماینده سروآباد و مریوان در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی مباحثی که به شدت آن را دنبال می‌کنیم، طرح موضوع جهش تولید در قالب به کارگیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌ بنیان است.

وی افزود: موضوع استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای جهش تولید کشور در قالب یک طرح از سال‌ها پیش مطرح شد، اما هیچ وقت بررسی آن، جدی صورت نگرفت. در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این موضوع در کمیسیون آموزش ویژه دیده شد و حال، کار در مراحل پایانی به سر می‌برد.

نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: پس از تصویب کمیسیون آموزش و رای در صحن مجلس، شورای نگهبان ایرادات جزئی به آن گرفت که اگر فصل بررسی بودجه نبود چه بسا که تا پایان سال جاری به تصویب نهایی می‌رسید، اما امیدوارم در سال ۱۴۰۱ به نتیجه نهایی برسد و این طرح مهم که به اعتقاد من از بهترین طرح‌های ادوار مجلس هست، زودتر به قانون تبدیل شود.

قاسمی‌پور اظهار داشت: معدن یک ظرفیت بزرگ، پول‌ساز و البته اشتغال‌زا برای کشور است. ما در حوزه معدن، چه در بخش‌های اکتشاف و چه در حوزه‌های استخراج و فرآوری، نیاز مبرم به حضور نخبگان در قالب شرکت‌های دانش‌ بنیان داریم. اگر در کشور ما، کارها بر پایه علم و دانش پیش برود، اوضاع اقتصادی به نفع مردم تغییر پیدا می‌کند، یعنی باید بستری را آماده کرد که آزمون و خطاها به حداقل برسد.

عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در پاسخ به اینکه این قانون قرار است چطور موتور اقتصاد کشور را روشن کند؟ گفت: اولاً این قانون برای دولت الزام ایجاد می‌کند، یعنی آن‌ها باید شرکت‌های دانش‌ بنیان را ویژه به عرصه اقتصاد و مخصوصاً حوزه‌هایی مثل نفت و معدن بیاورند. هرچند سیستم آموزشی ما هم، نیاز دارد تا نخبگان و شرکت‌های دانش‌ بنیان بیش از پیش میدان را به دست بگیرند. دوماً، در این قانون نقشه راه ترسیم شده است. یعنی ما باید طی چند سال به طور جدی رو به گسترش شرکت‌های دانش‌ بنیان بیاوریم تا امور با خردجمعی و با سیاست نخبگان پیش برود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی کمک به اقتصاد در قالب تسهیل‌گیری رخ می‌دهد. این قانون یک تسهیل‌گر خوب برای بهبود شرایط اقتصادی کشور است که امیدوارم با قدرشناسی از همه نخبگان، فضا برای کار کردن این عزیزان مهیا شود.