تنها از پنج درصد ظرفیت معادن بهره برده‌ایم
تنها از پنج درصد ظرفیت معادن بهره برده‌ایم

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: حوزه معدن یکی از حوزه‌های مهم در بحث اقتصادی است که ظرفیت معادن مغفول واقع شده است. وی افزود: در حالی که می‌شد، ظرفیت معادن را ویژه دید تا گشایش‌هایی در اقتصاد کشور رخ دهد، اما این مسیر را طی نکردیم و […]

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: حوزه معدن یکی از حوزه‌های مهم در بحث اقتصادی است که ظرفیت معادن مغفول واقع شده است.

وی افزود: در حالی که می‌شد، ظرفیت معادن را ویژه دید تا گشایش‌هایی در اقتصاد کشور رخ دهد، اما این مسیر را طی نکردیم و از قرار معلوم، تنها از چهار یا پنج درصد ظرفیت معادن بهره برده‌ایم که این موضوع جای تاسف و البته نگرانی دارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد تا شرایط در حوزه معدن بهتر شود، به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان است. متاسفانه عده‌ای چون می‌دانند حضور شرکت‌های دانش بنیان منافع آن‌ها را به خطر می‌اندازد، حاضر نیستند بگذارند این نخبگان تا حدی فضا را به دست بگیرند.

رشیدی کوچی اظهار داشت: حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن در هر سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری واجب و ضروری است. اگر می‌خواهیم درآمد کشور را مخصوصاً در دوره تحریم افزایش دهیم باید نخبگان را وارد میدان کنیم و امکانات لازم را هم در اختیارشان بگذاریم.

نماینده مرودشت افزود: به عنوان مثال، معدن گل گهر سیرجان درآمدش ۲۰ برابر درآمد پتروشیمی شهدای مرودشتی است که محصولاتش را صادر و برای کشور ارزآوری می‌کند. ظرفیت معادن ثابت شده است و تنها نیاز به تغییر رویه جدی در مدیریت‌ها است.

عضو فراکسیون دانش بنیان مجلس گفت: روش‌های گذشته نشان از باز کردن فضا برای شرکت‌های دانش بنیان را ندارد و امیدوارم تا دیر نشده در این حوزه، تصمیم‌گیری‌ها تغییر و رانت‌ها قطع شود. از سوی دیگر، هیات رییسه فراکسیون دانش بنیان در مجلس باید فعال شود و همان‌طور که هدف‌گذاری شد و اساسنامه را نوشتند باید شرکت‌های دانش بنیان که بسیاری از آن تشکیلات را جوانان تحصیل‌کرده شکل داده‌اند، حمایت مادی و معنوی کرد. امروز صنایع سنگین و پیشرفته کشور نیاز مبرم به تولید علم این افراد جریان‌ساز دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم در بحث تصویب قانون صدور مجوزها کار بزرگی کرد و این موضوع، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان هم هست که بروند و مجوزها را اخذ و کارشان را گسترش دهند. از سوی دیگر، امیدوارم دولت سیزدهم با ارائه تسهیلات قابل ملاحظه و به موقع، شرکت‌های دانش بنیان را حمایت کند.