علاقمندی سرمایه‌گذاران خطرپذیر به استارتاپ‌های معدنی
علاقمندی سرمایه‌گذاران خطرپذیر به استارتاپ‌های معدنی

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-گزارشی که اتحادیه اروپا در پایان سال ۲۰۱۹  منتشر کرد حاوی اطلاعات جالبی درباره چشم‌‌‌‌‌‌اندازهای اقتصادی بخش معدن و اثر آن روی کل اقتصاد قاره‌سبز است. با اینکه تهیه مواد خام راهبردی یکی از مسائل حیاتی اتحادیه برای تداوم روند توسعه اقتصادی در این قاره است، اما به‌نظر می‌رسد نام چند […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-گزارشی که اتحادیه اروپا در پایان سال ۲۰۱۹  منتشر کرد حاوی اطلاعات جالبی درباره چشم‌‌‌‌‌‌اندازهای اقتصادی بخش معدن و اثر آن روی کل اقتصاد قاره‌سبز است. با اینکه تهیه مواد خام راهبردی یکی از مسائل حیاتی اتحادیه برای تداوم روند توسعه اقتصادی در این قاره است، اما به‌نظر می‌رسد نام چند ماده در این بین بیشتر به چشم می‌‌‌‌‌‌آید. این اتحادیه تاکید کرده دو ماده فسفات و وانادیوم برای حیات اقتصادی اتحادیه در افق ۲۰۵۰راهبردی هستند. به همین بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر در سراسر اتحادیه اروپا بر روی استارتاپ‌های معدنی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بسیاری از صنایع مختلف در تلاش هستند تا برای بهبود مزیت رقابتی و عملکرد عملیات خود نوآور باشند. چیزی که استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر آن را دنبال کرده و به نتیجه رسانده‌اند.ایجاد تغییرات مرحله‌ای و پیشرفت‌های بالقوه حاصل فعالیت استارتاپ‌هایی است که می‌توانند تفاوت بزرگی در صنایع مختلف ایجاد کنند.

 وارد کردن استارتاپ‌ها از طریق فرایند توسعه کسب‌وکار نیاز به یک اکوسیستم دارد و یکی از عناصر آن سرمایه‌‌گذاری‌های خطرپذیراست. سرمایه گذاران خطرپذیر تامین کنندگان سرمایه ریسک هستند. آنها سهام اقلیت را در استارتاپ می‌خرند و سپس آن را توسعه می‌دهند.

چرا سرمایه‌گذاران خطرپذیر در استارتاپ‌های معدنی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

در دنیای امروز آنچه که در صنعت معدن اهمیت پیدا می‌کند، تلاقی فناوری با صنایع سنگین بزرگ و انجام فعالیت‌های مناسب و کمتر آسیب‌زا برای محیط زیست است. در میان فعالان اقتصادی موضوع محیط زیست و در اولویت قرار گرفتن آن غیر قابل انکار است. به همین دلیل تلاش می‌کنند تا در مسیری فعالیت خود را ادامه دهند که کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

به عبارت دیگر، این گروه باید واکنش زیست محیطی خود را بهبود بخشند. برای مثال معادن زغال سنگ در تمام جهان با مخاطرات محیط زیستی و کارگری رو به رو هستند. در تمامی کشورهای توسعه یافته به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش مشکلات هستند.

واقعیت این است که به دلیل نیاز جامعه بشری نمی‌توان چشم بر فعالیت معادن زغال سنگ بست؛ اما باید این خطرها را تا حد ممکن کاهش داد. بسیاری از استارتاپ‌های معدنی راه‌حل‌های مناسبی را برای کاهش این خطرها ارایه می‌دهند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که در آینده اقتصاد جهان استخراج نفت کاهش می‌یابد، گاز در نهایت کاهش می‌یابد، هرچند زمان بیشتری می‌برد؛ اما قرار نیست ماینینگ از بین برود. ماینینگ برای درازمدت در جهان  وجود خواهد داشت مگر اینکه مردم بخواهند از دست ماشین‌های الکتریکی، تلفن‌های همراه، تلویزیون‌ها و رایانه‌های خود خلاص شوند.

در نتیجه سرمایه‌گذاران خطرپذیر اشراف پیدا می‌کنند که باید در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند که آینده جهان در دستان آن است.

تمامی کارشناسان بر این باورند که در استخراج معادن استفاده از نوآوری عقب مانده است، در حالی که بدنه‌های سنگ معدنی کمتر و کمتر غنی می‌شوند؛ بنابراین فرصتی برای تغییر عملکردها در این حوزه‌ها به وجود می‌آید. این فرصت با حمایت سرمایه‌گذاران خطرپذیر از استارتاپ‌های معدنی ایجاد می شود.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر عنوان می‌کنند که  فرصت فوق العاده‌ای برای فناوری‌های جدید جهت مقابله با برخی از مشکلات بزرگ به وجود آمده است.

واقعیت این است که پیش از این هم استارتاپ‌های معدنی در سرتاسردنیا وجود داشتند؛ اما با سرمایه ریسک بیشتر فعالیت می‌کردند. باتوجه به تغییرات به وجود آمده در ساختار صنایع جهان، انتظار  می‌رود که فرصتی برای کارآفرینان با ایده‌های خوب برای فعالیت استارتاپ‌های معدنی شکل بگیرد.

بهره‌برداری بیشتر از دارایی‌های موجود

سرمایه‌گذاران خطرپذیر شرکت‌های دانش بنیان واستارتاپ‌های معدنی را انتخاب می‌کنند که ایده‌های شگرفی برای حل مشکلات صنعت معدن ارایه می‌کنند. البته این ایده‌ها باید واقعیت‌ها را به طور کامل پوشش دهد. به طور کلی، شرکت‌های استخراج معدن با عملیات موجود به دنبال بهره‌برداری بیشتر از دارایی‌های موجود هستند؛ بنابراین فناوری‌هایی برای بهبود بهره‌وری، انجام کارهای بیشتر با کمترین آسیب در دستور کار قرار می‌گیرد.

هنگامی که به ورودی‌های قابل توجه معدن فکر می‌کنید، بدیهی است که پروژه‌ها می‌توانند بسیار سرمایه‌بر باشند، اغلب محدودیت‌های بزرگ یا محرک‌های بزرگ مربوط به هزینه‌های انرژی یا بهره‌وری آب یا در دسترس بودن آب وجود دارد. برخی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به کارآمدتر بودن و بهره‌وری در انرژی است.

یکی از مزیت‌هایی که فناوری‌های جدید در معادن ایجاد کرده‌انند، قابلیت حسگرها است. این فناوری می‌تواند با اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل داده‌ها ترکیب شود تا کارهای شگفت انگیزی برای درک و مدیریت تنوع در فرآیند استخراج انجام دهد. سنسورها و داده‌ها وارد این موضوع می‌شوند، اما اساساً داده‌ها را برای تصمیم‌گیری بهتر تولید می‌کند، یا تصمیمات عملیاتی بزرگ یا کمک به اپراتورها، افراد حاضر در تصمیم‌گیری در زمان واقعی بهتر یا امکان خودکارسازی فرآیندها کاربرد دارند. طیف وسیعی از فرصت‌ها برای سیستم‌های هوشمند جهت بهبود فرآیندها به وجود می‌آید.

مشکلات یا چالش‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در صنعت معدن چیست؟

شرکت‌های معدنی به مشکلات نزدیک هستند و اغلب مشکلات برای دنیای بیرون آشکار نیستند مگر اینکه برای مدت طولانی در صنعت معدن کار کرده باشند. نقاط دردناک بحرانی، فرصت‌های با ارزش بالاتر گاهی از دیگران پنهان می‌شوند. این اولین چیزی است که شرکت‌های معدنی باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند. در واقع باید این مشکلات را با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خطرپذیر در میان بگذارند؛ بنابراین افراد مناسب با راه‌حل‌ها روی مشکلات درست متمرکز می‌شوند. البته سرمایه‌گذاران خطرپذیر هم این مشکلات را به درستی درک می‌کنند. چون این افراد می‌خواهند، بدانند که زمان و منابع مالی خود را در کجا و برای جستجوی چه چیزهایی صرف می‌کنند.

برای کارآفرینان، بزرگترین چالش اغلب دانستن مشکلات است. در گام اول بسیاری از شرکت‌های معدنی و یا استارتاپ‌های معدنی عنوان می‌کنند که ایده‌های ما می‌تواند به عالی‌ترین سطح از استخراج دست پیدا کند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر به دلیل داشتن دسترسی به داده‌ها هر ایده‌ای را مناسب سرمایه‌گذاری نمی‌بینند.

به طور کلی در جریان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه معدن، فناوری است که تلاش می‌کند راهی برای ورود به بازار و به دست آوردن دل سرمایه‌گذاران پیدا کند. بسیاری از استارتاپ‌ها سعی می‌کنند راه‌حل خود را به‌جای گوش دادن به صحبت‌های مشتری مطرح کنند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر در ارتباط با شرکت‌های بزرگ و یا شرکت‌های نوپا مباحث مختلفی را مطرح می‌کنند. در گام نخست سرمایه‌گذاری جایگاه شرکت معدنی در زنجیره ارزش سنجیده می‌شود و  راهکاری مشکلات مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

سپس با دنیای استارتاپ‌ها درباره حل مشکلات صحبت می‌شود.  بسیاری از سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر در صورت پیدا نکردن استارتاپ‌های معدنی مناسب، چالشی را وارد بازار می‌کنند و با ایجاد یک شرکت استارتاپی بر اساس آن راه‌حل منطقی پیدا می‌کنند. این گونه است که بسیاری از شتاب دهنده‌ها توانسته‌اند استارتاپ‌های معدنی قابل اتکایی را راه‌اندازی کنند.

هنگامی که استارتاپ‌هایی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند به مرحله اولیه محصول برسند، فرصت ویژه‌ای برای کمک به آن استارتاپ‌ها در یافتن اولین پایلوت‌ها و مشتریان پروژه ایجاد می‌شود. از آنجایی که شبکه سرمایه‌گذاران استراتژیک به راه‌حل‌های قابل اتکایی که ارائه می‌شوند، علاقه دارند، طبیعتاً مشتریان هم در گام‌های اولیه به این راه‌حل‌ها علاقه نشان می دهند.

مهمترین جذابیت‌های استارتاپ‌های معدنی برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر

طبیعتاً مجموعه قابل توجهی از مشتریان ماینینگ در سراسر جهان وجود دارد. این برای استارتاپ‌هایی که در حوزه معدن پرورش یافته‌اند جذابیت فراوانی دارد. مراکز رشد و توسعه مهمی در دانشگاه‌های مهم دنیا در حوزه معدن راه‌اندازی شده است. در حدی که در کشور کانادا شورای نوآوری معدن شکل گرفته است.

در برخی کشورهای دنیا مانند استرالیا هم مرکز تعالی نوآوری در معدن تشکیل شده است؛ بنابراین تخصص زیادی در نوآوری معدن  شکل می‌گیرد. همین موضوع سرمایه‌گذاران خطرپذیر را تشویق به سرمایه‌گذاری و حمایت از استارتاپ‌های معدنی می‌کند.