پروانه بهره‌برداری معادن تعطیل و نیمه تعطیل واگذار می‌شود
پروانه بهره‌برداری معادن تعطیل و نیمه تعطیل واگذار می‌شود

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، محمد هادی ایمانیه، در جلسه شورای معادن فارس در شیراز افزود: اقدامات و عملیات اجرایی انجام شده در معادن باید پیشرفت خوب و مناسبی داشته باشد.او ادامه داد: ما موظف به دفاع از ۲۰ معدن که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند نیستیم بلکه باید از مردم و […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، محمد هادی ایمانیه، در جلسه شورای معادن فارس در شیراز افزود: اقدامات و عملیات اجرایی انجام شده در معادن باید پیشرفت خوب و مناسبی داشته باشد.
او ادامه داد: ما موظف به دفاع از ۲۰ معدن که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند نیستیم بلکه باید از مردم و افرادی که توانمندی و صلاحیت لازم برای ایجاد اشتغال و بهره‌برداری مناسب از معادن دارند حمایت کنیم.
او اضافه کرد: به برخی از بهره برداران معادن هم یک مهلت ۲ ماهه داده شده تا مطابق برنامه زمان‌بندی نسبت به پیشرفت مراحل اجرایی کارشان اقدام کنند و در غیر این‌صورت پروانه بهره‌برداری آنها لغو خواهد شد.
استاندار فارس، اجرایی شدن طرح جامع معادن در این استان را عاملی اساسی برای ایجاد شرایط مناسب در زمینه اقتصادی دانست و گفت: اجرایی شدن طرح جامع معدن در سال ۱۴۰۱ با همکاری دستگاه‌های متولی و مرتبط نیازمند تهیه و تدوین برنامه‌های عملیاتی در استان است تا بتواند میزان بهره‌برداری ما را از این معادن، بهینه و اقتصادی کند.
ایمانیه افزود: کشف، واگذاری و توسعه معادن و صنایع وابسته، حقوق دولتی و ساماندهی و تعیین‌تکلیف معادن تعطیل و نیمه تعطیل از جمله مواردی است که مدیران و کارشناسان استان باید در برنامه‌ریزی در حوزه معادن مد نظر قرار دهند.
وی افزود: خاک نسوز، سنگ آهن، مس، سرب و روی، شن و ماسه دولومیت از جمله ذخایر ارزشمندی هستند که باید مطابق برنامه آمایش استان و در برنامه چهار ساله و یک ساله‌ای که در شورای عالی معدن به عنوان ناظر عالی تنظیم می‌شود مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان برنامه مطلوبی در زمینه بهره‌برداری از معادن استان پیاده‌سازی کرد.

لغو پروانه بهره برداری ۲۰ معدن غیر فعال فارس
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم گفت: پروانه بهره‌برداری ۲۰ معدن غیر فعال و معادنی که به تعهدات خود عمل نمی‌کردند لغو شد.
حمیدرضا ایزدی افزود: همچنین صلاحیت سه معدن دیگر هم در یک فرصت ۲ ماهه به طور موقت رفع شد و به تعویق افتاد و ۱۱ معدن هم به طور موقت تعطیل شدند تا بتوانند از این فرصت قانونی در جهت انجام تعهدات و اقتصادی کردن طرح بهره‌برداری خود اقدامات لازم را انجام دهند.
او ادامه داد: بر اساس قانون، اگر معادن تعطیل هم باشند باید مطابق با میزان برداشتی که در مجوزهای قانونی و پروانه بهره‌برداری آنها است حقوق دولتی خود را پرداخت کنند که این  بخشی از تعهدات بهره‌برداران محسوب می‌شود.
وی، در خصوص توسعه فعالیت‌های اکتشافی معادن و حل مشکلات آنها هم گفت: پیگیری فعالیت‌های اکتشافی و ارائه طرح توجیهی اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن با در نظر گرفتن ملاحظات قانونی در منابع طبیعی محیط زیست در کارگروه تعامل در سطح ملی و همچنین کارگروه‌های استانی در دست انجام است.
ایزدی، با اشاره به روند رو به رشد صدور پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری در معادن فارس افزود: انتظار است با توجه به افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید بتوانیم با ایجاد صنایع وابسته و فرآوری از خام‌فروشی جلوگیری کنیم و ارزش افزوده مواد معدنی را نیز با هدف اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصادی افزایش دهیم.