بازیافت آب صنعتی در پساب معادن الزامی است
بازیافت آب صنعتی در پساب معادن الزامی است

عباس موحدفر، عضو اتاق بازرگانی بوشهر در گفتگو با کانی مگ، گفت: آب صنعتی معادن در بیشتر معادن کشور به چالش و بحران تبدیل می‌شود. در حالیکه می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود فرآیند بازیافت آب صنعتی در پساب معادن را ایجاد کرد. وی گفت: استفاده مجدد از آب بازیافت شده پساب معادن در شرایطی […]

عباس موحدفر، عضو اتاق بازرگانی بوشهر در گفتگو با کانی مگ، گفت: آب صنعتی معادن در بیشتر معادن کشور به چالش و بحران تبدیل می‌شود. در حالیکه می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود فرآیند بازیافت آب صنعتی در پساب معادن را ایجاد کرد.

وی گفت: استفاده مجدد از آب بازیافت شده پساب معادن در شرایطی که چالش کمبود آب در کشور جدی شده است، می‌تواند به یکی از مهمترین نیازهای معادن را برطرف کند.  

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه کمبود آب‌های زیر سطحی و هزینه‌های سرسام آور استحصال آب معادن را با مشکل جدی رو به رو کرده‌ است، اظهار داشت: آلایندگی پساب صنعتی حاصل از شستشوی محصولات تولیدی معادن استفاده از فناوری‌های جدید و تجهیزات مدرن برای حل این مشکل را امری اجتناب ناپذیر است.

موحدفر با بیان اینکه دستگاه تیکنز که در داخل کشور ساخته شده است می‌تواند بخشی از مشکلات معادن در حوزه بازیافت آب صنعتی پساب معادن را حل کند، عنوان کرد: ماده مورده استفاده در تیکنر پلی اکریل آمید است. این ماده به کشورمان وارد می‌شود. در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها و  بالا رفتن سرسام آور قیمت دلار، هزینه واردات این ماده بسیار گزاف است.  در نتیجه هزینه فرآوری و تصفیه آب نیز بسیار بالا رفته است و تأمین ماده مورد نیاز برای کارخانه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: اگر از دستگاه‌های جدید برای تصفیه و بازیافت آب صنعتی پساب معادن استفاده کنیم حدود ۹۰ درصد صرفه‌جویی در آب فقط در معادن شن و ماسه محقق می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه، معادنی که در مناطق جغرافیایی خشک و گرمسیری قرار دارند، به مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب به شدت نیازمند هستند. در نتیجه ملزم هستیم آب صنعتی حاصل از پساب معادن را در بهترین شرایط بازیافت کرده و به چرخه فعالیت بازگردانیم.

وی افزود: تکنولوژی‌های روز و تجهیزات مبتنی بر فناوری‌های جدید این امکان را فراهم می‌کند که از پساب خروجی ماسه شورها و دستگاه‌های شستشوی مصالح نهایت استفاده شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سدهای باطله در معادن بخش قابل توجهی از ظرفیت محیطی را اشغال می‌کنند. اگر اقدام به مدیریت و بازیافت باطله‌ها در معادن شود بخش عمده‌ای از مشکلات و چالش‌های موجود برطرف خواهد شد.