معدنکاری هوشمند؛ آینده‌ای پایدار برای معادن
معدنکاری هوشمند؛ آینده‌ای پایدار برای معادن

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- در تمامی صنایع دنیا هر روز مته‌های خودکار، کامیون‌ها، بیل‌ها، نوار نقاله‌ها، قطارها و کشتی‌ها حجم عظیمی از داده‌های ارزشمند را تولید می‌کنند. با ترکیب این داده‌ها و  تجزیه و تحلیل آنها از طریق هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون، کسب و کارها را ایمن‌تر و پربازده‌تر می‌شوند. معدنکاری هوشمند […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- در تمامی صنایع دنیا هر روز مته‌های خودکار، کامیون‌ها، بیل‌ها، نوار نقاله‌ها، قطارها و کشتی‌ها حجم عظیمی از داده‌های ارزشمند را تولید می‌کنند. با ترکیب این داده‌ها و  تجزیه و تحلیل آنها از طریق هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون، کسب و کارها را ایمن‌تر و پربازده‌تر می‌شوند. معدنکاری هوشمند هم دقیقا همین مسیر را طی کرده و از همین ابزارها کمک می‌گیرد.

هوشمندی کسب و کارها در تمام دنیا به اندازه‌ای رشد کرده است که مراکزی راه‌اندازی شده  که بر تجزیه و تحلیل، اتوماسیون، مدیریت دارایی، انرژی و تغییرات آب و هوایی، دانش کانی‌ها، استخراج زیرزمینی، استخراج سطحی و پردازش متمرکز شده‌اند.

این تیم‌ها در معادن هم فعالیت می‌کنند و به عبارت دیگر مسیر رشد معدنکاری هوشمند را فراهم کرده‌اند. ماینینگ هوشمند کمک می‌کنند تا تدابیر و تصمیم‌های فنی درستی را اتخاذ شود. در نتیجه به فعالان معدنی در مدیریت ریسک‌های خطر کمک کرده و از ایمنی دارایی‌ها و برتری عملیاتی اطمینان می‌دهد.

مزیت‌های اتوماسیون در معادن

بیشتر معادن دنیا به سمت هوشمندسازی حرکت کرده‌اند. راه‌اندازی سیستم اتوماسیون یکی از مهمترین مزیت‌های معدنکاری هوشمند به شمار می‌روند.

وجود سیستم اتوماسیون اساساً مانند یک برنامه سرور شبکه عمل می‌کند. ۹۸درصد داده‌ها را از بخش‌های مختلف جمع‌آوری کرده و آنها را برای اطلاعات استخراج می‌کند.

در بیشتر مواقع سیستم اتوماسیون اطلاعات را با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده در قالبی رایج ارائه می‌کند. می‌توان آن را به صورت بصری تجسم کرده و یا از طریق داشبوردهای معمولی از نوع عملیاتی با نمودارها و جداول نمایش داد.

سپس از هوش مصنوعی برای استفاده بهینه از سیستم‌ها و معدنکاری هوشمند استفاده می‌شود. معادن هوشمند می‌توانند، به‌طور خودکار مدل‌های بدنه معدنی تولید کنند، اعزام تجهیزات را سازماندهی کنند و انفجارها را پیش‌بینی و کنترل کنند.

یکی از مزیت‌های معدنکاری هوشمند بهینه سازی سرعت کامیون‌های خودران است. در این صورت صف‌بندی کامیون‌های خودران کاهش پیدا می‌کند. این پیشرفت‌های کوچک دستاوردهای قابل‌توجهی در بهره‌وری ایجاد می‌کند.

با استفاده از فناوری‌های جدید، می‌توان عملیات معدنکاری را به صورت سه بعدی در تمامی مراحل رصد کرد.

فناوری‌های امروزی این قابلیت را دارند که با استفاده از آنها بر فراز یک سایت معدنی پرواز کرد و به تمامی اطلاعات دقیقی که نیاز است دست پیدا کرد. برای مثال در معدنکاری هوشمند می‌توان تجهیزات استخراج داده را روی یک بیل مکانیکی شناور کرد. همچنین با استفاده از نرم‌افزارها یک کامیون حمل و نقل را دنبال کرد و در نهایت به یک کانی رسید.

نرم‌افزارها ابزار ویژه معدنکاری هوشمند

در معدنکاری هوشمند نرم‌فزارها کاربردهای بسیاری دارند. برای مثال در معادن هوشمند جهان، نرم‌افزار زمین شناسی، ژئوتکنیک، حفاری و انفجار، تولید و برنامه‌ریزی را گرد هم می‌آورد و ویژگی‌های سطحی و زیرسطحی را به تصویر می‌کشد. همچنین ابزارهای تحلیلی مختلفی وجود دارد که به معدنکاران کمک می‌کند تا داده‌ها و اطلاعات خود را برای تصمیم گیری بهتر درک کنند.

معدنکاری هوشمند مزایای بسیاری را به ارمغان آورده است.  حفاری و انفجار دقیق‌تر، کاهش استفاده از مواد منفجره، طبقه بندی بهتر ضایعات ماحصل استفاده از نرم‌افزارها در عملیات معدنکاری است. به این معنی که کامیون‌ها مواد ضایعات کمتر و سنگ معدن بیشتری را حمل می‌کنند  این موضوع باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

نرم‌افزارها در بخش‌های مختلف معدن کاربرد دارند. با استفاده از ویژگی‌های نرم‌افزارها می‌توان در عرض چند ساعت صنعت معدن را در سراسرجهان تحلیل و بررسی کرد. این امکان باعث هم‌افزایی در سراسر معدنکاری می‌شود.  همچنین باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان، تلاش و هزینه‌ها می‌شود.

دلیل اینکه در معدنکاری هوشمند به نرم‌افزارها تکیه بسیاری می‌شود این است که همچنان به معدنکار بینش‌های جدید و قدرتمندی در مورد عملیات می‌دهد. نرم‌افزارها می‌توانند ارزش ایجاد کنند و مزیت رقابتی را به طور مداوم تقویت کنند.

هر یک از کامیون‌های حمل و نقل در معادن هوشمند دارای بیش از ۴۵ برچسب الکترونیکی هستند که در هر چند ثانیه داده‌ها را ارسال می‌کنند. هر روز بیش از ۳۰ میلیون موقعیت جغرافیایی به معدنکار معرفی می‌شود.

برنامه معدنکاری هوشمند برای شناسایی، توسعه و ارائه راه حل‌های جدید در چهار حوزه متمرکز، معدن ایجاد می‌شود.

سنگ معدن هوشمند: در معدنکاری هوشمند، ایجاد دانش دقیق برای باز کردن پتانسیل کامل کانی منحصر به فرد در دستور کار قرار دارد. حتی تغییرات به ظاهر کوچک می‌تواند مزایای عمیقی برای کیفیت، تولید و محیط زیست داشته باشد.

افراد موج چهارمی: معادن هوشمند در حال ایجاد نیروی کار آینده هستند. معدنکاری هوشمند افراد را از آسیب‌ها و مخاطرات کارگری در امان نگه می‌دارد. افراد کلید ایجاد آینده معدن هوشمند هستند.

سیستم‌های یکپارچه و هوشمند: در معدنکاری هوشمند ایجاد یک نمای دیجیتالی دقیق از محیط فیزیکی و استفاده از داده‌ها و سیستم‌های یکپارچه برای ارائه یک رویکرد هماهنگ و منسجم برای برنامه‌ریزی و اجرای عملیات انجام می‌شود.

دارایی‌های هوشمند: معدنکاری هوشمند این امکان را فراهم می‌کند تا با بهبود بهره‌وری و ایمنی در سراسر عملیات از طریق اتوماسیون و یکپارچه‌سازی تمامی دستگاه‌ها و جریان عملیات منظم و بدون مشکل پیش رود. تمامی جریان با استفاده از دستگاه‌های خودکار مدیریت می‌شود.

رشد تکنولوژی ایمنی حاصل معدنکاری هوشمند است

معدنکاری هوشمند مانند برنامه‌ای است که نوآوری در کل عملیات را به ارمغان می‌آورد.

مدیریت عملیات از راه دور یکی از مهمترین دستاوردهای معدنکاری هوشمند است. راه‌اندازی مرکز عملیات از راه دور این امکان را می‌دهد که سیستم‌ها، فرآیندها و فناوری کسب‌وکار را برای به حداکثر رساندن کارایی به‌طور یکپارچه یکپارچه تنظیم شود.

ایجاد کارخانه‌های جداکننده مغناطیسی با شدت بالا هم ماحصل توسعه معدنکاری هوشمند در دنیا است.

بسیاری از شرکت‌های سنگ آهنی دنیا که از فناوری کارخانه جداکننده مغناطیسی با شدت بالا در محیط هماتیت در مقیاس وسیعی استفاده می‌کنند. در این کارخانه‌ها با استفاده از فناوری جدا کننده مغناطیسی با شدت بالا، بازیابی سنگ آهن از زباله‌های باطله به عنوان راهی برای تحویل پایدار سنگ آهن با درجه بالا استفاده می‌شود.

ایجاد ایمنی ریلی از دیگر شرایطی است که معدنکاری هوشمند فراهم می‌کند.  شبکه ریلی در معادن هوشمند و توسعه یافته جهان دارای یک سیستم پیشرفته پیش بینی قطار خودکار مبتنی بر ارتباطات است. در داخل کابین لوکوموتیو، سیستم سیگنالینگ بلوک متحرک ایمنی برای تمام فعالیت‌های مرتبط با مسیر قرار دارد که کارایی عملیاتی را افزایش می‌دهد.

معدنکاری هوشمند و ایجاد حداکثرها در معادن

معادن در تمامی جهان، کسب وکارهایی هستند  که همچنان به چالش، انطباق و اصلاح رویکرد برای ایجاد روش‌های جدید کار و برآوردن بهتر نیازهای آینده احتیاج دارند. به همین دلیل موضوع معدنکاری هوشمند در سراسرجهان در مطرح شده است.

نیاز صنعت معدن برای حرکت به سمت معدنکاری هوشمند به اندازه‌ای قوت گرفته است که بیشتر شرکت‌های معدنی تمرکز ویژه‌ای بر روی نوآوری دارند. معدنکاری هوشمند باعث شده تا شرکت‌های استخراج معادن مدرن، جدیدترین فناوری‌های حسگر و ابر را به کار گیرند. این معادن متصل فرآیند استخراج و ایمنی کارگران را بهبود می بخشند و در عین حال بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهند.

یک معدن متصل از داده‌های فناوری حسگر برای مدیریت مؤثر عملیات استخراج زیرزمینی و گودال استفاده می‌کند.معدنکاری هوشمند شرایطی را ایجاد می کند تا با استفاده از یک برنامه کاربردی در یک دستگاه تلفن همراه، سرپرستان سایت‌های معدن بتوانند هشدارها را از طریق پیامک، ایمیل یا اعلان‌های درون برنامه دریافت کنند. این به آنها کمک می‌کند تا به مشکلات بحرانی در زمان واقعی واکنش نشان دهند و بهره‌وری را به حداکثر برسانند.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته را می‌توان برای ایجاد بینش، تجسم و توصیه‌ها بر روی داده‌های خام اعمال کرد. این اطلاعات به مدیران و کارمندان معدن در زمان واقعی در دستگاه‌های تلفن همراه آنها تحویل داده می‌شود.

با گذشت زمان، داده‌های فناوری حسگر و نرم‌افزار ابری، بینش‌هایی را آشکار می‌کند که می‌تواند به توسعه عملیات استخراج پایدار کمک کند. با به حداقل رساندن اثرات منفی آنها، شرکت‌های معدنی قادر خواهند بود مواد مورد نیاز جهان مدرن را مسئولانه تحویل دهند.