ضعف تکنولوژی در حوزه تجهیزات معدنی مشهود است
ضعف تکنولوژی در حوزه تجهیزات معدنی مشهود است

هرمز ناصرنیا کارشناس معدن در گفتگو با کانی مگ درباره چالش‌های حوزه معدن گفت: این نکته را اشاره کنم که در توانایی‌های فنی از لحاظ مهندسی کمبودی نداریم ولی از لحاظ تجهیزات مسلما کمبود داریم.  وی افزود:بسیاری از تجهیزات معدنی در داخل کشور تولید نمی‌شود در نتیجه از این بابت قطعا کمبود برای بخش معدن […]

هرمز ناصرنیا کارشناس معدن در گفتگو با کانی مگ درباره چالش‌های حوزه معدن گفت: این نکته را اشاره کنم که در توانایی‌های فنی از لحاظ مهندسی کمبودی نداریم ولی از لحاظ تجهیزات مسلما کمبود داریم. 

وی افزود:بسیاری از تجهیزات معدنی در داخل کشور تولید نمی‌شود در نتیجه از این بابت قطعا کمبود برای بخش معدن به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه، تجهیزات معدنی در کشورمان تولید نمی‌شود، اظهار داشت: واقعیت این است که نیاز نیست تمام تجهیزات در کشور تولید شود. به دلیل اینکه کارخانه‌هایی که تجهیزات معدنی تولید می‌کنند باید فروش کافی داشته باشند تا بتوانند سودآوری کارخانه را تامین کنند؛ اما کالاها و تجهیزات معدنی فروش عام و بُعد وسیعی ندارند که بتوانیم بگوییم کارخانه‌ای که تجهیزات معدنی تولید می‌کند، می‌تواند به طور اقتصادی فعالیت داشته باشد.

او افزود: فروش تجهیزات معدنی در داخل کشور محدود است در نتیجه به اجبار بایستی از خارج تجهیزات معدنی را وارد کنیم. وقتی که مسائل مربوط به خرید تجهیزات پیش می‌آید با مشکلات متعددی رو به رو می‌شویم. به عنوان مثال خود به خود یک ضعف تکنولوژیکی در حوزه تجهیرات معدنی وجود دارد. پس اگر توانایی فنی را به دو بخش تقسیم کنیم، از نظر مهندسی ما کمتر مشکل داریم ولی متاسفانه از نظر تجهیزاتی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. 

وی ادامه داد: تجهیزاتی که مورد نیاز معادن هستند، ابعاد، اندازه و کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال کامیون، لودر و بولدوزر باید در داخل کشور تولید شوند. واقعیت این است که خود معدندار که نمی‌تواند کامیون، لودر و بولدوزر تولید کند. در واقع تولید این تجهیزات و ماشین‌آلات ارتباط چندانی به معدن‌دار پیدا نمی‌کند بلکه به لایه‌های مدیریتی صنعت معدن در کل کشور ارتباط پیدا می‌کند. 

وی تاکید کرد: در بخش تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی با ضعف تکنولوژیکی رو به رو هستیم. تجهیزات و ماشین‌آلات معدنیبه اندازه نیاز معادن در کشور وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات زیرزمینی هم تغییرات چشمگیری در دنیا پیدا نکرده که بگوییم جاهای دیگر مدرن هستند و ما عقب افتادیم، تصریح کرد: چنین چیزی نیست و ما عقب افتاده نیستیم، تجهیزات و ماشین‌آلات زیرزمینی را عمدتا باید از خارج تهیه کنیم که آن هم مسئله گرانی قیمت‌ها پیش می‌آید و فقط به تحریم ارتباط ندارد. بلکه مسئله این است که قیمت تجهیزات بالا رفته و ارزش پول ما پایین آمده که این مشکل را در تمامی صنایع داریم و فقط در بخش معدن دیده نمی‌شود.
ناصرنیا در پاسخ به این پرسش که برقراری یک تعامل دوطرفه میان استارتاپ‌ها با معادن چه نتایجی خواهد داشت، اظهار کرد: متاسفانه استارتاپ‌های معدنی در زمینه تکنولوژی پیشرفت نکردند. به نظر من، استارتاپ‌های معدنی باید ایده جدیدی را عرضه کنند تا معادن بتوانند از آنها نهایت بهره‌برداری و استفاده را داشته باشند. تا به امروز این اتفاق به صورت جدی نیفتاده است.

وی افزود: از نظر نرم افزاری خیلی از نرم افزارها در ایران تکامل داشته‌اند که البته اصل آن نرم افزارها خارجی بوده ولی به هر حال کاربردهای نرم افزاری را توسعه بخشیدند ولی اینکه بگوییم چیز جدیدی را ارائه کرده باشند که ما بتوانیم از آن الگو بگیریم و در معادن از آن استفاده کنیم عرضه نشده است.


او با اشاره به تبیین جایگاه معدن در اقتصاد کشور پاسخ داد: همیشه یک بخشی از اقتصاد کشور به عهده بخش معدن بوده است چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم. به صورت مستقیم هم ایجاد درآمد می‌کند و هم ایجاد اشتغال می‌کند در نتیجه بخشی از اقتصاد کشور به عهده معدنداران است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:برخی براین باروند معدن می‌تواند به جای نفت باشد ولی چنین چیزی نیست و هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد. معدن یک بخش از GDP کشور را به عهده دارد و خواهد داشت برای اینکه ما مواد معدنی مختلفی داریم؛ از نظر کثرت و از نظر تنوع، مواد معدنی مختلفی داریم که همیشه اینگونه بوده است و تازگی ندارد. همیشه بخشی از درآمد مملکت مربوط به بخش معدن بوده منتهی براین باور باشیم که معدن جای نفت را می گیرد، خیر! چنین اتفاقی هیچوقت نخواهد افتاد.