بخش اکتشاف معادن از نبود کارشناس رنج می‌برد
بخش اکتشاف معادن از نبود کارشناس رنج می‌برد

بهزاد محمدی مدیرکل دفتر اکتشافات فلزی در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های اکتشاف معدن گفت: اکتشاف معدن در ایران سابقه دیرینه دارد. تاریخ اکتشاف به بیش از ۶۰ سال باز می‌گردد. وی با اشاره به اینکه، کشورمان با داشتن سابقه معدنکاری تاریخی می‌تواند از صنعت معدن به عنوان بخش پیشران اقتصاد کشور استفاده کند، […]

بهزاد محمدی مدیرکل دفتر اکتشافات فلزی در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های اکتشاف معدن گفت: اکتشاف معدن در ایران سابقه دیرینه دارد. تاریخ اکتشاف به بیش از ۶۰ سال باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه، کشورمان با داشتن سابقه معدنکاری تاریخی می‌تواند از صنعت معدن به عنوان بخش پیشران اقتصاد کشور استفاده کند، گفت: اکتشافاتی که در این مدت صورت گرفته معمولا از تجربه و دانش و همکاری کشورهای خارجی بهره‌مند شده است. در این مدت با همکاری تیم‌های خارجی اکتشاف معادن کشورمان به مرور انجام شده است.

وی ادامه داد: در همکاری با تیم‌های خارجی کارشناسان داخلی توانسته‌اند با دانش اکتشاف معادن آشنا شوند. به عبارت دیگر باید گفت که کارشناسان ایرانی هم تجربه خوبی را در این زمینه بدست آورده‌اند.

مدیرکل دفتر اکتشافات فلزی با تاکید بر اینکه در دوره همکاری کارشناسان ایرانی و خارجی در بخش اکتشاف، کارشناسان کشورمان توانستند بخش وسیعی از معادن کشور را پوشش دهند، اظهار داشت: مهمترین چالش و مشکلی که در بحث اکتشاف وجود دارد بحث آموزش و استفاده از دانش روز دنیا در این زمینه است. باید به موضوع دانش و تکنولوژی‌ توجه بیشتری شود تا کشور در این بخش عقب نماند.

محمدی تصریح کرد: دهه ۷۰ تا ۸۰ توانستیم ارتباط‌های خوبی با برخی کشورها در زمینه اکتشاف و توسعه دانش این بخش از فعالیت معدنکاری برقرار کنیم.

وی ادامه داد: در میان برقراری این ارتباطات، تعامل خوبی نیز برقرار شد. بر اساس همکاری‌های دوجانبه توانستیم دانش مورد نظر در رابطه با اکتشاف را کسب کنیم. همین ارتباط جهش خوبی در حوزه اکتشاف معادن را رقم زد. بخش وسیعی از معادن کشور طی دهه ۸۰ اکتشاف شدند.

وی تاکید کرد: با وجود توسعه بخش اکتشاف در دهه ۸۰ باید بگوییم که یکی از مهمترین مشکلات حوزه معدن نداشتن کارشناسان جدید است که به بخش اکتشاف به صورت جدی ورود پیدا کند.
این فعال حوزه معدن و صنایع معدنی اذعان کرد: دهه ۸۰ در سازمان زمین شناسی عده‌ای استخدام شدند؛ اما بعد از آن دیگر استخدام جدیدی شکل نگرفت. این تجربیاتی که در دهه ۸۰ بدست آمد متاسفانه به کارشناسان دیگر منتقل نشده است. به نظر من، آخرین نسلی باشند که اکتشاف را در کشور و در سازمان زمین شناسی انجام می‌دهند و اگر جذب نیرو انجام نشود مشکلات زیادی در آینده به وجود خواهد آمد هرچند که همین الان هم با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.

مدیرکل اکتشافات فلزی در پاسخ به این پرسش که برای برون رفت از این مشکلات باید چه اقداماتی انجام شود، گفت: راهکار این است، یک مقدار هدفمندتر کارشناسان بخش معدن را جذب کنند. به عنوان مثال، سازمان زمین شناسی افراد خاصی را که علاقمند به این رشته هستند تحت عنوان بورسیه حمایت کند.

وی تصریح کرد: مهم است که به بخش معدن و زمین شناسی واقعا علاقه وجود داشته باشد، باید افرادی که علاقمند هستند را طی دوره‌های چند ساله جذب کنند. پس از آن تجربیاتی که لازم هست را به این افراد منتقل کنند. همچنین در راستای اهداف سازمان آموزش ببینند؛ اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

محمدی در خصوص فعالیت گسترده و ورد بخش خصوصی به حوزه معدن و اکتشاف گفت: دهه ۸۰ که اکتشاف شروع شد بخش خصوصی چندان فعال نبود. بیشتر معادن کشور و پهنه‌های معدنی تحت مدیریت مراکز دولتی انجام می‌شد. زمانی که سازمان زمین شناسی و کارشناسان خارجی تجربیات خود را منتقل کردند بخش خصوصی فعالیت خودش را به خوبی شروع کرد و در حال حاضر نیز اقدامات خیلی بزرگی را انجام می‌دهند.

او در ادامه افزود: بخش خصوصی روی مواد معدنی که جا افتاده هستند مثل مس، طلا و… می‌تواند ورود پیدا کند. در واقع ریسک فعالیت در زمینه این مواد معدنی تا حدود زیادی توسط بخش دولتی گرفته شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه زمانی که وارد بحث عناصر خاص می‌شویم که هنوز ریسک بالایی دارند، بخش خصوصی نمی‌تواند در این زمینه فعالیت تاثیرگذاری داشته باشد.

وی ادامه داد: در بحث لیتیوم یا عناصر نادر خاکی که لازم است بخش دولتی در این قسمت سرمایه‌گذاری کند و هزینه‌اش را بدهد تا بخش خصوصی بتواند در این زمینه‌ها ورود پیدا کند.
محمدی با بیان اینکه بسیاری از معادن کشور از نبود ماشین‌آلات مناسب رنج می‌برند، اظهار داشت: متاسفانه این موضوع به صورت مستقیم بر روی بخش اکتشاف تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: در بسیاری از معادن کشور هنوز از ماشین آلات سنتی استفاده می‌شود. در بخش اکتشاف که مهمترین بخش معدن محسوب می‌شود، می‌توان گفت تکنولوژی‌های جدیدی در اکتشاف آمده و درست است که بحث دور سنجی وجود دارد، بحث تصاویر ماهواره‌ای وجود دارد و ابزار آلاتی هستند که آنالیز صحرایی را انجام می‌دهند ولی اگر این ابزار دست یک کارشناس خوب نباشد در واقع هیچ نتیجه خوبی هم نخواهیم گرفت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اعتقاد من براین است که در بخش اکتشاف باید تمام هم و غم ما استفاده از کارشناسانی باشد که به روز باشند و با علم دنیا هماهنگ باشند، آنها می‌توانند تحولی را در بخش معدن ایجاد کنند.برخی در بخش معدنکاری که از دستگاه‌های بسیار قدیمی استفاده می‌کنند، ممکن است در عرض ۲ سال استخراج کنند؛ اما به خاطر فرسوده بودن دستگاه‌ها این استخراج شاید ۱۰ تا ۱۵ سال نیز طول بکشد.