ماشین‌آلات معدن سنگ کشورمان بی‌بهره از تکنولوژی روز دنیا
ماشین‌آلات معدن سنگ کشورمان بی‌بهره از تکنولوژی روز دنیا

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- کشورمان با داشتن ذخایر عظیم معدنی به بهشت معادن معروف است. معادن سنگ کشورمان ۱۱ معدن بزرگ کشور را تشکیل می‌دهند که سهم قابل توجهی در تولید داخلی دارند.معادن سنگ کشورمان با توجه به بزرگی و حجم بالای استخراج نیاز به ماشین‌آلات به روز و مجهز دنیا دارند. به همین […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- کشورمان با داشتن ذخایر عظیم معدنی به بهشت معادن معروف است. معادن سنگ کشورمان ۱۱ معدن بزرگ کشور را تشکیل می‌دهند که سهم قابل توجهی در تولید داخلی دارند.معادن سنگ کشورمان با توجه به بزرگی و حجم بالای استخراج نیاز به ماشین‌آلات به روز و مجهز دنیا دارند. به همین دلیل گفته می‌شود ماشین‌آلات معدن سنگ باید در بخش استخراج بسیار مجهز و به روز باشند.
لودر و بیل مکانیکی مهمترین ماشین‌آلات معدن سنگ هستند که در بخش استخراج این معادن کاربرد اساسی دارند. با این حال در بخش‌های دیگر معدن از ماشین‌آلات متنوعی استفاده می‌شود.

ماشین آلات معدن سنگ

کاربردهای ماشین‌آلات معدن سنگ

یکی از کاربردهای ماشین‌آلات معدن سنگ در بخش جداسازی مواد معدنی است. برای جداسازی گرانشی مقرون به صرفه در معادن سنگ باید از ماشین‌آلات ویژه‌ای استفاده کرد.
ماشین‌آلات معدن سنگ باید جداسازی مواد معدنی را با چگالی‌های مختلف و بدون استفاده از مواد شیمیایی امکان‌پذیر کند. در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان جداسازی مواد معدنی در معادن سنگ با استفاده از ابزارهای نوین و ماشین‌آلات مجهز به تکنولوژی‌های روز دنیا انجام می‌شود.

ماشین‌آلات معدن سنگ باید در شرایطی جداسازی مواد معدنی را انجام دهند که نرخ بازیابی محصول معدنی بالای ۹۰درصد باشد. در این صورت است که می‌توان گفت یک مجموعه اقتصادی مناسب شکل گرفته است.
ماشین‌آلات معدن سنگ در بیشتر معادن دنیا، راه حل هایی با ظرفیت کم، متوسط و بالا برای استخراج مواد معدنی آبرفتی و سنگ سخت و زغال سنگ و همچنین برای سایر کاربردهای بازیابی مواد معدنی ارایه می‌کنند.

ماشین آلات معدن سنگ

ماشین آلات معدنی

معادن ایران

در کشورمان معادن زغال سنگ غنی وجود دارد. این معادن بخش قابل توجهی از اشتغال و کارآفرینی کشور به خصوص در استان‌هایی مانند کرمان و خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده‌اند. در ماه‌های اخیر اخباری مبنی تعطیلی معادن زغال سنگ و نبود شرایط مناسب برای ادامه فعالیت این معادن به گوش می‌رسید.

یکی از مهمترین چالش‌های معادن زغال سنگ مانند سایر معادن کشور رنج نبود ماشین‌آلات به روز و مجهز به تکنولوژی‌های روز دنیا بود.
بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت صمت ۱.۲ میلیارد تن ذخیره قطعی زغال سنگ در کشور وجود دارد. ایران از نظر ذخایر زغال سنگ در حد متوسط جهانی است به طوری که ذخایر زمین شناسی زغال سنگ در ایران حدود ۱۴ میلیارد تن و ذخایر قطعی حدود ۱.۲ میلیارد تن برآورد شده است. با این حال بیشتر معادن زغال سنگ کشور روزگاری به سیاهی همان ماده معدنی را دارند.
استفاده از تکنولوژی روز دنیا و استخراج مکانیزه زغال سنگ، ضمن افزایش ایمنی محیط کار و بهره وری، سودآوری این تولید را افزایش خواهد داد. ماشین‌آلات معدن زغال سنگ نیاز جدی به فناوری‌های نوین دارند که در صورت تجهیز می‌توانند میزان بهره‌وری و کارآیی را بالا ببرند.

ماشین آلات معدن سنگ

معدن سنگ

مشکلات سرمایه گذاری در بخش معدن

در ایران فقدان استراتژی مدون در بخش معدن باعث کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بخش معدن و به طور خاص معادن زغال سنگ شده است. این در حالی است که کشورهای توسعه یافته چشم انداز مشخصی برای معادن خود ترسیم کرده اند و با اتخاذ سیاستهای راهبردی، مسیر سرمایه گذاری و توسعه معادن و صنایع معدنی را مشخص می کنند. برای مثال کشور استرالیا در حوزه تأمین انرژی تاکید ویژه‌ای بر زغال سنگ کرده است.

ماشین‌آلات معدن زغال سنگ درکشورمان علاوه بر نوسازی به تجهیز تکنولوژی‌های روز هم نیازمند هستند. معادن کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس کشورمان به ماشین‌آلات به روز دنیا نیاز دارند. فرسودگی ماشین‌آلات معدن سنگ به خصوص در معادن زغال سنگ میزان بهره‌وری و کارآیی را در این معادن کاهش داده است. معادن سنگ کشور از ماشین‌آلات قدیمی و یا بی‌کیفیت چینی استفاده می‌کنند که باعث کاهش بهره‌وری در این بخش شده است.
دستگاه‌های سنگ شکن معدن سنگ هستند که در فراوری مواد معدنی جهت خرد کردن مواد اولیه استخراج شده از معدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از دستگاه‌های موجود در کشورمان دارای تکنولوژی دهه ۹۰ میلادی بوده و از فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های روز بی‌بهره هستند.

به منظورر کسب اطلاعات بیشتر در خصوص معادن ایران و ماشین آلات معدن سنگ می توانید سایر مقالات کانی مگ را در این قسمت مطالعه نمایید.