صنعت معدن کشورمان از نظر اکتشاف مهجور است
صنعت معدن کشورمان از نظر اکتشاف مهجور است

محمدباقر دری معاون اکتشاف سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در گفتگو با کانی مگ، عنوان کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌های معدنکاری اکتشاف است. باتوجه به شرایط معدنکاری در رابطه با موضوع اکتشاف، مسایل و موارد مختلفی وجود دارد. وی افزود:عمده‌ترین مسائلی که امروز در بحث اکتشاف وجود دارد، این است که اطلاعات پایه‌ای […]

محمدباقر دری معاون اکتشاف سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در گفتگو با کانی مگ، عنوان کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌های معدنکاری اکتشاف است. باتوجه به شرایط معدنکاری در رابطه با موضوع اکتشاف، مسایل و موارد مختلفی وجود دارد.

وی افزود:عمده‌ترین مسائلی که امروز در بحث اکتشاف وجود دارد، این است که اطلاعات پایه‌ای اساسی کمی در این زمینه موجود است.

وی ادامه داد: در بخش اکتشاف غالبا اطلاعات گردآوری شده پایه‌ای در مقیاس‌های ۱۰۰ هزار و شاید ۲۵۰ هزار باشد و شناسایی انجام شده با استاندارهای جهانی فاصله چشم‌گیری دارد.

رشد متوازن اکتشاف با سایر بخش‌های معدن ضروری است

دری با اشاره به اینکه، کار پی جویی و اکتشاف در مقیاس‌های امروز باید بسیار بالاتر از آمار و ارقام فعلی باشد، اظهار داشت: باتوجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت معدن، اکتشاف هم باید رشد متوازنی داشته باشد. پی‌جویی و اکتشاف باید در مقیاس‌های ۵۰ هزار و ۲۵هزار اطلاعات پایه تولید شود.

وی تصریح کرد: تولید اطلاعات پایه برای بخش خصوصی به صرفه نیست و ریسک بالایی دارد، بخش خصوصی هیچ وقت یک کار ژئوشیمی در مقیاس ۵۰هزار انجام نمی‌دهد. دلیل آن هم مشخث نبود نتیجه اقتصادی این فعالیت است. بخش خصوصی برای هر کاری باید توجیه اقتصادی آن را به صورت ملموس حس کند.

معاون اکتشاف سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه باتوجه به چالش‌های موجود بخش خصوصی قادر به فعالیت در این بخش مهم عملیات معدنکاری نیست، تاکید کرد: نبود یک نتیجه مشخص و دقیق در رابطه با توجیه اقتصادی این فعالیت بخش خصوصی از ورد به این حوزه امتناع می‌کند. بخش خصوصی هیچ وقت یک نقشه زمین شناسی درستی در یک چنین مقیاس‌های تهیه نمی‌کند. دلیل آن هم فقط مقرون به صرفه نبودن تهیه یک نقشه زمین شناسی مقیاس بالا است

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به موارد ذکر شده نیاز است که تغییری در این بخش صورت گیرد. نبود فعالیت بخش خصوصی در تهیه نقشه‌های زمین شناسی اکتشاف را با چالش رو به رو می‌کند.به همین دلیل کشورمان نیاز به چنین اطلاعاتی دارد.

اکتشاف معادن کشور

اکتشاف معادن در کشور به صورت سطحی و کم عمق انجام می شود

معاون اکتشاف سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با تاکید بر این که کشورمان دارای سابقه تمدن قدیمی است، گفت:بسیاری از بخش‌های معدنکاری به صورت درست و منظم انجام نشده است. بیشتر فعالیت‌ها به صورت سطحی و با عمق کم انجام شده است. اکتشاف در بخش معدن نیاز به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا دارد.

وی تصریح کرد: نوآوری در معادن اصل مهمی است که اگر در این مسیر بتوانیم از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا بهره‌مند شویم، بی‌شک نتایج منحصر به فردی در بخش اکتشاف و سایر بخش‌های معدن هویدا می‌شود.

وی ادامه داد: داشتن تمدن قدیمی در صورت بهره نبردن از آن فایده‌ای ندارد. بسیاری از عناصری که دیداری هستند و با چشم دیده می‌شوند، در کشورمان کشف شده‌اند. برای همین امروزه نیاز است که اکتشاف معدن در مقیاس‌های بزرگتری انجام شود.

اکتشاف معادن را باید از سطح به عمق ببریم

وی در ادامه تاکید کرد: کار اکتشاف را باید از سطح به عمق ببریم. اطلاعات عمقی در بخش اکتشاف بسیار اندک است. به عبارت دیگر باید بگوییم که کار تحت الارضی و ذخایر در کشور انجام نشده است.

دری با اشاره به اینکه نمی‌توان از موضوع و جایگاه مهم اکتشاف در صنعت معدن چشم‌پوشی کرد، بیان داشت: اگر برای هر یک از موارد و بخش‌های یک عملیات معدنکاری چشم‌پوشی و گذر از آن را در پیش بگیریم، چالش‌های جدی به وجود می آید. موضوع دیگری که نمی‌توان از آن عبور کرد، سرمایه‌گذاری و حضور پر رنگ‌تر بخش خصوصی در حوزه معدن است.

وی افزود: اگر در بخش اکتشاف با مشکل رو به رو هستیم و دولت هم بودجه کافی برای توسعه این بخش را ندارد باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دولت توانایی انجام و به ثمر رساندن به یکباره تهیه نقش‌های زمین شناسی در مقیاس بزرگ را ندارد، گفت: در برخی مواقع مشاهده کرده‌ایم که بخش خصوصی برای ورود به این موضوع ابراز تمایل کرده است. باتوجه به مشکلات ریشه‌ای موجود بخش خصوصی هم با چالش رو به رو شده و در نتیجه از فعالیت در این زمینه فاصله گرفته است.

اکتشاف معادن ایران

موانع ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به معادن برطرف شود

دری در ادامه تاکید کرد: در بخش اکتشاف سرمایه‌گذار بخش خصوصی ورود پیدا می‌کند و با انجام عملیات‌های مختلف به یک ماده معدنی می‌رسد؛ اما مشکلات پشت سرهم پدید می‌آید. برای مثال بخش خصوصی می‌خواهد ماده معدنی را به نام خود ثبت کند. پس از ثبت هم پروانه اکتشاف آن را دریافت کند. واقعیت این است که در جریان دریافت استعلام از ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف چالش‌های متعددی برای فعال بخش خصوصی به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع می‌بینیم که منابع طبیعی با آنها مخالفت می‌کند، محیط زیست مخالفت سر به مخالفت می‌گذارد.در برخی مواقع نیز میراث فرهنگی و انرژی اتمی و جاهای مختلف با آنها مخالفت می‌کنند. در نتیجه بخش خصوصی انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت و دریافت پروانه اکتشاف ندارد.

وی تاکید کرد: به عبارتی دیگر، اگر از سازمان‌های مختلف چنین تقاضایی کنید بالغ بر ۹۵ درصد جواب مثبت شنیده نمی‌شود. برای همین سرمایه‌گذاری که می‌آید و چنین کاری را انجام می‌دهد در نهایت آن نتیجه ملموسی که بخواهد بگیرد و از هزینه‌ای که کرده بخواهد بهره‌ای ببرد این اتفاق برای او نمی‌افتد.

کمتر از ۳دهم درصد از خاک کشور تحت پوشش معادن است

معاون اکتشاف سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اظهار داشت: در بسیاری از مواقع قافیه را برای بخش خصوصی تنگ می‌کنیم. یعنی اگر شما کشور را نگاه کنید و بگویید چند درصد از خاک این کشور تحت پوشش معدن قرار دارد، با یک حساب سر انگشتی خیلی ساده می‌توان گفت شاید کمتر از ۳ دهم درصد این خاک مملکت تحت پوشش معدن است.

دری معتقد است:وقتی در یک پهنه جغرافیایی اقدام به اکتشاف می‌شود به محض اینکه صحبت از منابع طبیعی و محیط زیست می‌شود، می‌گویند بله! معدن مخرب است، در حالی که هر جایی که معدن به پا می‌شود آنجا رونقی پیدا می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: معدنکاری و اکشتاف معدنی صرفه اقتصادی در پی دارد.یکی از معضلات مهم ما همین سازمان‌های دولتی هستند که تحت عنوان محیط زیست و منابع طبیعی اساسا اجازه رشد را به معدن نمی‌دهند.

جدیدترین و به روز ترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در اینجا بخوانید.