مصایب نوآوری در معادن برای معدنکاران سنتی
مصایب نوآوری در معادن برای معدنکاران سنتی

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- تغییرات به وجود آمده در تمامی صنایع جهان تاکید می‌کند که آینده صنایع در گرو رشد نوآوری‌ها است. به همین دلیل تاکید می‌شود که آینده معدنکاری هم در دل نوآوری نهفته است. در نتیجه روز به روز نوآوری در معادن جایگاه بیشتر و پررنگ‌تری در این صنعت پیدا می‌کند. نوآوری […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- تغییرات به وجود آمده در تمامی صنایع جهان تاکید می‌کند که آینده صنایع در گرو رشد نوآوری‌ها است. به همین دلیل تاکید می‌شود که آینده معدنکاری هم در دل نوآوری نهفته است. در نتیجه روز به روز نوآوری در معادن جایگاه بیشتر و پررنگ‌تری در این صنعت پیدا می‌کند.

نوآوری در معادن و صنایع معدنی بی‌شک موفقیت این صنعت و ایجاد ارزش افزوده را محقق می‌کند. در سطح جهانی، صنعت معدن برای ادغام نوآوری در عملیات اصلی تجاری تحت فشار است. البته باید گفت که دیدگاه‌های کنونی در مورد نوآوری در صنعت معدن متفاوت است.

نوآوری در معادن از چه زمانی کلید خورد؟

معادن تمامی کشورهای جهان تا سال‌های نه چندان دور بی‌بهره از تکنولوژی با روش‌های سنتی به کار خود ادامه می‌دادند. واقعیت این است که نمی‌توان نسبت به ظهور تکنولوژی در تمامی صنایع بی‌تفاوت بود. در نتیجه نوآوری در صنایع موجی را ایجاد کرد که معادن هم ملزم بر سوار شدن به این موج شدند.

انقلاب صنعتی چهارم در معادن تحولات شگرفی را در این صنعت به وجود آورده است.همزمان با ظهور انقلاب صنعتی چهارم معادن نیز از تکنولوژی‌ها و روش‌های نوآورانه‌ای که رهاورد این انقلاب بود بهره‌مند شدند. انقلاب صنعتی چهارم در معادن تمامی مراحل این عملیات را تحت تاثیر قرار داده است.

معادن جهان در مدت زمان کوتاهی بی‌هیچ مقاومتی در راستای افزایش زنجیره‌ ارزش و ایجاد ارزش افزوده به سمت نوآوری حرکت کردند.

در بسیاری از کشورهای جهان شرکت‌های بزرگ معدنی تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از نوآوری در معادن چالش‌ها و مشکلات این عملیات را کمتر کنند. شرکت‌های معدنی تلاش می‌کنند تا دریابند چگونه می‌توانند شکاف‌های موجود در قابلیت‌های نوآورانه خود را برطرف کنند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی دریافته‌اند که با استفاده از رویکردهای نوآورانه می‌توان مرحله استخراج تا فرآوری را در صنعت معدن متحول کرد. در نتیجه به دنبال تشریح روش‌های نوآورانه در معادن هستند.

نوآوری در معادن عامل رشد این صنعت است.

ضرورت‌های نوآوری در معادن

معادن تمامی کشورهای جهان، در حال حاضر دوره بسیار دشواری را پشت سر می گذارند. کارشناسان معتقدند که صنعت معادن در بسیاری از کشورها یکی از شدیدترین دوره‌های تغییری را که تا به حال دیده است را سپری می‌کند.

ضرورت‌های نوآوری در معادن روز به روز پر رنگ‌تر شده و معادن باید توانایی خود را برای تکامل، انطباق و بهبود روند نوآوری ارتقاء بخشند.

شرکت‌های معدنی بزرگ در گزارش‌ها و تحقیقات توسعه بازار خود به دنبال یافتن نتایج وضعیت نوآوری و عملیات‌های نوآورانه هستند. تلاش می‌شود در این گزارش‌ها چشم انداز نوآوری همانطور که هست ارائه شود. در واحدهای تحقیق و توسعه نیز محرک‌های نوآوری کلیدی و مناطق متمرکز شناسایی شده و معادن در این بخش‌ها فعالیت گسترده‌تری انجام می‌دهند.

آثار مطلوب نوآوری در معادن

مسله نوآوری در صنعت معدن به طور کلی در تمامی شرکت‌های معدنی پیشرو پیگیری می‌شود. بسیاری از کشورهای جهان در مرحله اولیه نوآوری در معادن هستند؛ اما در شرایط کنونی باید پای خود را از مراحل اولیه پیش‌تر بگذارند.

نوآوری در تمامی بخش‌های صنعت معدن کاربرد دارد. مزیت‌هایی که در این صنعت ایجاد می‌کند بسیار زیاد است. روش‌های نوآورانه در معادن زیرزمینی می‌تواند مخاطرات معدنی را کاهش دهد. با استفاده از روش‌های نوآورانه‌ای که بر حجم استخراج مواد معدنی افزایش پیدا می‌کند.

برای مثال یک شرکت معدنی در استرالیا با استفاده از هوش مصنوعی توانسته است سطح مدیریت کارکنان در شیفت‌های مختلف کاری را بالا ببرد. همین موضوع منجر به افزایش کارایی و میزان استخراج مواد معدنی شده است. به این صورت که جابه جایی مدیران، کارکنان و کارگران در شیفت‌های مختلف ممکن بود یک غفلت از عملکرد تیم قبلی را ایجاد کند؛ اما استفاده از داده‌ها و تحلیل آنها تیم بعدی را در یک مسیر درست و ادامه دهنده راه تیم قبلی قرار می‌دهد.

نوآوری در معادن در بخش اکتشاف هم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. دیگر شرکت‌های معدنی بزرگ برای فعالیت معدنکاری به دنبال تهیه نقشه با روش‌های قدیمی نیستند.

پهپادها و روش‌های مختلف سنجش از راه دور به معدنکاران این امکان را می‌دهد تا عملیات اکتشاف را با کمترین خطا و بیشتری بهره‌وری انجام دهند.

چالش‌های نوآوری در معادن

صنعت معدن چندین دهه است که با مشکلات ایمنی و کنترل هزینه‌ها رو به رو است. از آنجایی که هنوز روش‌های سنتی در بسیاری از معادن کاربرد دارندیک اختلال در میان صنعتگران به وجود آمده است. امروزه با ورود صنعت به دوره‌ای از اختلال، چالش‌ها در حال تشدید هستند.

به زودی پارادایم‌های گذشته و حال دیگر قابل قبول نخواهند بود. عصر تجهیزات دیزلی پست سرگذاشته شده است. در حال حاضر تجهیزات بزرگ، بدون سرنشین، کنترل از راه دور و در مقیاس‌های بزرگ در معادن کاربردی شده‌اند.

صنعت  معدن نیاز به تفکر جدید و پیاده سازی‌های چابک دارد تا همچنان برای سرمایه‌گذاران مرتبط و جذاب باشد. از آنجایی که در تمام جهان فعالیت معدنکاری زیر ذره‌بین فعالان زیست محیطی است، مجوز معدنکاری فقط به این نیست که محدوده معدنی برهم زده نشود.

جامعه انتظارات جدیدی در مورد اینکه فلزات و مواد معدنی از کجا می‌آیند و چگونه باید تحویل شوند، دارد. صنعت معدن نیاز به ایجاد ارزش برای جامعه‌ای بسیار گسترده‌تر از سهامداران خود دارد. به عبارت دیگر از نظر مالی، اجتماعی و زیست محیطی باید به جامعه پیرامونی خود پاسخگو باشد.

نوآوری در معادن به معنای کاهش ریسک‌ها است.استراتژی کاهش ریسک تنها با استفاده از راه‌حل‌های آزمایش‌شده و نوآورانه برای کاهش مخاطرات و افزایش پروژه‌های سبز نتبجه می‌دهد.

در نگاه اول به نظر می‌رسد اختلالی که نوآوری در معادن به وجود می‌آورد یک مشکل بزرگ است؛ اما معدنکاران باید این اختلال را آغاز مسیر تازه‌ای ببینند.

آغاز مسیری تازه برای نوآوری در معادن

تمرکز شرکت‌های پیشرو و نوآور بر این است که بدانند چه چیزی را چگونه و  با استفاده از تفکر استراتژیک و فناوری به عنوان توانمندسازهای کلیدی نوآوری عملیاتی کنند.اینجاست که نوآوری در معادن مسیر تازه‌ای را آغاز می‌کند.

نوآوری در معادن این امکان را ایجاد می‌کند که از ابتدا تا اجرای دقیق یک عملیات معدنی، ظرفیت‌سازی در هر مرحله و تمرکز بر مسائل اساسی، نه علائم، به درستی انجام شود.

روش‌های نوآورانه، راه‌حل‌ها را با ترکیب یک درک عمیق و اساسی از مراحل مختلف عملیات معدنکاری با استفاده مجدد عملی از فناوری‌های تثبیت‌شده از سایر صنایع، ساده‌سازی می‌کند.

مهمترین و جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.