شرکت‌های دانش ‌بنیان با تولید علم می‌توانند از خام‌فروشی جلوگیری کنند
شرکت‌های دانش ‌بنیان با تولید علم می‌توانند از خام‌فروشی جلوگیری کنند

بهروز محبی، نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: حوزه معدن یکی از ظرفیت‌هایی است که متاسفانه تاکنون مورد توجه ویژه و بهره‌برداری حداکثری قرار نگرفته است. به همین دلیل جریان خام‌فروشی در این زمینه ادامه دارد. وی افزود: کشورمان، پتانسیل بالا و کم‌نظیری در حوزه معدن دارد. متاسفانه […]

بهروز محبی، نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: حوزه معدن یکی از ظرفیت‌هایی است که متاسفانه تاکنون مورد توجه ویژه و بهره‌برداری حداکثری قرار نگرفته است. به همین دلیل جریان خام‌فروشی در این زمینه ادامه دارد.

وی افزود: کشورمان، پتانسیل بالا و کم‌نظیری در حوزه معدن دارد. متاسفانه مسایلی مانند خام‌فروشی مواد معدنی و نبود توانایی در صادرات محصولات معدنی گریبان‌گیر آن شده است.

وی تصریح کرد: در سیاست‌های کلی بخش معدن، ابلاغیه سوم بهمن ۱۳۷۹ و در بند دوم، تقویت خلاقیت و ابتکار و دستیابی به فناوری‌های نوین و ارتقاء سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی و تعمیق پژوهش و گسترش زمین‌شناسی بنیادی، اقتصادی، مهندسی، محیطی و دریایی برای بهره‌برداری مناسب از ذخایر معدنی کشور، مورد توجه واقع شده است. در بند سوم، بحث جذب و جلب دانش و منابع و امکانات داخلی و خارجی در زمینه اکتشافات معدنی مطرح شده است.

نقش حیاتی فناوری‌های نوین در صنعت معدن

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بنابراین نگاه در حوزه فناوری، به خصوص فناوری‌های نوین و مراکز دانش‌بنیان در حوزه معدن برای ما بسیار مهم است. فناوری می‌تواند زمینه خام‌فروشی مواد معدنی را کاهش دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: ایجاد ژئوپارک‌ها در دانشگاه‌های مطرح کشور می‌تواند کمک جدی به ما بکند. در سایه اطلاعاتی که سازمان زمین‌شناسی کشور نسبت به معادن ایران دارد و البته این اطلاعات باید کامل شود، می‌توانیم یک شناسایی دقیق و اکتشاف درست و منطقی در حوزه معدن داشته باشیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از مرحله اکتشاف تا فرآوری را همراهی کنند. خام‌فروشی در کشورمان به دلیل بهره نبردن از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان به وجود آمده است.

خام‌فروشی مواد معدنی

مقابله با خام‌فروشی یک الزام است

محبی اظهار داشت: یکی از دردهای تاریخی ما، خام‌فروشی مواد معدنی است. قطعاً همه باید به این مسائل به صورت جدی نگاه کنیم و اعتراض به این خام‌فروشی را رقم بزنیم تا این جریان نامبارک، کنترل شود.

وی یادآور شد: مجلس به استناد قوانین موجود می‌تواند، توجهات را جلب و با نظارت خود، شرایط را طوری رقم بزند که ذینفعان این حوزه نه تنها دست از خام‌فروشی بکشند که فرآوری این مواد را جدی در دستور کار خود قرار دهند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: باید شرکت‌های دانش‌ بنیان موجود در حوزه معدنی را تقویت و البته کمک کرد تا شرکت‌هایی دیگری هم در این حوزه تاسیس شوند. آن‌ها به لطف فناوری‌ها و ارتباطات با کشورهایی که با ما مشکل راهبردی ندارند، می‌توانند فضای معدنی کشور را متحول کنند.

ظرفیت سرمایه‌گذار خارجی در معادن نادیده گرفته نشود

نماینده مردم سبزوار در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه معدن باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی هم بهره برد. اگر این اتفاق در کنار حمایت از ظرفیت‌های داخلی رقم بخورد، خواهیم دید که هم فرآوری مواد معدنی به منصه ظهور می‌رسد. در این صورت هم اشتغال ایجاد خواهد شود و هم این ثروت ارزشمند برای کشور، ارزش افزوده به بار می‌آورد.

جدیدترین و مهمترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.