صنعت معدن قابلیت ارزآوری بالایی دارد
صنعت معدن قابلیت ارزآوری بالایی دارد

بهروز برنا،مشاور مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، در رابطه با اهمیت و جایگاه ویژه صنعت معدن در کشورمان گفت: با توجه به شرایط موجود و قرار گرفتن معدن در یک وزارتخانه که چندین بخش را مدیریت می‌کند، می‌توان گفت به این حوزه جفا می‌شود. در حالی‌که […]

بهروز برنا،مشاور مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، در رابطه با اهمیت و جایگاه ویژه صنعت معدن در کشورمان گفت: با توجه به شرایط موجود و قرار گرفتن معدن در یک وزارتخانه که چندین بخش را مدیریت می‌کند، می‌توان گفت به این حوزه جفا می‌شود. در حالی‌که صنعت معدن می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

وی افزود: به دلیل شرایطی که در وزارت صمت وجود دارد، معدن نتوانسته است جایگاه اصلی خود را پیدا کند. برای مثال اگر فردی تقاضای فعالیت معدنی مانند اکتشاف داشته باشد با مشکلات عدیده‌ای رو به رو می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در دوران فعالیت وزارت معادن و فلزات شرایط مطلوب‌تری برای فعالان معدنی وجود داشت،عنوان کرد: در دوران وزارت معادن و فلزات جایگاه صنعت معدن بهتر بود. در این دوران علاوه بر تولید داخل ارزآوری صنعت معدن قابل توجه بود.

خلا نبود مدیران تخصصی در حوزه معدن

وی ادامه داد: باتوجه به درک درستی که مدیران دوره معادن و فلزات از این صنعت داشتند، فعالیت‌های معدنی، دریافت مجوزها و پروانه‌های فعالیتی سرعت بیشتری داشت.

برنا با تاکید بر اینکه بایستی برای صنعت معدن یک پنجره واحد ایجاد کنیم که بروکراسی‌ها را کم کند، اظهار داشت: حوزه معدن از مدیران معدنی متخصص رنج می‌برد. باید افرادی وارد حوزه مدیریت صنعت معدن شوند که از تخصص مناسبی برخوردار هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که مدیریت و مسولیت حوزه‌های معدنی بر عهده افرادی است که تقریبا با معادن بیگانه هستند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار ارزآوری از صنعت معدن را داشت.

وی افزود: بسیاری از افراد که در حوزه معدن فعالیت می‌کنند، بر این باور هستند که معدنکاری یعنی پیدا کردن گنج. درصورتی که معدن یک تکنیک، یک هنر و یک کار است که توسط کارشناسان اهل فن بایستی انجام شود.

مشاور مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه تصریح کرد: برای رشد صنعت معدن باید آن را تا حلقه آخر ببینیم. یعنی اکتشاف، فعالیت معدنی، فرآوری و صنایع معدنی.  اگر این۴ حلقه با هم دیده شود، یک فعالیت مناسب معدنی انجام گرفته شده است. در این صورت است که می‌توان ارزآوری را محقق کرد.

برنا با اشاره به اینکه در حوزه دولت هم برای معدن باید یک فرماندهی وجود داشته باشد، تاکید کرد: در فعالیت معدنی اصولی و علمی ۴ مرحله اکتشاف، حفر، شناسایی و پی جویی و اکتشاف عمومی و در مرحله آخر اکتشاف تفصیلی  در پی هم هستند.

وی ادامه داد: پایان اکتشاف تفصیلی به گواهی کشف منجر می‌شود که بایستی از نظر دولت هم یک فرماندهی  وجود داشته باشد تا به نحوه فعالیت و انجام تمامی مراحل نظارت شود.

ابزارهای اکتشاف عمیق باید تهیه شود

مشاور مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با تاکید بر اینکه برای اکتشاف باید از سطح به عمق بریم، اظهار داشت: زمانی که بخواهیم به عمق برویم نیاز به ابزارهای مختلف و متناسب با این کار است. بایستی به ابزارهایی که بتوانند اطلاعات عمقی را برای ما مشخص کنند تجهیز شویم.

برنا تصریح کرد: برای کشور معدنی مانند ایران جالب نیست که ۲۰ درصد آن ژئوفیزیک هوایی با فواصل ۲۵۰ متری یا ۵۰۰ متری شده باشد. این ژئوفیزیک هوایی بایستی توسط سازمان زمین شناسی اطلاعات آن تکمیل شود. همینطور لایه‌های اطلاعاتی که برای اکتشاف حداقل به ۷ لایه اطلاعاتی نیاز است.

وی افزود: این لایه‌های اطلاعاتی بایستی به روز باشند و کار به صورت فنی انجام شود. مخاطبین و کسانی که می‌خواهند در منطقه معدنی کار کنند این اطلاعات صحیح را دریافت کنند. در این صورت ریسک اکتشاف پایین می‌آید و در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود. صادرات رونق می‌گیرد و در نهایت ارزآوری صنعت معدن محقق می‌شود.

همراهی سازمان نظام مهندسی با بخش خصوصی یک نیاز است

این فعال معدنی عنوان کرد: سازمان‌های نظام مهندسی هم بسیار مهم هستند که بتوانند از ناظرین و مسئولین فنی مجرب استفاده کنند که بخش‌های خصوصی را همراهی کنند. در مورد صنایع معدنی هم انتخاب و جا نمایی صنایع معدنی بسیار مهم است.

مشاور مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: اگر یک صنعت آب بری در یک منطقه خشک باشد چالش ایجاد می‌شود. زیر ساخت‌ها بایستی مهیا باشند. برای کسی که می‌خواهد کارهایی را انجام دهد تا در نهایت معدن برای نسل‌های آینده به یک محور اقتصادی خیلی مهم تبدیل شود.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که می‌توان گفت صنعت معدن روز به روز می‌توان ظرفیت ارزآوری خود را افزایش دهد.

به ذخایر غیر فلزی استراتژیک توجه کنیم

وی در ادامه عنوان کرد: برای رشد ارزآوری معدن و صنایع معدنی بایستی به عناصر همراه هم در هر معدن توجه داشته باشیم و به ذخایر غیر فلزی استراتژیک توجه کنیم. این موارد مقولاتی هستند که اگر ما معدن کاری خوبی را داشته باشیم باطله هایی را داریم که عاری از مواد معدنی است ولی متاسفانه در هر معدنی که ما دیدیم بیشتر حالت لقمه خوری وجود دارد و از آن بخش‌های پرعیارتر بیشتر استفاده می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از دپوهای معدنی دارای ذخیره هستند. باید به این توجه کنیم که بسیاری از آنها با عیارهای مطلوبشان می‌خواهند ذخیره را بردارند و به آن ذخایر اجحاف شود. نهایتا روش‌های استخراج و روش‌های بهره‌برداری خیلی مهم هستند که اصولی باشند و به صورت فنی جلو روند.

جدیدترین و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.