برترین استارتاپ‌های معدنی جهان در سال ۲۰۲۱
برترین استارتاپ‌های معدنی جهان در سال ۲۰۲۱

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- با وجود اختلالات و چالش‌های قابل توجه در اقتصاد جهان، سالانه هزاران استارتاپ جدید تاسیس می‌شود. در این میان فعالان استارتاپی برای ورود به حوزه معدن و ارایه خدمات و محصول به این گروه تلاش می‌کنند. استارتاپ‌های معدنی در تمام جهان با تمرکز بر روی فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز به […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- با وجود اختلالات و چالش‌های قابل توجه در اقتصاد جهان، سالانه هزاران استارتاپ جدید تاسیس می‌شود. در این میان فعالان استارتاپی برای ورود به حوزه معدن و ارایه خدمات و محصول به این گروه تلاش می‌کنند. استارتاپ‌های معدنی در تمام جهان با تمرکز بر روی فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارشی که از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد، ۵ استارتاپ از میان ۶۲۱ استارتاپ‌‌های معدنی سرشناس جهان به عنوان برترین‌ها مشخص شدند. نکته قابل توجه در این میان سهم بیشتر بخش استخراج از سایر بخش‌های فعالیت معدنکاری است.

استارتاپ‌های هوش مصنوعی پیشروترین‌های جهان

از میان ۶۲۱ استارتاپ برتر جهان ۵ استارتاپ معدنی هم در میان برترین‌ها قرار گرفته‌اند. این استارتاپ‌های معدنی عمده فعالیت خود را مبتنی بر داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی (AI) انجام می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیش از ۱.۳ میلیون استارتاپ و اسکیل‌آپ را در سراسر جهان را از طریق هوش مصنوعی پوشش می‌دهند. گفته می‌شود هوش مصنوعی جامع‌ترین مجموعه راه‌حل‌ها را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهد.

هوش مصنوعی به راحتی فناوری‌های ماینینگ و استارتاپ‌های معدنی را برای نوآوری در معادن و حرکت به سمت تحولات شگرف در صنعت معدن فراهم می‌کند.

۵ استارتاپ معدنی برجسته، بر اساس رویکرد راه‌اندازی جستجوی مبتنی بر داده‌ها، با در نظر گرفتن عواملی مانند مکان، سال تاسیس، ارتباط فناوری،  بودجه و سایر موارد، دست‌چین شده‌اند.

تمامی این استارتاپ‌های معدنی از هوش مصنوعی بهره‌ می‌برند و به نوعی این مزیت را در دل خود جای داده‌اند که می‌توانند منشا نوآوری در معادن جهان باشند. حتی معادن کوچک مقیاس هم می‌توانند با بهره‌گیری از این مزیت‌ها تحولات شگرفی را تجربه کنند.

هوش مصنوعی در معادن

ارایه راه‌حل‌های سرتاسری برای استخراج معادن و پالایش فلزات

در برترین استارتاپ‌های معدنی جهان یک استارتاپ وجود دارد که راه‌حل‌های سرتاسری برای استخراج معادن و پالایش فلزات ارائه می‌دهد.

عملیات استخراج به چندین ارائه دهنده خدمات در مراحل مختلف نیاز دارد. این پروسه باید از معدن تا کارخانه انجام شود. گردش کار پیچیده باعث ایجاد اصطکاک می‌شود. در نتیجه یک ناکارآمدی و تاخیر در نتیجه به وجود می‌آید. استارتاپ‌های معدنی خدمات جامعی را ارائه می‌کنند که شرکت‌های استخراج را قادر می‌سازد تا کل عملیات را بدون سرمایه‌گذاری اضافی کنترل کنند. در نتیجه، بازده عملیاتی کلی افزایش می‌یابد و در زمان و سرمایه صرفه‌جویی می‌شود.

«Metso Outotec» استارتاپ فنلاندی است که راه‌حل‌های سرتاسری برای استخراج، سنگدانه‌ها و پالایش فلزات ارائه می‌دهد. این استارتاپ از عملیات استخراج در هر مرحله از طراحی کارخانه گرفته تا تجهیزات، قطعات و خدمات را پشتیبانی می‌کند.

همچنین راه‌حل‌های کاملی برای خدمات انبوه به همراه خرد کردن و غربالگری به عنوان سرویس ارائه می‌دهد. راه‌حل‌های Metso Outotec امکان مدیریت متمرکز عملیات استخراج، بهینه سازی کارایی و کاهش هزینه‌ها را فراهم می‌کند.

استخراج مواد معدنی

 ایجاد پلت فرمی برای تجزیه و تحلیل معدن

تدوین کارآمد پروژه برای مشاهده عملیات معدن و برنامه ریزی کسب و کار مبتنی بر تقاضا ضروری است. با این حال، مدل‌های برنامه‌ریزی مرسوم بر جنبه‌های توزیع تمرکز دارند، تا نیازهای مشتریان. به همین دلیل است که استارتاپ‌های معدنی سیستم‌های مدیریتی پیشرفته و مشتری‌محور را با پشتوانه داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل توسعه می‌دهند.

به عنوان مثال، مدل‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر داده، موقعیت شرکت‌های معدن را در بین خریداران و تامین‌کنندگان تقویت می‌کند و مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.

استارتاپ سنگاپوری« Navigate Commodities» یک پلت فرم تجزیه و تحلیل داده برای صنایع فلزات و معدن ایجاد کرده است. پلتفرم Navigator این استارتاپ از داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل برای ارائه هوش تجاری عملی و مبتنی بر داده استفاده می‌کند.

این پلت فرم به تصمیم گیری استراتژیک و مدیریت ریسک برای بهینه سازی گردش کار فرآیند و بهبود کارایی عملیاتی کمک می‌کند؛ بنابراین هزینه‌های کلی را کاهش می‌دهد.

توسعه راه‌حل‌های تصویربرداری لرزه‌ای در معادن

استارتاپ‌های معدنی همیشه به دنبال کاهش مشکلات و حل بحران‌ها و چالش‌ها در معادن هستند. وقتی صحبت از نوآوری در معادن می‌شود باید به یاد داشت که نوآوری باید بخشی از مخاطرات و چالش‌های معدنی را حل کند. استارتاپ‌های معدنی هم با استفاده از تکنولوژی‌های روز جهان در معادن منشا تحول شده‌اند.

حفاری و انفجار روش‌های رایج در اکتشاف معدن هستند. با این حال، این فرآیندها کار فشرده و پرهزینه به شمار می‌روند.

پیشرفت‌ها در تجزیه و تحلیل داده‌ها و نقشه‌برداری سه‌بعدی، استارتاپ‌ها را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌های اکتشافی دقیقی برای درک زیرسطح زمین ارایه کنند.

این مزیت‌ها شامل تصاویر هوایی و ماهواره‌ای برای درک مناطق بزرگ زمین و کاهش شعاع جستجو، صرفه جویی در زمان و سرمایه هستند.

استارتاپ بریتانیایی« STRYDE» یک دستگاه تصویربرداری لرزه‌ای برای اکتشاف سنگ معدن تولید کرده است. گیرنده STRYDE یک گره سبک وزن، مقاوم در برابر دما و مستقل با ۴ گیگابایت ذخیره اطلاعات زمین شناسی است.

برای مدیریت گیرنده‌ها، سیستم STRYDE یک کوله پشتی برای ذخیره‌سازی گیرنده، شارژ سریع و واحد دانلود و همچنین یک دستگاه دستی برای استقرار گیرنده دارد.

راه‌حل تصویربرداری این استارتاپ معدنی به مدیران پروژه این امکان را می‌دهد که از سطح زیرزمینی زمین به روشی مقرون به صرفه نقشه برداری کنند.

مدیریت بهتر باطله‌های معدنی

در جریان نوآوری در معادن استارتاپ‌های معدنی تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های علمی چالش‌های زیست محیطی را به کمترین سطح خود برسانند. از آنجایی که آلودگی بدنه آبی به دلیل باطله شدن یک نگرانی رو به رشد است.

تحقیقات دقیق برای بهبود غلظت باطله توسط شرکت‌های بزرگ معدنی و استارتاپ‌های معدنی در حال انجام است. نوآوری‌ها در پردازش مواد روش‌های کارآمدی را برای به حداقل رساندن اتلاف مواد معدنی از طریق دوغاب و جلوگیری از نشت ارائه می‌دهند.

همچنین، این رویکردهای بهبود یافته آبگیری را برای صرفه جویی در آب از دوغاب و برگشت آن به آسیاب برای استفاده مجدد افزایش می‌دهد و مصرف آب شیرین را به صورت ویژه‌ای کاهش می‌دهد.

«EnviCore» یک استارتاپ کانادایی است که متخصص در پردازش باطله است. فناوری تصفیه باطله این استارتاپ برای استخراج شن‌های نفتی و سنگ‌های سخت با کمترین هزینه و با پایداری بالا با تمرکز برای مدیریت بهتر باطله‌های معدنی انجام می‌شود.

این فناوری نرخ بازیافت آب بهتری را نسبت به روش‌های سنتی فراهم می‌کند. تقاضای آب شیرین را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، سیستم‌های تصفیه باطله EnviCore به راحتی با امکانات موجود تقویت می‌شوند.

اینترنت اشیا در معادن

تصویر برداری فراطیفی از معادن

نظارت مستمر منابع به اپراتورهای معدنی کمک می‌کند تا پیشرفت را پیگیری کرده و بینش‌های مبتنی بر داده را جمع آوری کنند.

استارتاپ‌های معدنی با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) تجزیه و تحلیل داده‌ها و نقشه‌برداری سه‌بعدی برای تحلیل حرکت مواد، مانند استفاده از کامیون‌های مجهز به اینترنت اشیا، انجام می‌دهند.

این موضوع باعث می‌شود تا هرگونه نابرابری مانند خرابی ماشین را شناسایی کرده و آن را برای بهبود عملیات استخراج و به حداقل رساندن خرابی حل کند.

استارتاپ استرالیایی« Esper Satellite Imagery»  که یکی از استارتاپ‌های معدنی برتر جهان است، با ارائه تصاویر فراطیفی برای جمع آوری داده‌های دقیق درباره زمین با استفاده از ماهواره‌ها به کاوش و نظارت کمک می‌کند.

این مجموعه داده‌های تحلیلی منظم و گسترده جهانی را ارائه می‌کند. همین موضوع بینشی در مورد ترکیب مواد، رسوبات سنگ معدن زیر سطح، و کیفیت آب و غیره ارائه می‌دهد. برای شرکت‌های معدنی، راه حل Esper ردیابی استخراج روزانه کالا و اکتشاف معدن را تسهیل می‌کند.

مهمترین و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.