نوآوری استارتاپ‌های معدنی؛ از استخراج تا اکتشاف
نوآوری استارتاپ‌های معدنی؛ از استخراج تا اکتشاف

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- تحلیلگران نوآوری اخیراً به بررسی فناوری‌های نوظهور و استارتاپ‌های موفق معدنی پرداخته‌اند. بیشتر استارتاپ‌های معدنی بر روی راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات، چالش‌ها  و مخاطرات بخش معدن کار می‌کنند. از آنجایی که تعداد زیادی استارتاپ روی راه حل‌های متنوع کار می‌کنند. همزمان با آغاز سال ۲۰۲۲ اهمیت نوآوری در تمامی صنایع […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- تحلیلگران نوآوری اخیراً به بررسی فناوری‌های نوظهور و استارتاپ‌های موفق معدنی پرداخته‌اند. بیشتر استارتاپ‌های معدنی بر روی راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات، چالش‌ها  و مخاطرات بخش معدن کار می‌کنند. از آنجایی که تعداد زیادی استارتاپ روی راه حل‌های متنوع کار می‌کنند.

همزمان با آغاز سال ۲۰۲۲ اهمیت نوآوری در تمامی صنایع پررنگ‌تر شده است. از این رو تمامی شرکت‌ها و استارتاپ‌ها تلاش می‌کنند راه حل‌های نوآورانه‌ای را ارایه کنند.

فناوری‌های نوظهور در زمینه استخراج

استخراج مواد معدنی به خصوص استخراج عمقی یکی از نیازهای اصلی حوزه معدن است. در گذشته‌های نه چندان دور دست‌یابی به مواد معدنی در اعماق زمین دشوار به نظر می‌آمد؛ اما با ظهور فناوری‌های جدید این مشکل کمرنگ‌تر شده است. استارتاپ‌های معدنی به صورت جدی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

استارتاپ‌های معدنی با استفاده از پلتفرم‌هایی که طراحی می‌کنند بخشی از مشکلات استخراج عمقی را حل کرده‌اند. برای مثال پلتفرم« StartUs Insights» بیش از ۱۱۱۶۰۰۰ را پوشش می‌دهد.

با استفاده از فناوری‌های نوظهور می‌توان نقشه مناطق معدنی را به صورت دقیق تحلیل و بررسی کرد. برای مثال در بخش استخراج باید به عواملی مانند آسیب‌های زیست محیطی، حراست از منابع طبیعی و حتی مشکلات گرمایشی زمین دقت کرد.

در حال حاضر با استفاده از نرم‌افزارهایی که طراحی می‌شود، می‌توان مناطقی را شناسایی کرد که قابلیت فعالیت و ظرفیت استخراج بالایی دارند. این نرم افزارها می‌توانند مناطق معدنی را به درستی تجزیه تحلیل کنند.

ارزیابی ذخایر معادن

هر منبعی روزی به پایان می‌رسد. در بخش معدن هم این موضوع صادق است. استارتاپ‌های معدنی راهکارها و خدماتی را ارایه می‌کنند که با استفاده از آنها می‌توان تا درصد قابل توجهی میزان ذخایر یک معدن را تخمین زد.

مدیریت موثر معدن، این صنعت را قادر می‌سازد تا به سمت زنجیره‌های تامین ناب‌تر حرکت کند. به طور سنتی، داده‌های انبار با بازرسی دستی جمع‌آوری می‌شوند که کاری زمان‌بر و تکراری است.

استارتاپ‌های معدنی با خودکارسازی جمع‌آوری داده‌ها در راستای افزایش تقاضا برای ادغام وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین در عملیات معدن اقدام می‌کنند.

استارتاپ‌های معدنی پهپادهایی را برای جمع‌آوری داده‌های ذخیره‌سازی شده مانند تناژ استخراج‌شده یا ذخایر سایر مواد در عملیات‌های معدنی بزرگ طراحی می‌کنند. هر یک از این پهپادها دارای فناوری‌های خاصی هستند که علاوه بر تهیه داده‌های جدید، داده‌های قبلی را هم با درصد خطای کمتر تحلیل می‌کنند.

برای مثال یک استارتاپ پلتفرمی را طراحی کرده است که این پلتفرم داده‌های بار کامیون و مکان انبار را برای خودکارسازی مجموعه‌های داده مانند کانی‌شناسی، ترکیب و درجه انبار ادغام می‌کند.

علاوه بر این، یک جعبه ضد آب و هوا به پهپادها اجازه می‌دهد تا به طور خودکار بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه معدنی را تجزیه و تحلیل کند.

نوآوری در اکتشاف معادن

استارتاپ‌های معدنی در تلاش هستند تا خدماتی را ارایه کنند که توسعه قابل توجهی در زمینه اکتشاف معادن ایجاد کند. برای مثال فناوری‌هایی به کار گرفته می‌شود که با ترکیب داده‌های مکانی با لایه‌های متعدد اطلاعات در مکان‌های خاص، کشف ذخایر معدنی غنی را امکان‌پذیر می‌سازد.

علاوه بر این، شناسایی چنین معادنی در اعماق زمین دشوار می‌شود زیرا به داده‌های ژئوفیزیکی بسیار دقیق نیاز دارد. در نهایت، با پیشرفت در قدرت محاسباتی و داده‌های جغرافیایی دیجیتال، الگوریتم‌های استفاده شده به شرکت‌های اکتشاف معدن کمک می‌کنند تا ذخایر معدنی را با درجه‌ای از دقت بالاتر شناسایی کنند.

یک استارتاپ‌ نرم افزاری میزبان ابری را برای بخش اکتشاف طراحی کرده است. با کمک تجزیه و تحلیل پیشرفته و الگوریتم‌های آن، به تلاش‌های اکتشافی کمک می‌شود. این نرم افزار امکان تفسیر آسان مجموعه داده‌های چند متغیره پیچیده را برای ارائه بینش‌های لازم و همچنین برای بهینه سازی کلی اکتشاف معدن فراهم می‌کند.

نقشه برداری‌های خودمختار در معادن

انقلاب صنعتی چهارم با استفاده از هوش مصنوعی اتفاق‌های شگفت‌انگیزی را در تمامی صنایع به رقم زده است. نوآوری در معادن هم یکی از اتفاق‌هایی که با استفاده از هوش مصنوعی مسیر تازه‌ای را آغاز کرده است. فناوران و نوآوران معدنی تلاش می‌کنند، با استفاده از دانش روز دنیا راهکارهای خارق‌العاده‌ای را برای  بخش معدن ارایه کنند.

فعالان معدنی در بخش نقشه برداری با مشکلاتی مانند عدم دسترسی به چاه‌های عمیق و مناطق صعب‌العبور مواجه هستند. استارتاپ‌های معدنی راه حل‌هایی ارایه می‌کنند تا بتوان از بخش‌های غیرقابل دسترس استفاده کرد.

افزایش در نقشه برداری از محورهای معدن به طور مستقیم ایمنی کارگران را بهبود می‌بخشد. فناوری نقشه‌برداری خودمختار پهپادها را برای جمع‌آوری و ارائه داده‌ها در زمان واقعی مجهز می‌کند. استارتاپ‌های معدنی و شرکت‌های نوظهور پهپادها را با فناوری اسکن هوشمند برای نقشه‌برداری معادن زیرزمینی تطبیق می‌دهند.

مدیریت معادن با استفاده از فناوری‌های نوین

بررسی‌ها نشان می‌دهد عملیات معدنی معمولاً سرمایه بر بوده و نیاز به برنامه ریزی دقیق برای دستیابی به بازده سرمایه‌گذاری پیش بینی شده دارد.

استارتاپ‌های معدنی نرم افزارهایی را طراحی کرده‌اند که این نرم‌افزارهای تحلیلی پیشرفته به ایجاد داشبورد، بودجه‌بندی هزینه و مشاهده داده‌های زمان واقعی عملکرد دکل و حفاری کمک می‌کند. پیاده‌سازی نرم‌افزار استخراج منجر به تصمیم‌گیری سریع‌تر در عملیات می‌شود و به کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک می‌کند.

استارتاپ‌های معدنی پلتفرم‌های نرم افزاری مدیریت معدن را برای برنامه‌ریزی و تولید در عملیات معدنی ارایه می‌کنند. با کمک این فناوری‌ها مدیریت بودجه و هزین‌ ها به دلیل دیجیتالی شدن و یکپارچه سازی داده‌های بلادرنگ آسان‌تر می‌شود. علاوه بر این، نرم افزارها عملکرد دکل‌های حفاری را ردیابی می‌کنند و امکان استقرار اقدامات اصلاحی به موقع را فراهم می‌کنند.

هزار توی نوآوری در معادن

صنعت معدن هم به نیروی کار زیادی نیاز دارد و هم سرمایه‌بر است. ردیابی دارایی در زمان واقعی یکی از خدماتی است که استارتاپ‌های معدنی آن را ارایه می دهند.

استفاده موثر از منابع برای بهینه سازی هزینه‌ها و بازگشت سرمایه  برای فعالان معدنی حیاتی است. ادغام اینترنت اشیا (IoT) ردیابی و مکان یابی منابعی مانند کامیون‌ها، ابزارها، ژنراتورها، میکسرها و تریلرها را در زمان واقعی بهبود می‌بخشد.

این امر استارتاپ‌ها را به سمت توسعه راه‌حل‌های مجهز به اینترنت اشیا برای شناسایی و کاهش زمان بیکاری سوق می‌دهد. این راه حل‌ها به اپراتورها در مورد توقف ماشین‌آلات هشدار می‌دهند و مسئولیت پذیری دارایی‌ها را افزایش می دهند.

برخی استارتاپ‌های معدنی راه حلی را ارایه کرده‌اند که با کمک فناوری بلوتوث کم انرژی،سیگنال‌های رادیویی به آنتن‌های گیرنده مختلفی که به صورت استراتژیک در معادن قرار گرفته‌اند، ارسال می‌شود.در نتیجه، امکان تجسم دوبعدی یا سه بعدی مکان واقعی به جهش سیگنال فراهم می‌شود.

نوآوری در معادن هزاران راه حل دارد که هر یک با فناوری‌های نوظهور موج چهارمی به نتیجه می‌رسد. نمونه‌هایی که مثال زده شد موارد امیدوارکننده‌ای از جایگاه‌یابی انقلاب صنعتی چهارم در معادن بود. راه‌های نوآورانه‌ای که برای شناسایی مناسب‌ترین راه حل‌ها بر اساس معیارهای معادن موج چهارمی در جهان جایگاه پیدا می‌کند.

جدیدترین و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.