توسعه معادن کشور در دستور کار وزارت صمت قرار گیرد
توسعه معادن کشور در دستور کار وزارت صمت قرار گیرد

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: بررسی وضعیت معادن کشور و سامان دادن به اوضاع این حوزه باید یکی از اصلی‌ترین کارهای مسئولان مربوطه باشد. وی افزود: معادن کشور از نظر تنوع و تعداد در سطح بسیار بالایی قرار دارند؛ اما از این ثروت عظیم در طول چهار دهه گذشته […]

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: بررسی وضعیت معادن کشور و سامان دادن به اوضاع این حوزه باید یکی از اصلی‌ترین کارهای مسئولان مربوطه باشد.

وی افزود: معادن کشور از نظر تنوع و تعداد در سطح بسیار بالایی قرار دارند؛ اما از این ثروت عظیم در طول چهار دهه گذشته نتوانستیم استفاده کنیم، چون فقدان یک سیاست کلی در این بخش به وضوح دیده می‌شود. این سهل‌انگاری باعث شده که سرمایه‌های بسیاری به هدر برود.

واگذاری‌های غیر اصولی عامل رشد معادن غیرفعال

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: متاسفم که می‌بینیم در سال‌های گذشته، هر فردی از راه رسید به او مجوز در حوزه کار در معدن را دادند. همین رویکرد باعث شده با معادن غیرفعالی زیادی در کشور روبرو شویم که عمدتاً رانت و مافیا نقش به سزایی در این واگذاری‌ها داشته‌اند.

وی تصریح کرد: معادن کشور می‌توانند عامل مهم رشد و توسعه اقتصادی مناطق جغرافیایی باشند، به شرط اینکه در واگذاری‌ها موضوع اهلیت و صلاحیت در نظر گرفته شود.

نماینده زاهدان اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان شرایط ممتازی به لحاظ معدنی در کشور دارد که اگر ویژه دیده شود، هم برای کشور درآمدزایی خواهد کرد و هم، می‌تواند اقتصاد و اشتغال در استان را متحول کند.

معادن سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی دارند

مالکی با اشاره به جلساتی که با وزیر صمت در خصوص معادن کشور داشتند، گفت: با آقای فاطمی‌امین درباره ظرفیت بالای معادن سیستان و بلوچستان صحبت کردیم و به ویژه در خصوص معدن «جانجا» بحث و بررسی‌هایی داشتیم. از وزیر خواستیم که مدیریت صحیح در معدن جانجا را عملیاتی کند و اگر معدنی در استان و حتی کشور غیرفعال هستند، پروانه معدن‌داران را لغو کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان افزود: معدن باید در اختیار فردی باشد که قدر این سرمایه الهی را بداند و از آن به نفع کشور و مردم بهره ببرد.

وی ادامه داد: از قرار معلوم، وزیر صمت اقدامات خوبی را در جهت شناسایی معادن غیرفعال انجام داده است. ان‌شاالله با اراده‌ای که وجود دارد، پروانه معادن غیرفعال لغو خواهد شد، همان‌طوری که برخی هم تا امروز لغو شده است.

تجهیز معادن کشور اضطراری است

نماینده مردم در خانه ملت تاکید کرد: معادن کشور باید با به روز رسانی و  در اختیار داشتن تجهیزات در مسیر فعالیت مجدد و سودآوری قرار گیرند.

وی گفت: برخی معادن در استان ما با کشور افغانستان مشترک است، مثل معادن مس. از این‌رو، نیاز به کار دوجانبه و دیپلماسی دارد که امیدوارم به بهترین شکل انجام شود.

نماینده زاهدان در پایان خاطرنشان کرد: معادن کشور گنج نهانی برای اقتصاد هستند. بهره‌گیری از معادن و درآمدزایی از این بخش می‌تواند جایگزینی خوب برای درآمدهای نفتی و تحرک در بخش صادرات غیرنفتی باشد.

جدیدترین و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.