اصلاح قانون معادن یعنی کمک به اقتصاد معادن
اصلاح قانون معادن یعنی کمک به اقتصاد معادن

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: باید تحولی عظیم در اقتصاد و کسب و کارها صورت بگیرد و از این‌رو، ما در مجلس یازدهم، قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار را تصویب کردیم تا به لطف و مدد این قانون، بخش عمده‌ای از موانع دست […]

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: باید تحولی عظیم در اقتصاد و کسب و کارها صورت بگیرد و از این‌رو، ما در مجلس یازدهم، قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار را تصویب کردیم تا به لطف و مدد این قانون، بخش عمده‌ای از موانع دست و پا گیر حذف شوند. اصلاح قانون معادن هم در این راستا انجام شده است.

وی افزود: در قانون مصوب شده مجلس، کار به وسیله سامانه‌های ثبت محور و تایید محور انجام می‌شوند و بدین وسیله می‌توان دریافت که فردی که تقاضاکننده بوده از ابتدا تا انتها کارش چگونه طی شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: قوانین متعارض و متناقض در کشور وجود دارد که بی‌تردید، امورات کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد را با چالش روبرو کرده است. بخشی از حل این مشکل، به معاونت امور تقنینی مجلس برمی‌گردد که از سالیان پیش، افرادی در حال استخراج این قوانین هستند که البته سرعت کار مناسب نیست و به طور کلی، سرعت قانون‌گذاری در کشور ما پایین است.

این نماینده استان اصفهان اظهار داشت: اصلاح قوانین زیادی باید در مجلس صورت بگیرد از جمله، اصلاح قانون معادن. به باور من، اصلاح قانون معادن به نوعی کمک به نظم و نسق دادن به حوزه معدن و اقتصاد آن است.

نقدعلی یادآور شد: اگر می‌خواهیم در عرصه اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید گشایش‌هایی را رقم بزنیم که یکی از این گشایش‌ها در حوزه معادن است. باید فضا را برای حضور بخش خصوصی آماده کرد و از عرض اندام افرادی که اقتصاد را ارث پدری خود می‌دانند، جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به اینکه نقش شرکت‌های دانش بنیان در تحول حوزه معدن چیست؟ گفت: حضور نخبگان در هر عرصه‌ای مهم و حیاتی است. امروز باید شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن فعال‌تر از همیشه شوند، زیرا این موهبت الهی یک فرصت استثنایی برای درآمدزایی کشور است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در گذشته در جایی خواندم که به لطف و کمک همین شرکت‌ها، بلوک‌های معدنی بسیار زیادی ارزیابی شدند. باید در حد قابل قبولی به این زحمت‌کشان، تسهیلات پرداخت کرد و رویکردی داشت تا تخفیفات مالیاتی شامل حال آن‌ها شود. حتی می‌باید شرایط را طوری رقم زد که این افراد تا مدت‌ها بی‌دغدغه سود خود را برداشت کنند و پس از اینکه به سامان رسیدند روی به پرداخت حق دولت بیاورند. این کار، یک تشویق شایسته در حق کسانی است که در این جنگ اقتصادی پای کار آمدند.