توانایی ساخت ماشین‌آلات معدنی را نداریم/ ۹۵درصد ماشین‌آلات معدنی از رده خارج شده‌اند
توانایی ساخت ماشین‌آلات معدنی را نداریم/ ۹۵درصد ماشین‌آلات معدنی از رده خارج شده‌اند

جمال کسیانی رئیس خانه معدن آذربایجان غربی در گفتگو با کانی مگ، درباره مهمترین معضلات و چالش‌هایی که صنعت معدن با آن روبه رو است،گفت: مهمترین مشکلاتی که در این حوزه دیده می‌شود؛ نبود تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی مناسب، منابع طبیعی و مدیریت نامناسب ارگان‌های ذیربط است. وی افزود: در چند سال گذشته، شاید ۹۵ […]

جمال کسیانی رئیس خانه معدن آذربایجان غربی در گفتگو با کانی مگ، درباره مهمترین معضلات و چالش‌هایی که صنعت معدن با آن روبه رو است،گفت: مهمترین مشکلاتی که در این حوزه دیده می‌شود؛ نبود تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی مناسب، منابع طبیعی و مدیریت نامناسب ارگان‌های ذیربط است.

وی افزود: در چند سال گذشته، شاید ۹۵ درصد ماشین‌آلات معدنی بدون اغراق از رده خارج شده‌اند. تعمیرات و نگهداری این ماشین‌آلات هزینه‌بر است. ضمن اینکه تکنولوژی آنها هم به روز نشده است. هزینه نگهداری ماشین‌آلات معدنی فرسوده کشورمان انقدر بالاست که در قیمت تمام شده محصول معدنی تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: وقتی ماشین‌آلات قدیمی، کهنه و فرسوده باشند تعمیرات و نگهداری آنها هزینه‌بر است. این هزینه‌ها برروی قیمت تمام شده محصول اضافه می‌شود. با توجه به مشکلاتی که معادن دارند به صراحت می‌توان گفت که راندمان کار در این بخش پایین است.

مصرف انرژی ماشین‌آلات معدنی فرسوده بالا است

رئیس خانه معدن آذربایجان غربی با بیان اینکه مصرف انرژی ماشین‌آلات معدنی فرسوده بالا است، اظهار داشت: ببنید یک دستگاه نو چقدر گازوئیل مصرف می‌کند؟ و یک دستگاه ۳۵ ساله از رده خارج چقدر مصرف می‌کند؟ یک دستگاه نو چقدر هزینه تعمیر و نگهداری دارد؟ برای یک دستگاه نو تا ۵ سال فقط روغن موتور و چیزهای جزئی مصرفی را عوض می‌کنند. ولی دستگاه‌هایی که از رده خارج هستند، هزینه تعمیرات بالایی دارند. تعمیرات و نگهداری برخی ماشین‌آلات با توجه به نوع قطعاتی که در بازارموجود است، بالا می‌رود.

کسیانی تاکید کرد: در بسیاری از معادن کشورمان، ماشین‌آلات معدنی بی کیفیت استفاده می‌شود. برخی از آنها هم از کمپانی‌های اصلی تهیه نشده‌اند. ضمن اینکه هزینه‌ها دستمزد دارند و کارکردشان در تعمیرات هم کمتر است. همه اینها روی قیمت تمام شده تجمیع می‌شود.

دستورالعمل تعمیر ماشین‌آلات معدنی نیاز به بازنگری دارد

وی تصریح کرد: اخیرا وزارت صمت، اقداماتی را در ستور کار قرار داده است. دستورالعملی برای تعمیر ماشین‌آلات معدنی تهیه کرده که برخی از بندهای آن نیاز به بازنگری دارد. به عنوان مثال، معادنی که تازه می‌خواهند راه بیفتد ماشین‌آلاتی احتیاج دارند، متاسفانه در آن جدول یا دستورالعمل گنجانده نشده است. مگر اینکه تقاضای خود را به وزارتخانه بفرستند. وزارتخانه تقاضا را بررسی کند. مدیران وزارتخانه در کمیته تصمیم بگیرند که ماشین‌آلات معدنی در اختیار معدنکار قرار دهند.

او در ادامه افزود:  معدن جزء انفال است و تمام بهره‌برداری‌های معدن به دولت تعلق می‌گیرد؛ مگر اینکه در سیستم‌ها و بخش‌نامه‌ها و روندها مقداری تسهیل ایجادشود. وگرنه در قانون اساسی بخش معدن انفال است. مثل منابع طبیعی که نقش انفال به خود گرفته و برای دولت است.

بخش خصوصی مستاجر دولت در فعالیت معدنی است

رئیس خانه معدن آذربایجان غربی با بیان اینکه متاسفانه مالکیت بخش خصوصی در اختیار دولت و حالت مستاجری دارد، عنوان کرد: زمانی که فعال معدنی پروانه بهره‌برداری می‌گیرید، تا زمانی که آن معدن عمر دارد، می‌تواند در آنجا کار کند. اما پس از آن دیگر هیچ کس نمی‌تواند فعالیت‌های او را ادامه دهد.

رئیس خانه معدن آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه پس از چالش ماشین‌آلات معدنی، مشکلات دیگری هم در صنعت معدن وجود دارد، تصریح کرد: یکی از معضلات دیگر معادن، بخشنامه‌های مختلف و دست و پا گیر است. به عنوان مثال قانون معادن یک قانون محکم و خوبی است؛ اما متاسفانه اجرایی نمی‌شود. در حقیقت سیستم‌هایی که بین ارگان‌هایی که به نحوی با بخش معدن ارتباط دارند باهم همکاری نمی‌کنند و یا دارای مشکل هستند.

باید وزارت معدن داشته باشیم

کسیانی براین باور است: بخش معدن هنوز در جایگاه نظام اداری کل کشور جایگاه خاصی ندارد. شکوفایی بخش معدن زمانی که در نظام اداری دیده شده باشد، محقق می‌شود. زمانی که به صورت مستقل وزارتخانه معدن داشته باشیم. همه طرح‌های اساسی چه اکتشافی چه بهره‌برداری و چه  تمامی بخش‌های صنعت در آن دیده شود سرمایه‌گذاری گسترده در بخش صنعت معدن انجام شود، می‌توان به رشد این صنعت امیدوار بود. متاسفانه همه این موارد زمانبر بوده یا زیربنایش وجود ندارد.

او اذعان کرد: در بخش تامین ماشین‌آلات معدنی معضلات بسیار داریم. یکی از این معضلات بحث ساخت داخل است. شرکت‌های داخلی توانایی لازم را برای ساخت ماشین‌آلات معدنی ندارند. در حال حاضر بحث ساخت ماشین‌آلات در داخل با مشکلات عدیده‌ای روبه رو است.

وی افزود: شرکت‌هایی ادعا می‌کنند که می‌توانیم ماشین‌آلات معدنی تولید کنیم؛ اما این شرکت‌ها واقعا توانایی لازم را ندارند. برای مثال هپکو واقعا نمی‌تواند ماشین آلاتی که معدن به آن نیاز دارد را تامین کند.

انحصار ساخت داخل در زمینه ماشین‌آلات معدنی شکسته شود

رئیس خانه معدن آذربایجان غربی تصریح کرد: متاسفانه در قانون اشاره شده که اولویت ماشین‌آلات معدنی با ساخت داخل است. حتی اگر می‌خواهید ماشین‌آلات و تجهیزات وارد کنید اول تولیدکنندگان داخلی باید بگویند ما نمی‌توانیم تولید کنیم بعد فعال اقتصادی باید ماشین وارد کند. خود این موضوع یک معضل بزرگ برای فعال معدنی به وجود می‌آورد.

کسیانی گفت: وقتی برای شرکت‌های تولید کننده ماشین‌آلات معدنی در کشور انحصار ایجاد شود، یک چالش بزرگ در صنعت به وجود می‌آید.انحصار باعث رشد و تکنولوژی نمی‌شود. پس انحصار باید برداشته شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر من، اگر هپکو می‌خواهد ماشین سازی کند باید امکانات ساخت داخل با حداقل قیمت را در اختیار داشته باشد. وقتی دستگاه و ابزارها ساخته شد را با حداقل قیمت یا مجانی در اختیار معادن قرار دهد. برای رشد شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی نباید انحصار به وجود آوریم. باید دولت بتواند مشکلات معدن را سروسامان دهد. ماشین‌آلات به روز وارد کند تا بخشی از مشکلات معادن حل و فصل شود.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.