ماندن ایده‌ها روی کاغذ چه نتیجه‌ای دارد؟/ نگاهی به کتاب نوپای ناب
ماندن ایده‌ها روی کاغذ چه نتیجه‌ای دارد؟/ نگاهی به کتاب نوپای ناب

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت، روزنامه نگار اقتصادی- کتاب«نوپای ناب»، در دسته کتاب‌هایی است که کتب کارآفرینی را از مرحله گردآوری جلوتر برده و به مرحله ارایه راهکار رسانده است. رشد نگارش کتاب‌های کارآفرینی در جهان عمر چندان زیادی ندارد. در گذشته‌های نه چندان دور صحبت از فقر کتاب در حوزه کارآفرینی می‌شد؛ اما با […]

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت، روزنامه نگار اقتصادی- کتاب«نوپای ناب»، در دسته کتاب‌هایی است که کتب کارآفرینی را از مرحله گردآوری جلوتر برده و به مرحله ارایه راهکار رسانده است. رشد نگارش کتاب‌های کارآفرینی در جهان عمر چندان زیادی ندارد. در گذشته‌های نه چندان دور صحبت از فقر کتاب در حوزه کارآفرینی می‌شد؛ اما با توسعه دانش مدیریت کارآفرینی و اهمیت پیدا کردن آن در تمامی کشورهای جهان، بسیاری از نویسندگان و ناشران را بر آن داشت تا در این زمینه کتاب‌های بیشتری را منتشر کنند.

این موضوع آثار سوء دیگری را به همراه داشت. رشد قارچ‌گونه کتاب‌های حوزه کارآفرینی باعث شد تا در بسیاری از مواقع محتوای تولید شده و یا کتاب منتشر شده، فاقد ارزش  و سطح بالای دانش باشند. به همین دلیل برخی کتاب‌ها ماندگاری و اثرگذاری بیشتری در حوزه کارآفرینی داشتند. شاید بتوان گفت کتاب«نوپای ناب» در دسته این آثار باشد.

سبک و روش‌های کارآفرینی در دنیای امروز، تغییرات و تحولات شگرف و حتی پیچیده‌ای را به خود می‌بیند. بسیاری معتقدند که کارآفرینی دیگر راه‌اندازی یک واحد تولیدی نیست. در دنیای امروز کارآفرینی فقط راه‌انداز یک واحد تولیدی نیست. دنیای امروز را خداحافظی با اقتصاد دودکش‌ها نام‌گذاری می‌کنند.

در اقتصاد جهان کسب و کارهایی رشد کرده‌اند که با بهره از دانش روز دنیا با سرعت قابل توجهی یک نیاز را پاسخ و یا یک چالش را حل می‌کنند.

درست است که برخی از این کسب و کارها طعم موفقیت را در کمترین زمان چشیده‌اند؛ اما کم نیستند کسب و کارهایی که علی‌رغم تکیه بر دانش روز دنیا و ارایه یک روش خلاقانه عمری به کوتاهی یک سال هم نداشته‌اند.

ماندگاری کسب و کار در دنیایی که یک کسب و کار در یک چشم بر هم زدن متولد و با یک چشم برهم زدن از بین می‌رود، دشوار ؛ اما شدنی است.

به همین دلیل صاحبان دانش در حوزه کارآفرینی تلاش می‌کنند، اطلاعات و دانش خود را به دارندگان کسب و کارهای نوپا ارایه کنند و آنها را در مسیری درست قرار دهند.

کتاب «نوپای ناب» در دسته کتاب‌هایی قرار می گیرد که نویسنده آن مطالب قبلی حوزه کارآفرینی را گردآوری نکرده است. این کتاب در تلاش است تا مفهوم تازه‌ای از کارآفرینی را به تصویر بکشد.

این کتاب به خوانندگان خود به جای گردآوری مطالب قدیمی، راهکار ارایه می‌دهد. در این راهکارها تلاش می‌شود تا مفهوم «تولید ناب» به صورت دقیق تصویر شود.

اریک ریس نویسنده کتاب «نوپای ناب» در این کتاب تلاش می‌کند مفهوم «Lean Startup» یادگیری عنوان کند. نویسنده معتقد است«آنچه باعث رشد و یا شکست یک کسب و کار نوپا می‌شود، توانایی یادگیری سریع است.»

در بسیاری از کسب و کارهای نوپا انتقال ایده از روی کاغذ به سمت اجرایی شدن، چالش آفرین است. کم نیستند، ایده‌هایی که بر روی کاغذ مانده‌اند و نتوانسته‌اند طعم حضور در بازارها را بچشند.

در کتاب«نوپای ناب» نویسنده بر این باور است که« به محض اینکه حداقل‌های قابل عرضه و ارایه طراحی شد، باید پاسخ بازارها به آن ایده را سنجید.»

این موضوع یعنی اینکه ایده‌ها اگر سال‌ها هم روی کاغد بمانند، تبدیل به چیز نابی نمی‌شوند.

نویسنده در کتاب «نوپای ناب»، با تایید این حقیقت که اکثر کسب‎‌و‌کارهای نوپا شکست می‌خورند به بیان راهکارها و نکاتی می‌پردازد که می‌توان با استفاده از آن‌ها تا جای ممکن از شکست کسب‌و‌کار، اجتناب کرد.

در کتاب «نوپای ناب»راهکارهای مختلفی برای کسب و کارهای نوپا ارایه می‌شود. این راهکارها شامل ارائه و آموزش انواع مدل‌های کسب‌و‌کار و چگونگی ایجاد آن‌ها، آموزش اصول صحیح ایجاد یک شرکت، ارائه محصول و نحوه و زمان ورود به بازار و انطباق سریع با شرایط مختلف بازار می‌شود.