توسعه صنایع معدنی یکی از الگوهای تحقق اقتصاد درون‌زا است
توسعه صنایع معدنی یکی از الگوهای تحقق اقتصاد درون‌زا است

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، با اشاره به اهمیت حرکت به سمت اقتصاد درون‌زا در کشور گفت: توسعه صنایع معدنی و رشد این بخش در کشور حرکت به سمت اولویت‌های اقتصاد درون‌زا است. وی افزود: تاکید ویژه بر روی اقتصادی مقاوم نشان از اهمیت و جایگاه ویژه آن در برنامه‌های استراتژیک […]

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، با اشاره به اهمیت حرکت به سمت اقتصاد درون‌زا در کشور گفت: توسعه صنایع معدنی و رشد این بخش در کشور حرکت به سمت اولویت‌های اقتصاد درون‌زا است.

وی افزود: تاکید ویژه بر روی اقتصادی مقاوم نشان از اهمیت و جایگاه ویژه آن در برنامه‌های استراتژیک و سیاست‌های کلان کشور دارد. اقتصاد درون‌زا همان رشد صنایع و برون رفت از انحصار است.

انحصار عامل توقف رشد صنایع است

وی با بیان اینکه صنایعی که انحصار دارند، قابلیت رشد خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: برای مثال شما صنعت خودروسازی را مشاهده کنید. به دلیل نبود یک فضای رقابتی و وجود انحصار صنعتگران این حوزه تلاشی برای حل مشکلات و ایجاد مزیت رقابتی نمی‌کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد دورن‌زا به معنای تولید تمامی محصولات در کشور نیست، عنوان کرد: وقتی اقتصاد سالم و پویایی در کشور وجود داشته باشد به خودی خود مقاومت هم ایجاد می‌شود. در اقتصادی مقاوم تکیه بر تولید داخل، داشتن دانش روز دنیا و اقتصادی دانش بنیان امری بدیهی است.

وی ادامه داد: برای داشتن یک اقتصاد درون‌زا، در وهله اول باید نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی کرد. متاسفانه رانت و فساد اقتصادی یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد کشور ما است. صنایع باید با تکیه بر دانش روز دنیا و ایجاد یک فضای رقابتی پویا رشد کنند.

بزرگی بخش دولتی مانع تحقق اهداف اقتصاد درون‌زا است

شیخی با تاکید بر اینکه، سال‌هاست صحبت از اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی و نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد کشور می‌شود، تصریح کرد: با توجه به بزرگ بودن دولت و شاهد این هستیم که قوانین حجیم کشور مانع دستیابی به اقتصاد درون‌زا و با تکیه بر حمایت از بخش خصوصی می‌شود.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی، باعث کمتر شدن نقش بخش خصوصی، بیشتر شدن رانت و فاصله گرفتن از الگوهای اقتصاد مقاومتی می‌شود. برای اینکه از تمامی پتانسیل و ظرفیت‌های کشور استفاده شود باید بخش خصوصی به عرصه اقتصاد قدم بگذارد.

شیخی تصریح کرد: در این مسیر دولت و مجلس موظف هستند که بر اساس قوانین و جایگاه و مسئولیت‌های خود اقدامات جدی داشته باشند و مسیر قانونی برای این موضوع بازتعریف کنند. از سوی دیگر در بخش خصوصی نیز مدیران باید تلاش خود را برای تولید محصولات باکیفیت و مناسب بازار داخلی و خارجی انجام دهند.

تعاملات بین‌المللی الزام اقتصادی پویا است

وی تاکید کرد: تولید یک محصول فقط به معنای اجرایی شدن اقتصاد درون‌زا نیست. باید یک تعادل میان تولید محصولات در کشور و صادرات آنها به وجود آید. برای داشتن یک اقتصاد استاندارد نیازمند تعامل دوسویه بین‌المللی هستیم.

وی افزود: متاسفانه بخش عمده‌ای از صنایع کشور در حالت نیمه تعطیل قرار دارند. می‌توان با تکیه بر بندها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ظرفیت‌های صنایع مذکور را احیا کرد. این موضوع  مستلزم رشد مراکز تحقیق و توسعه قوی و ایجاد همکاری دانشگاه‌ها است. داشتن اقتصاد درون‌زا نیاز به ارتباط قوی میان صنعت و دانشگاه دارد.

بهره‌های بالای وام بانکی با اقتصاد درون‌زا در تضاد است

این تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که برای داشتن اقتصادی پویا باید روش‌های تامین مالی را در کشور توسعه داد. یکی از مشکلات صنعتگران در تامین مالی چالش‌هایی است که نظام بانکی برای آنها به ارمغان می‌آورد. بهره‌های بالای وام‌های بانکی به صورت کلی با اقتصاد درون‌زا در تضاد است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهره‌های بیش از ۲۰ درصد برای تمام فعالیت‌های اقتصادی نمی‌تواند زمینه‌ساز تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد؛ زیرا در تمام دنیا نرخ تسهیلات در فعالیت‌های مختلف، به صورت متفاوت تعیین شده است .

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.