ماشین‌آلات معدنی غول پیکر در کدام معادن کاربرد دارند؟
ماشین‌آلات معدنی غول پیکر در کدام معادن کاربرد دارند؟

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت- ماشین‌آلات در معادن مختلف کاربرد‌های متفاوتی با یکدیگر دارند.از اکتشاف تا حمل مواد معدنی نیاز به ماشین‌آلات معدنی دارد.در معادن بزرک از ماشین‌آلات معدنی غول پیکر برای تمامی بخش‌های فعالیت‌های معدنکاری استفاده می‌شود.کامیون معدن یکی از غول پیکرترین ماشین‌های معدنی است که در حمل مواد معدنی به خصوص در معادن […]

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت- ماشین‌آلات در معادن مختلف کاربرد‌های متفاوتی با یکدیگر دارند.از اکتشاف تا حمل مواد معدنی نیاز به ماشین‌آلات معدنی دارد.در معادن بزرک از ماشین‌آلات معدنی غول پیکر برای تمامی بخش‌های فعالیت‌های معدنکاری استفاده می‌شود.کامیون معدن یکی از غول پیکرترین ماشین‌های معدنی است که در حمل مواد معدنی به خصوص در معادن سنگ از آن استفاده می‌شود.

شاید بیشتر کسانی که صنعت معدن را از دور می‌شناسند، لودر، بولدزر و بیل‌های مکانیکی را به عنوان مهمترین ماشین‌آلات معدنی بشناسند. واقعیت این است که صنعت معدن مملو از ماشین‌های کوچک، ضعیف و غول‌پیکر است؛ اما در سال‌های اخیر ورود ماشین‌آلات معدنی غول پیکر به این صنعت به صورت ویژه‌ای پیشرفت کرده است.

مهمترین ماشین‌های غول پیکر در معادن کدامند؟

در بیشتر کشورهای دنیا از ماشین‌آلات معدنی غول پیکر در بخش‌های مختلف این صنعت استفاده می‌کنند. از کامیون‌های معدن و بیل مکانیکی گرفته تا دراگلین‌ها و اسکوپ‌ها و … مهمترین ماشین‌آلات معدنی غول پیکر را تشکیل می‌دهند.

بزرگترین ماشین معدنی غول‌پیکر جهان یک  بیل مکانیکی چرخ سطلی است. این ماشین به اندازه‌ای بزرگ است که به نوعی ترسناک به نظر می‌رسد. گفته می‌شود این بیل مکانیکی بزرگترین ماشینی است که به دست بشر ساخته شده است.

کامیون معدن ماشین دیگری است که در دسته ماشین‌‌آلات معدنی غول پیکر قرار می‌گیرد. پس از استخراج ماده معدنی توسط سایر ماشین‌ها باید چاره‌ای برای جابه جایی مواد اندیشید. واقعیت این است که معادن در تمامی دنیا در نقاط صعب العبو قرار دارند. به همین دلیل وجود ماشین‌آلات پیشرفته یک حسن به شمار می‌رود.

در این صورت نیاز به کامیون‌های معدن که آنها را کامیون‌های غول پیکر می‌نامند و دارای ظرفیت بسیار بالایی هستند، احساس می‌شود.

ماشین‌آلات غول پیکر در معادن

کاربرد ماشین‌های غول پیکر در در استخراج مواد معدنی

استخراج مواد معدنی به خصوص سنگ آهن به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات معدنی غول پیکر نیاز دارد. برای تبدیل سنگ آهن به فولاد پس از حذف ناخالصی‌ها، فرآیندهای مختلفی انجام می‌گیرد.گندله سازی و کنسانتره آهن از جمله این فرآیندها به شمار می‌روند. این حوزه، به عنوان یکی از زمینه‌های پرکاربرد کامیون معدن شناخته می‌شود.

در حال حاضر کامیون‌های معدن در جهان به صورت عظیم‌الجثه طراحی و ساخته می‌شوند. واقعیت این است که در بسیاری از معادن سنگ، استخراج بدون وجود کامیون‌های معدن عملا قابل انجام نیست. جا به جایی سنگ‌های عظیم الجثه در معادن نیاز به ماشین‌آلات معدنی غول پیکری دارد که سرعت را افزایش دهد.

البته کامیون‌های معدن به اندازه‌ای غول پیکر هستند که در ساخت خود آنها باید از آلیاژهای مختلف و ورق‌های فولادی قوی استفاده کرد. برخی کشورهای جهان ورق‌های فولادی اختصاصی برای ساخت ماشین‌آلات معدنی غول پیکر تولید می‌کنند که دارای ضخامت بیشتری باشند.

مزایای کامیون‌های معدن برای معادن بزرگ

کامیون‌های معدن در استخراج معادن برای انتقال مقادیر زیادی از مواد مانند خاک، سنگ و زغال سنگ در سایت‌های معدنی، چاله‌های شن و در معادن روباز استفاده می‌شوند. حتی در صورت خالی بودن، این کامیون‌ها برای جاده‌های عمومی خیلی سنگین هستند.

یکی از پرکاربردترین ماشین‌آلات امروزی در معدن لودرهای چرخ‌دار هستند. این ماشین‌ها در ساخت و ساز برای جابجایی زمین، جابجایی مواد و حفاری استفاده می‌شوند. این لودرها در دسته ماشین‌آلات غول پیکر معدنی قرار دارند که در معادن بزرگ استفاده می‌شوند و در معادن کوچک مقیاس کاربردهای چندانی ندارند.

بیل‌های مکانیکی در تمامی معادن استفاده می‌شوند. نوعی بیل مکانیکی هیدرولیک وجود دارد، هدف اصلی بیل جلویی حرکت دادن زمین برای کاربردهای سنگین معدن است.

بیل‌های جلویی در یک حرکت رو به بالا بالاتر از سطح مسیر  را حفاری می‌کنند تا خاک و سنگ‌های به شدت فشرده شده را خارج کنند. بزرگترین معدن استرالیا از این بیل‌ها در بخش حفاری استفاده می‌کند.

ماشین‌های غول پیکر در معادن روباز

سهم بیشتر معادن روباز از ماشین‌آلات غول پیکر

بیشتر ماشین‌آلات معدنی غول پیکر در معادن بزرگ به خصوص معادن روباز استفاده می‌شوند. باتوجه به اینکه ایران دارای ۱۱ معدن است که در دسته بزرگترین معدن قرار می‌گیرد؛ اما هنوز هیچ یک از این معادن کشور نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های ماشین‌آلات معدنی غول پیکر بهره‌ ببرند.

با توجه به اهمیت ماشین‌آلات در معادن باید علاوه بر تکیه به تولید داخل شرایط واردات ماشین‌آلات معدنی برای معادن کشور فراهم شود. بدون شک بخش معدن با نوسازی ماشین‌آلات جان تازه‌ای به خود خواهد گرفت.

معادن کشور می‌توانند از استفاده از ماشین‌‌های معدنی غول پیکر علاوه بر افزایش حجم استخراج با مشکلات حمل و نقل  و پدیده خام‌فروشی هم مقابله کنند.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.