اقتصاد دانش بنیان، راهبرد اثر گذار مقابله با تحریم است
اقتصاد دانش بنیان، راهبرد اثر گذار مقابله با تحریم است

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، مصطفی طاهری،افزود: وضعیت دنیا، کشور و تحریم‌ها سبب شده تا رهبر معظم انقلاب اولویت را به مسائل اقتصادی بدهند و در خصوص این مهم اصل و ریشه سیاست‌های کلان، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان است. وی ادامه داد: شعاری که رهبر معظم انقلاب هر ساله در […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، مصطفی طاهری،افزود: وضعیت دنیا، کشور و تحریم‌ها سبب شده تا رهبر معظم انقلاب اولویت را به مسائل اقتصادی بدهند و در خصوص این مهم اصل و ریشه سیاست‌های کلان، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان است.

وی ادامه داد: شعاری که رهبر معظم انقلاب هر ساله در ارتباط با اقتصاد مقاومتی فرموده‌اند دارای ۱۰ مولفه از جمله مردم بنیاد، عدالت محور، دورن زا، برون گرا، پیشرو، فرصت ساز، مولد، جهادی، انعطاف‌پذیر و دانش‌بنیان است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: با این مولفه‌ها مشخص است که حضرت آقا از همان سال‌های گذشته نیز برای اقتصادی که بر پایه دانش بنیان بنا شده باشد تاکید داشته‌اند بنابراین این مقوله در سیاست‌های کلان دیده شده که باید بخشی از کار انجام می‌شد.

طاهری با بیان اینکه چند نکته در خصوص شعار سال وجود دارد که اهمیت و حکیمانه بودن این شعار را نشان می‌دهد، اظهارداشت: زمانی که  کشوری همچون ایران تحریم می‌شود این تحریم چه با توافق و چه بدون توافق، برای آمریکا راهبرد به شمار می رود و دشمنان سعی می کنند همواره با ابزار تحریم برای دور نگه داشتن کشور از منافع اقتصادی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: یکی از بهترین روش‌هایی که برای خنثی سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها وجود دارد موضوع اقتصاد دانش‌بنیان است به این معنی که شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک راهبرد اثر گذار برای مقابله با تحریم‌ها کاربرد جدی دارند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال جاری بخش زیادی از رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری حاصل خواهد شد، برای اینکه بتوانیم از این روش  سه و نیم درصدی برای کشور داشته باشیم باید بهره‌وری از طریق دانش بنیان را تقویت کنیم چرا که رابطه مثبتی میان دانش بنیان و بهره‌وری وجود دارد.

طاهری یادآوری کرد: بنابراین اگر بتوانیم تولید را به سمت دانش‌بنیان سوق دهیم با هزینه کم، نیروی انسانی کم بهره وری را افزایش خواهیم داد برد و رسیدن به رشد بهره‌وری با روش‌هایی همچون صادرات و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان میسر خواهد بود و شرکت‌های دانش‌بنیان در افزایش بهره‌وری موثر هستند.

وی با تاکید بر اینکه در قوانین بالا دستی، اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود، خاطرنشان کرد: در کشور ما برای دست یابی به این مهم چندین نقاط ضعف و قوت وجود دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت:  مهمترین نقطه قوتی که می‌تواند شعار سال انتخاب شده توسط مقام معظم رهبری را محقق سازد موضوع منابع انسانی و آموزش‌های کافی است چراکه از نظر دانشگاهها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارشد و دکتری برای تولید دانش‌بنیان به حتم سرآمد و جزو کشورهای پیشرو هستیم.

طاهری، دومین نقطه قوت کشور را در مساله نوآوری، اختراع و ابداع بیان کرد و افزود: چراکه تعداد اختراعات در ایران نسبت به میانگین جمعیت و البته در مقایسه با میانگین‌های دنیا، رقم بالایی است اما متاسفانه به دلیل بحث‌های سیاسی، نبود مشوق‌های لازم، نبود رژیم نهادی( چهارچوب سیستمی که از نقاط قوت استفاده کند) دچار عقب ماندگی جدی هستیم اما اگر از نقاط قوت استفاده کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم می توانیم بخش زیادی از کار را پیش ببریم‌.

وی ادامه داد: قوانین  خوبی سال گذشته در مجلس شواری اسلامی در خصوص جهش تولید با دانش‌بنیان‌ها مطرح شده و به تازگی قوانین آن ابلاغ شده و ضعف‌ها و خلا هایی که در این زمینه ها وجود دارد  نیز به لحاظ قانونی مرتفع شده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت:  با این حال تشویق به نوآوری و اختراع در قانون مجلس وجود دارد و امید داریم در آیین‌نامه‌های اجرایی مسیری که دولت در پیش گرفته، این  مساله از شعار و قانون خارج شده و عملیاتی شود.

طاهری پیشنهاد جدی خود برای عملیاتی شدن را در ارتباط با تحقیق و پژوهش  دانست و ادامه داد: بودجه ای که در کشور به تحقیق و پژوهش ارائه داده می‌شود نسبت به کل بودجه کشور عدد بسیار ناچیز و کوچکی است که حتی گاها همین مبلغ کم نیز تخصیص نمی یابد بنابراین سرمایه‌گذار جدی تحقیق و پژوهش در کشور وجود ندارد که باید این امر اصلاح شود.

وی اظهارداشت: هرچه به سمت دانش‌بنیان حرکت و در این زمینه تولید داشته باشیم وابستگی به نفت را کاهش خواهیم داد چرا که تک محصولی بودیم و در گذشته به راحتی نیز تحریم می‌شدیم،  هر کشوری تولید تک محور داشته باشد به راحتی تحریم و قابل ضربه خوردن است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین برای اینکه کشور مقاومی داشته باشیم و به خواسته‌های مقام معظم رهبری به اقتصاد بدون نفت دست پیدا کنیم باید به سراغ شرکت های دانش بنیان برویم.

طاهری افزود: در پایان‌نامه‌های دانشجویان اعم از کارشناسی ارشد و دکتری گاهی تحقیق های فوق‌العاده ای انجام شده و تا زمانی که دانش به فناوری و فناوری به تولید صنعتی نرسد و فقط در حد ایده و تئوری دانشگاه‌ها بماند منفعتی برای مردم نخواهد داشت.

وی ، بر کاربردی کردن این موارد به واسطه ارتباط بین صنعت، معدن، کشاورزی و حوزه‌های مختلف تقویت شود و تاثیر این امور بر روی صادرات غیر نفتی دیده شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در انتهای سالجاری سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از سهم صادرات غیر نفتی را حداقل پنج درصد رشد دهیم چراکه دستیابی به این عدد دور از انتظار نیست بنابراین باید سهم صادرات مواد خام و نیمه خام را به حداقل رسانده و به سراغ تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالا برویم.

طاهری، یکی از تهدیدات جدی برای کشور را در حوزه ICT و فناوری اطلاعات و ارتباط دانست و افزود: در تامین محصولاتی همچون مودم‌ها، گوش‌های هوشمند، سویچ و غیره وابستگی شدیدی به کشورهای بیگانه داریم، این در حالی است که کل داده ها از طریق همین ها تبادل می‌شوند.

وی ادامه داد: با این شرایط تبادل داده  از مسیری که امن نیست، هم قابل بهره‌برداری برای دشمنان است و هم قابل ضربه زدن به کشور می باشد و مسئله ای که در طول ماه های گذشته در ارتباط با بنزین روی داد دقیق مسئله ای مشابه با این مقوله بود.