دنبال راهی برای سهامدار کردن مردم خواف در معدن سنگان هستیم
دنبال راهی برای سهامدار کردن مردم خواف در معدن سنگان هستیم

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، سیدرضا فاطمی امین امروز در جریان بازدید از معادن سنگ آهن سنگان خواف در جمع خبرنگان اظهار کرد: در مناطقی که معادن ذخایر معدنی قابل توجهی دارند و برای بار اول بهره برداری می شوند به سمتی می رویم که بخشی از معدن با سرمایه گذاری مردم […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، سیدرضا فاطمی امین امروز در جریان بازدید از معادن سنگ آهن سنگان خواف در جمع خبرنگان اظهار کرد: در مناطقی که معادن ذخایر معدنی قابل توجهی دارند و برای بار اول بهره برداری می شوند به سمتی می رویم که بخشی از معدن با سرمایه گذاری مردم منطقه فعال شود و حتی مردم سهامدار باشند و این را در معدن جانجا(سیستان و بلوچستان) آغاز کردیم و در معدن عنبرآباد در کرمان ادامه دادیم.

وی افزود: اما در خواف، معادن سنگ آهن سنگان از قبل فعال شدند و الان دنبال راهی می گردیم که ببینیم چطور می شود مردم این منطقه را در معادن سهامدار کرد.

وی اضافه کرد: معدن سنگ آهن سنگان یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن کشور است و ذخایر بسیار بالایی دارد طبیعتاً باید بخشی از عواید این مجتمع معدنی را به نوعی برنامه ریزی کنیم که برای مردم منطقه قابل استفاده باشد.

فاطمی امین گفت: یکی از این کارها، خدمات مسئولیت های اجتماعی است که تا الان تا حدودی انجام شده و تاکید براین است که تداوم داشته باشد چند تا کار دیگر هم باید بکنیم که سختی‌ها را برای مردم کاهش دهیم که یکی از این کارها، حمل ریلی سنگ آهن است و باید بخشی را هماهنگ کنیم تا حمل موادمعدنی از طریق ریل انجام شود که جاده ها را کمتر آسیب بزند و ان‌شاءالله مخاطرات جاده کمتری داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون حواشی معدن ققنوس یک متعلق به شرکت امیر سنگان پارسیان گفت: ققنوس یک از چندین سال قبل توسط بهره‌برداری که پروانه بهره برداری سه تا معدن را داشت از سال ها قبل از حدود سال ۹۳ و ۹۴ تخلفات بسیار زیادی داشت  و تخلفات منجر به این شد که دستگاه های نظارتی تاکید داشتند که پروانه بهره‌برداری این معدن تمدید نشود.

فاطمی امین ادامه داد: در آذر ماه امسال این مهلت(پروانه بهره‌برداری) تمام شد و دیگر تمدید نشد اما متاسفانه بهره بردار معدن به جای اینکه به رای شورای عالی معادن تمکین کند به سمت جنجال رسانه‌ای رفت که این خیلی جای تامل دارد و قطعا این قضیه را پیگیری می کنیم و این نفوذ رسانه ای بود که بسیار خطرناک است.

وی افزود: به هر حال بهره بردار از کارگران بیکار شده سوءاستفاده کرد ولی خوشبختانه تمام کسانی که در آن معدن بودند در سایر معادن و در پیمانکاری جدید که حضور دارند مشغول به کار شدند وهیچ کس بیکار نیست.

وی یادآور شد حتی خود آن بهره‌بردار قبلی، غیر از معدن ققنوس یک که مهلت بهره‌برداری آن تمام شده بود ۲ تا معدن دیگر داشت و می‌توانست افرادی که در ققنوس یک شاغل بودند را در آن ۲ معدن دیگر بکارگیری کند اما متاسفانه شیطنت کرد و ما قطعا با این شیطنت برخورد می کنیم.

فاطمی امین عنوان کرد: مجتمع معادن سنگ آهن سنگان توانست کارگران بیکار شده ققنوس یک را در جاهای دیگر بکارگیری کند و پروژه‌هایی را فعال کند که کارگری بیکار نماند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به خواف از مجتمع دولتی معادن سنگ آهن سنگان و شرکت معدنی فراگیر سناباد(سیمیدکو) بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری جنو ب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد این محدوده در برگیرنده این مجموعه کانساری به شکل مستطیلی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر می باشد.