حفظ ایمنی کارگران معدن در اولویت وزارت کار
حفظ ایمنی کارگران معدن در اولویت وزارت کار

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، مطابق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که در حین انجام وظیفه و مواقعی اتفاق بیفتد که بیمه شده در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، مطابق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که در حین انجام وظیفه و مواقعی اتفاق بیفتد که بیمه شده در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام ماموریتی باشد.

برابر آمارها، حوادث معدنی در کنار حوادث ساختمانی بیشترین آمار تلفات نیروی کار را به خود اختصاص داده و بیشتر معضلات در باب حوادث کار مربوط به کارگاههای معدنی بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از مقایسه حوادث معدنی در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، بیش از ۹۳۰ معدن در سال ۱۳۹۸ دارای واحد بهداشت و ایمنی و محیط زیست بوده که نسبت به سال قبل افزایش داشته است ولی با وجود استقرار واحد ایمنی و بهداشت در معادن مذکور، تعداد وقوع حادثه و افراد حادثه دیده در معدن نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش داشته است.

به موجب این گزارش، بیشترین تعداد وقوع حوادث مربوط به معادن استخراج ذغالسنگ خشک و پس از آن معادن استخراج سنگ و شن و ماسه بوده است.

علی حسین رعیتی فرد ـ معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ معتقد است: معادن باید مکانیزه شوند ولی در شرایط فعلی تلاش ما این است که معادن را با ارتقای ایمنی به صورت نیمه مکانیزه اداره کنیم.

وی می گوید: به‌روز کردن ابزار و امکانات مورد استفاده در معادن با هدف بهتر شدن وضعیت ایمنی کارگران معدن و کاهش دغدغه خانواده های آنها در اولویت ما قرار دارد.

رعیتی فرد، کار در معدن را جزو مشاغل سخت عنوان کرده و می‌گوید: از نظر وزارت کار، فعالیت در معادن جزو مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته می‌شود که باید این قانون در معادن کشور اعمال شود.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند که استخراج معادن در سالهای اخیر به روش سنتی و قدیمی صورت گرفته و این امر در وقوع بیشتر حوادث کار معدنی اثرگذار بوده است در حالی که بهره گیری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان که دارای قابلیتهای فنی بالایی هستند، می تواند یک راهکار موثر برای تغییر روش های سنتی در استخراج معادن باشد.

به زعم آنها عدم استفاده از فناوری‌های روز در مسائل استخراج معادن به ویژه ذغال سنگ از جمله علل وقوع حوادث معدنی بوده و عدم رعایت این موارد موجب بروز حوادث ناگوار در سالهای اخیر بوده است.

به گزارش ایسنا، طبق آمارها هم اکنون بیش از ۵۵۰۰ معدن در کشور وجود دارد که حدود ۹۰ درصد آنها در حوزه ذغال سنگ فعالیت می کنند و روش های استخراج در بیش از ۹۰ درصد این معادن عمدتاً به شکل سنتی و تقریباً نا ایمن است.بر این اساس ضروری است به سمت بروز کردن امکانات و تجهیزات و دستگاههای مورد استفاده در این معادن و جایگزین کردن تکنولوژی و شیوه های مدرن برای استخراج معادن حرکت کرده و آموزش کارگران معدن برای رعایت اصول و نکات ایمنی و حفاظت فنی با جدیت در دستور کار قرار گیرد.