هشدار تغییرات بنیان‌های تحولات عصر حاضر در کتاب ثروت انقلابی
هشدار تغییرات بنیان‌های تحولات عصر حاضر در کتاب ثروت انقلابی

کانی مگ– فهیمه اکبری صحت، روزنامه نگار اقتصادی، آلوین تافلر نویسنده مشهورکتاب‌های سه‌گانه «شوک آینده»، «موج سوم» و «جابه‌جایی در قدرت» مهارت خاصی در پیش بینی آینده داشت. به همین دلیل او را پیشگوی قرن می‌خواندند. کتاب ثروت انقلابی ر آخرین  شاید مهمترین اثر تافلر می‌دانند که تسخیر اقتصاد جهان توسط چینی‌ها را پیش بینی […]

کانی مگ– فهیمه اکبری صحت، روزنامه نگار اقتصادی، آلوین تافلر نویسنده مشهورکتاب‌های سه‌گانه «شوک آینده»، «موج سوم» و «جابه‌جایی در قدرت» مهارت خاصی در پیش بینی آینده داشت. به همین دلیل او را پیشگوی قرن می‌خواندند. کتاب ثروت انقلابی ر آخرین  شاید مهمترین اثر تافلر می‌دانند که تسخیر اقتصاد جهان توسط چینی‌ها را پیش بینی کرده است.

در خلاصه این کتاب ثروت انقلابی آمده است«برای اینکه ثروت (اقتصاد پولی و غیرپولی) انقلابی محسوب شود باید گذشته از کمیت،در کیفیت خلق‌شدن، تقسیم‌شدن، به گردش در آمدن، خرج شدن، اندوختن و به کار افتادن نیز متحول شود. به علاوه باید از نظر ملموس ‌بودن یا نبودن هم تغییر کند. درک اهمیت این موضوع، مستلزم رسیدن به این شناخت است که هیچ نظام ثروتی در انزوا موجودیت ندارد.»

ذات کتاب‌های تافلر پیش‌بینی آینده‌ای نه چندان دور است که از تحولی عظیم خبر می‌دهد. کتاب ثروت انقلابی آخرین اثر این جامعه‌شناس برجسته از آینده‌ای می‌گوید که در آن ثروت‌ها چگونه خلق می‌شوند و یا به عبارت بهتر در دنیای جدید ابزارهای خلق ثروت کدامند.

کتاب ثروت انقلابی که مانند آثار قبلی تافلر صحبت از تغییر فضا می‌کند. تاکید تافلر بر اینکه در دنیای جدید راه‌های جدیدی برای تولید ثروت وجود دارد،‌ نشان از تغییرات بنیان‌های تحولات عصر حاضر است. ظهور عصر اینترنت و درک تغییر روابط فضایی، این امکان را فراهم می‌کند که حتی با معاملات اینترتی خلق ثروت کنند و این همان چیزی که این روزها در بطن جامعه به راحتی می‌توان یافت.

کتاب ثروت انقلابی، این نظریه را اثبات کرده‌ که انسان و زندگی او روی بنیادهایی ساخته شده است که با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است. بر همین اساس تمدن برپا شده روی این بنیادها نیز در حال تغییرهای دایمی است و از جبر تاریخی پیروی نمی‌ کند.

شاید اگر روزی صحبت از تسخیر بازارهای جهانی توسط چین می شد برای بسیاری از مردم جهان غیر قابل تصور بود؛ اما تافلر در کتاب ثروت انقلابی در رابطه با چین می‌نویسد« «چین برای رسیدن به موفقیت در سیاست مسیر دوگانه باید زمان را فشرده می‌کرد تا کاری را طی چند دهه بکند که دیگران در یک یا چند قرن به انجام رساندند. در عین حال، باید بُرد فضایی‌اش را گسترش می‌داد؛ و مهم‌تر از همه، به فناوری اطلاعات و ارتباطات راه‌دور و دیجیتال کردن پیشرفته و دسترسی به جدیدترین دانش مربوط به اقتصاد نیاز داشت.» اهمیت کتاب ثروت انقلابی تافلر تا اندازه ای است که بیل گیس خواندن آن را به همگان توصیه می‌کند.

تافلر در کتاب ثروت انقلابی تحلیل جالبی در مورد چین دارد از جمله آنکه به‌زودی زبان چینی زبان غالب در اینترنت خواهد شد؛ معتقد است چین الگویی متمایز به شمار می‌رود که ترتیب گذار از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی و از جامعه صنعتی به جامعه فناورانه را بر هم زده است. چین بزرگ‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین نیروی کار جهان را در اختیار دارد اما به‌طور مستقیم و هم‌زمان از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی-فناورانه حرکت می‌کند. بدین ترتیب، چین یک مسیر خطی منطقی کشاورزی-صنعتی-فناوری را طی نمی‌کند، بلکه با سرمایه‌گذاری عظیم در بخش تحقیق و توسعه و ایجاد یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین زیرساخت‌های مخابراتی-فناورانه جهان تلاش کرده همزمان صنعتی و فناورانه شود.

تافلر نویسنده و آینده‌پژوهی برجسته بود که نقش پررنگی در گسترش باور به انقلاب ارتباطی در سطح جهان داشت تا جایی که بسیاری از مردم جهان مفهوم‌هایی مانند انقلاب دیجیتالی، انقلاب ارتباطات و تغییرهای فناورانه را به سبب نوشته‌های او شناختند.