انتظارها از دولت سیزدهم در حوزه معدن بسیار بالاست
انتظارها از دولت سیزدهم در حوزه معدن بسیار بالاست
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است حوزه معدن می‌تواند برای کشور ثروت آفرینی داشته باشد، به همین دلیل انتظار می‌رود دولت سیزدهم توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد.

عباس جهانگیرزاده، نماینده پارس‌آباد در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: در ایران، ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف داریم که یکی از آن‌ها «معدن» است. حوزه معدن یک موهبت الهی است که اگر در مسیر درست کار را جلو ببریم، می‌تواند ثروت زیادی را برای کشورمان به ارمغان آورد.

وی افزود: من از مدیریت برخی معادن کشور اطلاعاتی دارم که اصلاً خوشایند نیست. واقعاً جای افسوس دارد که چنین ظرفیت بالایی در بسیاری از استان‌های ما وجود دارد؛ اما هیچ نگاه ویژه‌ای به حوزه معدن وجود ندارد. بسیاری از کشورها، آرزوی برخی از این معادن کشورمان را در کشور خود دارند.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل، پتانسیل خوب معدنی دارد که اگر با مدیریت علمی، یعنی نقشه راهی که با خردجمعی نخبگان تهیه شود، کار را پیش ببریم، هم درآمد برای کشور و استان ایجاد می‌کنیم و هم، بخشی از مشکل بیکاری در منطقه حل خواهد شد.

جهانگیرزاده اظهار داشت: برخی می‌پرسند اگر معادن می‌تواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند، چرا تاکنون به این موضوع بااهمیت پی نبرده‌ایم؟ جواب ساده است، آیا ما در ایران فقط ظرفیت خوبی در حوزه معدن داریم؟ حدود ۹ درصد منابع دنیا در ایران است، چرا وضعیت اقتصادی مملکت و مردم این است؟ طبیعتاً وقتی مدیریت کارها درست نباشد و سهل‌انگاری جای سخت کار کردن را بگیرد، وضع همین می‌شود. اگر نیمی از توان خود را به کار می‌گرفتیم، با همین شرایط سخت تحریم، جزو کشورهای پردرآمد بودیم.

نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه دولت سیزدهم باید هرچه سریع‌تر خود را اثبات کند، گفت: انتظارها از دولت آقای رئیسی بالاست، زیرا شرایط کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد اصلاً خوب نیست. این دولت قول‌های زیادی داده که یکی از آن‌ها در حوزه معدن است. متاسفانه تاکنون در این بخش اتفاق خاصی نیفتاده، ولی انتظارها در این حوزه از دولت و خصوصاً وزارت صمت بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه از حرف تا عمل، راه زیادی است، افزود: در خصوص ظرفیت بالای معدن در ایران، حرف و شعار زیاد زده شده است، مردم دنبال خروجی کار هستند. هر وقت دولت آمد و گفت این میزان اکتشاف، استخراج و فرآوری صورت گرفته و فلان درآمد به کشور اضافه شده است و حال ما می‌توانیم، رفاه نسبی در برخی امور برای مردم ایجاد کنیم و در ادامه، مردم این حرف‌ها را در زندگی خود لمس کنند، آنگاه می‌توان به اراده و همت دولت تحسین گفت؛ موضوعی که فعلاً خبری از آن نیست.

جهانگیرزاده در پاسخ به اینکه نقش نهادهای نظارتی برای پیشبرد اهداف حوزه معدن چیست؟ گفت: در حوزه معدن، هم رانت هست و هم، فساد و عدم‌نظارت لازم. از طرفی، خام فروشی هم بیداد می‌کند که این یعنی فروش حق نسل‌های آینده. گاهی نهادهای نظارتی وجود دارند، اما فساد باز هم اتفاق می‌افتد. برای اینکه شاهد این اتفاق نباشیم باید نظارت‌ها را بیشتر کنیم به این معنی که اگر برای یک موضوع خاص، یک نهاد نظارتی وجود دارد، آن نهاد نظارتی بداند که یک نهاد بالادستی در حال رصد کارهایش است.

نماینده پارس‌آباد در پایان خاطرنشان کرد: رتبه معدنی ایران در جهان بسیار بالاست، یعنی ما یکی از قطب‌های معدنی در جهان هستیم و خیلی از کشورها به این مواد محتاج هستند. از آنجایی که پایان دوران سخت تحریم مشخص نیست از دولتمردان می‌خواهم این سرمایه را یک بار برای همیشه ویژه‌تر از همه دوران‌ها ببینند.