درآمدهای معدنی قابلیت ارزآوری مناسبی دارند
درآمدهای معدنی قابلیت ارزآوری مناسبی دارند

قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: ایران را باید بهشت معدنی نامید. حقیقتاً این ظرفیت در کشورمان اگر به درستی شناخته شود، درآمدهای معدنی قابلیت ارزآوری خوبی را برای ما دارد. کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی با تکیه بر درآمدهای معدنی وی افزود: در ایران، خیلی […]

قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: ایران را باید بهشت معدنی نامید. حقیقتاً این ظرفیت در کشورمان اگر به درستی شناخته شود، درآمدهای معدنی قابلیت ارزآوری خوبی را برای ما دارد.

کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی با تکیه بر درآمدهای معدنی

وی افزود: در ایران، خیلی وقت نیست که به این پدیده و ظرفیت بالا پی برده‌اند. از این‌رو با توصیه‌هایی که صورت گرفت، قرار بود این پتانسیل جایگزین درآمدهای نفتی شود. با توجه به درآمدهای معدنی می‌توانیم هم از وابستگی به نفت خلاص شویم. همچنین اگر فروش نفت در پیچ و خم‌های تحریم قرار گرفت، اقتصاد کشور مختل نشود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وقتی بنا می‌شود یک ظرفیت مثل معدن به عنوان یکی از محورهای اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد، حتماً شاهد افت و خیزهایی در تصمیمات می‌شویم.

توجه به صنعت معدن در اقتصاد کشور نیاز به فرهنگسازی دارد

وی تاکید کرد:زمان می‌برد تا همه مسئولان و تصمیم‌گیران موضوع برایشان جا بیفتد و حتی به لحاظ فرهنگی، مردم در جریان قرار بگیرند.رشد درآمدهای معدنی و توجه ویژه به این بخش یک شبه حاصل نمی‌شود.

ساعدی اظهار داشت: ما قوانین معدنی خوبی داریم و اگر دولت به این قوانین عمل کند و نظارت‌ها بدون رودربایسی باشد، شک نکنید درآمدهای معدنی را می‌توان جایگزین درآمدهای نفت و گاز کرد. در این صورت اقتصاد کشور پس از دهه‌ها، تکیه‌گاه جدید پیدا خواهد کرد.

توجه به معادن در طول تاریخ امری مغفول مانده است

نماینده مردم در خانه ملت در پاسخ به اینکه رهبر انقلاب، مدت‌ها پیش ظرفیت معادن را به مسئولان یادآوری کردند، اما اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاد، گفت: توجه به معادن در طول تاریخ ایران، یک امر مغفول مانده است.

وی در ادامه تاکید کرد: هیچ‌گاه نگاه به معادن و درآمدهای معدنی به عنوان یک ظرفیت و قطب اقتصاد نبوده است. دولتمردان، موضوع را جدی نگرفتند. چون کسب درآمدهای بالا از طریق نفت و گاز که به صورت آسان صورت می‌گرفت، فکرها و تصمیمات را از اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن دور کرد. همین غفلت در برخی حوزه‌های کشاورزی و معدنی هم دیده می‌شود.

باید رنگ و بوی مدیریتی بخش معدن یک بار برای همیشه تغییر کند

وی یادآور شد: به نظر، آقای رییس جمهور و کابینه جدید، نگاه ویژه و واقع‌بینانه‌ای به معادن و درآمدهای معدنی دارند. از قرار معلوم در وزارت صمت، یک کارگروه ویژه معادن تشکیل شده است. این کارگروه با همکاری و تعامل کمیسیون تخصصی مجلس و همچنین ظرفیت دیگر نمایندگان می‌تواند، رنگ و بوی مدیریتی در این بخش را یک بار برای همیشه تغییر دهد.

ساعدی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح قانون معادن که اکنون در مجلس در حال نهایی شدن است می‌تواند پس از افت و خیزها، به شرط اجرای قانون توسط دولت، تحول قابل ملاحظه‌ای را در حوزه معدن رقم بزند.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.