شرکت‌های دانش بنیان عامل نوآوری در معادن هستند
شرکت‌های دانش بنیان عامل نوآوری در معادن هستند

علی احمدی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با کانی مگ با اشاره به اینکه در نبود شرکت‌های دانش بنیان معدنی در ده سال اخیر شاهد بودیم اکثر پروژه‌های معدنی راکد مانده‌ است، گفت: ۱۰ سال اخیر را باید به دو بازه زمانی تبدیل کنیم؛ یک بازه زمانی، وقتی بود […]

علی احمدی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با کانی مگ با اشاره به اینکه در نبود شرکت‌های دانش بنیان معدنی در ده سال اخیر شاهد بودیم اکثر پروژه‌های معدنی راکد مانده‌ است، گفت: ۱۰ سال اخیر را باید به دو بازه زمانی تبدیل کنیم؛ یک بازه زمانی، وقتی بود که قیمت ارز تغییر کرد و از ۳۵۰۰ تومان به بالای ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

معادن دوره رکود ده ساله‌ای را پشت سر گذاشته‌اند

وی افزود:قبل از تشدید تحریم‌ها و اوج‌گیری قیمت ارز،متاسفانه بر فعالیت‌های معدنی رکود چشمگیری حاکم شده بود. برنامه خاصی هم در این حوزه وجود نداشت.دولت هم بار مالی سنگینی را به دوش معدنکاران گذاشته بود. بسیاری از معادن با یک رکود جدی مواجه بودند که امکان توسعه فعالیت‌های عادی مقدور نبود.

وی در ادامه گفت: بعد از تغییر شدید نرخ ارز این وضعیت تغییر کرد نه به این معنا که تغییر ارزی خوب باشد. بی‌شک نوسانات ارزی سختی‌های بسیاری را به جامعه تحمیل کرد.

وی ادامه داد:در حوزه معدن بخش عمده‌ای از هزینه‌ها به صورت ریالی و درآمد آن به صورت دلاری است. همین موضوع باعث شده که بسیاری از معادن با یک سوددهی بالایی مواجه شوند.

نقش افزایش قیمت فلزات جهانی بر توسعه معادن کشور

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بالاخره در سال‌های اخیر چیزی که شاهد آن بودیم، روند افزایشی قیمت فلزات در دنیا بود. از طرفی نرخ ارز یک مرتبه چندین برابر افزایش پیدا کرد. در صورتی که هزینه‌ها به مراتب کمتر از این افزایش داشتند. همین امر باعث شد بسیاری از فعالیت‌های معدنی سوددهی خوبی پیدا کنند. همین موضوع زمینه ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه معدن را بیشتر فراهم کرد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه تصریح کرد: وقتی که بخش خصوصی بدون برنامه ریزی و زیرساختی در زمینه معدن فعالیت داشته باشد، نتایج چندان مطلوبی حاصل نمی‌شود. در گام اول باید زمینه رشد شرکت‌های دانش بنیان خصوصی فراهم شود. پس از آن می‌توان به سمت فعالیت‌های دانش بنیان خصوصی رفت.

وی افزود: اتفاقات چند وقت اخیر باعث شد تا فضایی ایجاد شود که حوزه معدن یک حوزه پرسود شد. همین موضوع باعث شد که توسعه فعالیت‌های معدنی رسما کلید بخورد. شرکت‌های دانش بنیان هم کم کم در چند سال اخیر رشد کردند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بخش خصوصی به دنبال سود است. بسیاری از سرمایه گذارها از بازارهای دیگر به بازار معدن ورود کرده‌اند. پتانسیل معدن در داخل کشور پتانسیل خوبی به شمار می‌آید که باعث شد یک شکوفایی در حوزه معدن به طور ناخواسته ایجاد شود.

معادن چگونه به سمت نوآوری و دانش می‌روند؟

احمدی با بیان اینکه با توجه به نامگذاری امسال و تاکید بر روی شرکت‌های دانش بنیان گفت: در گام اول باید بررسی کرد که این شرکت‌ها در روند بهبود وضعیت صنعت معدن چقدر می توانند تاثیر داشته باشند.

وی افزود: در خصوص شعار سال که بحث تولید و صنایع دانش بنیان، تولید و اشتغال آفرینی است یکی از حوزه هایی که می‌تواند بهره چشمگیری از این قضیه داشته باشد، حوزه معدن است. به دلیل اینکه حوزه معدن نیازمند به روز شدن فناوری‌ها است. کشورمان برای رشد شرکت‌های دانش بنیان پتانسیل نیروی انسانی نسبتا خوبی دارد.

احمدی گفت:خوشبختانه دانشگاه‌ها به زمینه اقتصاد دانش بنیان ورود کرده‌اند. در این زمینه فعالیت‌هایی هم داشته‌اند. در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان با حمایت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در حوزه‌های مختلفی رشد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به پتانسیل و ظرفیت بالای صنعت معدن، هنوز شرکت‌های دانش بنیان معدنی نتوانسته‌اند در حد قابل قبولی رشد کنند، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان معدنی نتوانسته‌اند به اندازه حوزه‌های آی‌تی و … فعالیت جدی در بازار داشته باشند. با این حال باز می‌توان به این شرکت‌ها امیدوار بود که نتایجی خوبی را برای صنعت معدن کشور به ارمغان بیاورند.

نوآوری در معادن اصل جدایی ناپذیر این صنعت است

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع نوآوری در معادن اصل جدایی ناپذیر توسعه صنعت معدن و صنایع معدنی است. به همین دلیل برای جایگاه یابی نوآوری در معادن باید به شرکت‌های دانش بنیان معدنی بهای بیشتری بدهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه حوزه معدن، فعالیت‌های معدنی و فرآوری بسیار وابسته به فناوری است و فناوری  این حوزه مدام در حال تغییر است،حضور شرکت‌های دانش بنیان معدنی می‌تواند بهبود قابل توجهی در کارایی این سیستم‌ها داشته باشد. همچنین رشد شرکت‌های دانش بنیان معدنی می‌تواند منجر به افزایش سود شود و تبعا یک اشتغال زایی خوبی را ایجاد کند. مطمئنا شرکت‌های خصوصی که بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند؛ در حوزه دانش بنیان و دانش بنیان کردن صنایعشان و خروج صنایع از حالت اوپراتور محوری به صنایع دانش محور، می‌تواند تاثیر بارزی داشته باشد.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.