معادن همدان عایدی برای مردم استان نداشتند
معادن همدان عایدی برای مردم استان نداشتند

احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: تاکنون بسیاری از معادن همدان، استحصال شده است، ولی متاسفانه مردم استان بهره خوبی از آن نبردند.خام فروشی صورت گرفته و به تبع آن، مواد معدنی به دیگر استان‌ها انتقال پیدا کرده است. وی افزود: بسیاری از مردم شهر و روستایی که […]

احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: تاکنون بسیاری از معادن همدان، استحصال شده است، ولی متاسفانه مردم استان بهره خوبی از آن نبردند.خام فروشی صورت گرفته و به تبع آن، مواد معدنی به دیگر استان‌ها انتقال پیدا کرده است.

وی افزود: بسیاری از مردم شهر و روستایی که در مناطق معدنی زندگی می‌کنند، عایدی خاصی از این ثروت و موهبت الهی نداشتند که این روند اصلاً پذیرفتنی نیست. به عبارتی، این معادن برای مردم منطقه ارزش افزوده نداشته است و از طرفی، مردم با تخریب محیط زیست خود هم روبرو شده‌اند.

نماینده مردم همدان در مجلس تصریح کرد: اینکه معدن‌داران، معادن همدان را استحصال کنند و حق مردم منطقه و بیت‌المال را بدهند، توقع به حقی است که امیدوارم با نظارت دقیق دستگاه‌های ذیربط، شاهد این اتفاق در سال جاری و سال‌های پس از آن باشیم.

فلاحی با اشاره به ظرفیت استان همدان در حوزه معدن، اظهار داشت: بخشی از معادن موجود در استان، دست‌نخورده مانده و حتی اکتشاف آن‌ها هم صورت نگرفته است. از سوی دیگر، استان همدان، دارای معادن با سنگ‌های گران‌قیمت است که در دستور کار داریم که هم از این طریق، اشتغال‌زایی را رقم بزنیم و هم، درآمدزایی لازم را داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: مطالبه‌گری بنده در مجلس این است که حق مردم منطقه ادا شود و همچنین بستری را مهیا کنیم که هر فردی به هر قیمتی نتواند از معادن همدان برداشت کند. باید در صدور مجوزها دقت شود و از فضای رانتی فاصله بگیریم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به نقش برجسته شرکت‌های دانش بنیان در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور، گفت: رویکردی که باعث چندبرابرشدن تولید و به تبع آن، درآمد می‌شود، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌مندی از تولید علم این افراد است. از این‌رو، بسیاری از کشورها از سال‌ها پیش، به نقش و اهمیت این شرکت‌ها پی بردند، ولی وضع ایران در این حوزه، خیلی خوب نیست. یعنی می‌توانیم به مراتب بهتر از این باشیم و با اراده‌ای که اکنون شکل گرفته و همچنین ظرفیتی که در داخل می‌بینیم، امکان فعال‌کردن شش هزار شرکت دانش بنیان است و حتی می‌توانیم تعداد این شرکت‌ها را هم با حمایت‌های دولتی افزایش دهیم.