شرکت‌های دانش بنیان معدنی می‌توانند راندمان معادن را افزایش دهند
شرکت‌های دانش بنیان معدنی می‌توانند راندمان معادن را افزایش دهند

مانی مرتضایی کارشناس حوزه معدن در گفتگو با کانی مگ با اشاره به چالش‌های پیش رو معدن و صنایع معدنی کشورمان، گفت: آینده این حوزه بستگی به سیاست گذاری‌هایی دارد که دولت انجام می‌دهد. زمانی که قیمت دلار بالاتر می‌رود، مواد معدنی هم گران‌تر می‌شود. در نتیجه دولت اشتیاق پیدا می‌کند که برای استخراج سرمایه‌گذاری […]

مانی مرتضایی کارشناس حوزه معدن در گفتگو با کانی مگ با اشاره به چالش‌های پیش رو معدن و صنایع معدنی کشورمان، گفت: آینده این حوزه بستگی به سیاست گذاری‌هایی دارد که دولت انجام می‌دهد. زمانی که قیمت دلار بالاتر می‌رود، مواد معدنی هم گران‌تر می‌شود. در نتیجه دولت اشتیاق پیدا می‌کند که برای استخراج سرمایه‌گذاری کند. خصوصا اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر رفع تحریم‌ها به گوش می‌رسد، می‌توان با تکیه بر فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان معدنی تحولی شگرف در حوزه معادن رقم زد.

فعال معدنی چشم به راه نتیجه برجام

وی ادامه داد: اگر برجام به نتیجه برسد، بحث وارد کردن ماشین‌آلات معدنی می‌تواند بخشی از چالش‌های جدی این صنعت را برطرف کند.

وی با تاکید بر اینکه با نوسازی ماشین‌آلات معدنی در کشورمان بسیاری از معادن متروکه و یا بدون صرفه اقتصادی به چرخه تولید بازمی‌گردند، اظهار داشت: بسیاری از معادن قدیمی به دلیل نبود ماشین‌آلات معدنی نمی‌توانستند ماده معدنی استخراج کنند. به دلیل اینکه هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات بسیار بالا است.با رفع تحریم‌ها و رشد شرکت‌های دانش بنیان معدنی می‌تواند به بازگشت معادن راکد به چرخه تولید امیدوار بود.

وی افزود:وقتی قیمت طلا و آهن بالاتر می‌رود قیمت ماده معدنی هم افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه فعالیت معدنکاری خود به خود به صرفه می‌شود و شرکت‌های معدنی شروع به کار کردن می‌کنند.

این کارشناس حوزه معدن با تاکید بر اینکه کاهش پروژه‌های اکتشافی در ۱۰ اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است، عنوان کرد: باید ۱۰ سال اخیر را به چند قسمت تقسیم کنیم. از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ در پیک تحریم‌ها بودیم. همچنین قبل از سال ۹۶ یعنی زمانی که می‌خواستند وارد قراردادها شوند و ترازی که می‌خواستند بابت نوسازی ناوگان‌ها به کار ببرند به نتیجه نرسید یا به عبارتی معدن به یک صنعت دست چندم تبدیل شد.

وی در ادامه پاسخ داد: پتروشیمی‌ها عایدی بیشتری دارند، در نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش بیشتر می‌شود. سرمایه‌گذاران در گام‌های بعدی وارد معدن می‌شوند.

تحریم‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معدن را از بین برد

مرتضایی عنوان کرد: دولت تمایل به سرمایه‌گذاری‌های زودبازده دارد. زمانی که در دولت قبل برجام به نتیجه رسید، ناوگان‌های حمل و نقل ریلی و هوایی نوسازی شدند.می‌خواستند شرکت‌های خصوصی ایتالیایی، اسپانیایی وارد نوسازی حوزه سنگ شکن‌ها شوند؛ اما با اعمال مجدد تحریم‌ها فرصت‌ها از دست رفت و سرمایه‌گذاری چندانی در این حوزه صورت نگرفت.

وی در ادامه گفت: وقتی سرمایه گذار وارد میدان شد تحریم‌ها کلید خورد. متاسفانه همه آنها قطع همکاری کردند. برای همین در این ۱۰ سال اخیر دولت هم توسعه بخش اکتشاف را در دست نگرفته است. شرکت‌های دانش بنیان معدنی هم در این زمینه رشد چندانی نداشته‌اند.

مرتضایی با اشاره به چالش‌های مدیریتی حوزه معدن تصریح کرد: یک مدیر همیشه باید آینده بین باشد. نمی‌توانیم بگویم چون یک کشور ثانویه ما را تحریم کرده پس ما نباید برای کشور خود کاری کنیم. ۴۰ سال است که تحریم هستیم پس چرا آن زمان این اتفاق نیفتاد؟ وقتی بهانه را به این سمت آوردند اتوماتیک وار تحریم‌ها بهانه جدی کم کاری‌های مدیریتی شد. برای برخی مدیران تحریم‌ها بهانه خوبی برای کارشکنی بود.

دولت تمایل به رشد تمامی صنایع دارد

این کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: دولت تغییر کرده است.سیاست دولت در چهارسال اول معمولا این است که می‌خواهد یک روند صعودی در تمام معادن یا صنایع داشته باشد. اگر برجام به نتیجه برسد اتوماتیک وارد فازی می‌شود که شروع به حرکت‌های مثبت می‌کند. بستگی به این دارد که این دولت چقدر در برنامه‌‌ای که برای خودش در ۲ یا ۴ یا ۶سال ترسیم کرده به نتیجه برسد.

مرتضایی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان معدنی در توسعه این صنعت، گفت: شرکت‌های دانش بنیان یا پارک‌های علمی فناوری بدون تردید علاقمند به فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی هستند.

وی افزود: برای جذب همکاری دوسویه شرکت‌های دانش بنیان معدنی با معادن باید بررسی کرد که آیا صنعتگران هم علاقمند به این همکاری هستند یا خیر؟

مرتضایی عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان‌  معدنی با کمترین هزینه ممکن بالاترین راندمان را دارند. حال اگر استارتاپ به معدن که زیرساخت اصلی کشور است نمونه دهد، آیا دولت یا بخش خصوصی از طرح آن استفاده می‌کنند یا خیر؟ به نظر من خیر این اتفاق نمی‌افتد.

چالش افزایش حقوق و دستمزد برای بخش خصوصی جدی است

این کارشناس حوزه معدن در ادامه تاکید کرد: بخش خصوصی اگر هنر کند، تعداد نفراتی که دارد را حفظ می کند. در حال حاضر حقوق‌ها را بالا برده‌اند، هزینه بیمه را بالا برده‌اند و معافیت از مالیات‌ها را برداشته‌اند.خیلی از همکاران من یا دارند تعطیل می‌کنند یا می گویند با توجه به حقوقی که پایه آن ۵ میلیون تومان است چگونه می‌توانند این حقوق‌ها را پرداخت کنند.

این فعال معدنی بیان کرد: در نظر بگیرید که یک استارتاپ معدنی و یا شرکت دانش بنیان معدنی بخواهند با این شرکت‌ها در جریان باشد. ارتباط معادن با شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها متقابل است.همه اینها مثل یک چرخ دنده هستند که به هم وصل هستند. هر تصمیمی که از یک طرف می‌گیرند و حقوق را بالا می‌برند به کارفرما لطمه می‌زند. چون او هم باید قیمت را بالا ببرد و وقتی قیمت بالا می‌رود باید ببینند که آیا دولت قبول می‌کند که این متریال را بفروشد یا خیر و تمام اینها مسئله است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر بخواهند با شرکت‌های دانش بنیان معدنی و  استارتاپ همکاری کنند، همه مسایل مالی باید در نظر گرفته شود.ما همیشه اول سال با خوش بینی جلو می‌رویم و ۶ ماه دوم سال هم ناامید هستیم. انشالله رئیس جمهور جدید به قول‌هایی که به ما داده است جامعه عمل بپوشاند.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.