صنعت معدن نمود عینی اشتغال ‌آفرینی و درآمدزایی است
صنعت معدن نمود عینی اشتغال ‌آفرینی و درآمدزایی است

علی رضایی، نماینده کنگاور در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: برخی حوزه‌ها مثل معدن در ایران می‌توانند دو هدف مهم کشور یعنی اشتغال آفرینی و درآمدزایی را تامین کند. وی افزود: اگر بنا باشد به مانند دهه‌های گذشته، مسیر خام فروشی را دنبال کنیم، اشتغال‌ آفرینی و درآمد حداکثری از آن […]

علی رضایی، نماینده کنگاور در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: برخی حوزه‌ها مثل معدن در ایران می‌توانند دو هدف مهم کشور یعنی اشتغال آفرینی و درآمدزایی را تامین کند.

وی افزود: اگر بنا باشد به مانند دهه‌های گذشته، مسیر خام فروشی را دنبال کنیم، اشتغال‌ آفرینی و درآمد حداکثری از آن حاصل نمی‌شود.

شرکت‌های دانش بنیان قدرت توسعه فرآوری در کشور را دارند

وی در ادامه گفت:ظرفیت و پتانسیل‌هایی مانند معدن، زمانی به کار کشور می‌آید که اکتشاف و استخراج اصولی به موقع انجام شود. به تبع آن، فرآوری مواد معدنی که شاید مهمترین بخش کار باشد به لطف ایجاد زیرساخت‌ها و شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بسیاری از کشورها باید دلارهای زیادی را هزینه کنند تا اشتغال آفرینی محقق شود. خوشبختانه در کشورمان پتانسیل‌هایی وجود دارد که بدون هزینه یا کمترین سرمایه‌گذاری و فقط با مدیریت دقیق می‌توان این آرزو را به واقعیت تبدیل کرد.

نماینده مردم در خانه ملت، تاکید کرد: در کشورمان به وفور معدن وجود دارد. از سوی دیگر، نیروی کار هم به اندازه کافی موجود است. اگر رابطه این موضوعات را به درستی تبیین کنیم دیگر نباید تا این اندازه شاهد اقتصاد آسیب‌پذیر باشیم.

هر سه کلمه شعار سال در بهره گرفتن از ظرفیت معدن، مستتر است

رضایی با اشاره به شعار سال، اظهار داشت: رهبر انقلاب، سال ۱۴۰۱ را به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری کردند. جالب است هر سه کلمه شعار سال در بهره گرفتن از ظرفیت معدن، مستتر است.

وی در ادامه تصریح کرد:حال این اراده، همت و تلاش مسئولان را می‌طلبد. باید دید مسولان کشور حوزه معدن را چقدر ویژه‌تر از گذشته می‌بینند. حیف است مرتب صحبت از ظرفیت بالای این موهبت الهی بکنیم و در پایان سال با کمترین دستاورد باز همین حرف‌های تکراری مطرح شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه عنوان کرد: چند سالی است که بیشتر از قبل به نقش شرکت‌های دانش بنیان پی برده شده است. هرچند به باور من، هنوز تا واقعیت و استفاده حداکثری از توانمندی نخبگان و جوانان فاصله داریم.

شرکت‌های دانش بنیان در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند

رضایی افزود: اعضای حاضر در شرکت‌های دانش بنیان، سربازانی هستند که در خط مقدم این جنگ اقتصادی حاضر شدند. این شرکت‌های می‌توانند اشتغال آفرینی را به عنوانی واقعی تحقق بخشند. دولت اگر می‌خواهد پیش چشم مردم سرفراز باشد باید امکانات لازم را به این زحمت‌کشان برساند. کاری که سال‌ها یا مورد غفلت واقع شد و یا خیلی ناچیز بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در مبارزه با ویروس کرونا، تا حدی به شرکت‌های دانش بنیان بها داده شد و نتیجه آن را دیدیم. از این‌رو امیدوارم در حوزه معدن هم در سال ۱۴۰۱ بیش از پیش شاهد نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان زیر سایه حمایت‌های دولتی باشیم.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.