فناوری‌های کوانتومی در صنعت معدن
فناوری‌های کوانتومی در صنعت معدن

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-صنعت معدن با وجود مشکلاتی که کووید۱۹ برای تمامی صنایع به خصوص در بخش زنجیره تامین و نیروی کار به وجود آورده بود، سال ۲۰۲۱ را در موقعیتی قوی به پایان رساند. بر اساس گزارش فصلی منابع و انرژی دولت استرالیا در دسامبر ۲۰۲۱، بخش معدن و صادرات انرژی این کشور […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-صنعت معدن با وجود مشکلاتی که کووید۱۹ برای تمامی صنایع به خصوص در بخش زنجیره تامین و نیروی کار به وجود آورده بود، سال ۲۰۲۱ را در موقعیتی قوی به پایان رساند. بر اساس گزارش فصلی منابع و انرژی دولت استرالیا در دسامبر ۲۰۲۱، بخش معدن و صادرات انرژی این کشور در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۳۷۹ میلیارد دلار تخمین زده شده است.این رقم از ۳۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به رقم ۳۷۹میلیارد دلار در سال۲۰۲۱ افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۲، دانش و مهارت‌های متخصصان منابع برای ایجاد ارزش در صنعت معدن و چندین حوزه کلیدی کلیدی صورت گرفت. فرآوری مواد معدنی حیاتی، نوآوری و فناوری در صنعت معدن و افزایش نیروی کار فعلی و آینده از جمله اقدامات صورت گرفته بود.

استانداردهای زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و حرفه‌ای

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، تقریباً نیمی از تصمیم‌گیرندگان معادن و فلزات اظهار داشتند که مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) ریسک اصلی این بخش در سال ۲۰۲۱ بود. گفته می‌شود این نگرش‌ها در سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمرکز اصلی در سال ۲۰۲۲ و پس از آن، یافتن راه‌هایی برای استخراج پایدار مواد ضروری بدون تأثیر منفی بر جوامع و اکوسیستم‌ها خواهد بود. بنابراین بهترین روش ESG( سنجش اخلاق کسب و کار و مدیریت مسئولانه)تأثیرات واقعی بر عملکرد کسب و کار دارد. در سال‌های اخیر نگرانی‌هادر مورد سنجش اخلاق کسب و کار و مدیریت مسئولانه برای سرمایه‌گذاران مالی نیز مهم شده است.شرکت‌های استخراج معدن و فعال در صنعت معدن، باید نشان دهند که چگونه با جوامع محلی به طور مثبت کار می‌کنند، چگونه مسئولانه و پایدار استخراج می‌کنند و چگونه به اقتصاد کم کربن کمک می‌کنند.بنابراین بسیار حیاتی است که هر متخصص، درک کاملی در مورد مسائل ESG داشته باشد که بر کار و نقش آنها در جامعه تأثیر می‌گذارد.

توسعه استانداردهای قوی ESG و مسئولیت اجتماعی و گزارش عملکرد تجاری این اقدامات، کلید اعتمادسازی با سهامداران، جوامع و قانون‌گذاران است. بهترین عملکرد ESG باید با همان شرایط ایمنی در نظر گرفته شود. این مسئولیت تمامی فعالان صنعت معدن است که ESG و مسئولیت اجتماعی را در عملیات روزانه ادغام کنند.

عدم اطمینان از بهترین عملکرد با عواقب زیادی همراه است. عملکرد خوب ESG برای تضمین حمایت گسترده، تأیید نظارتی و تأمین مالی برای شرکت‌های مبتنی بر منابع ضروری است. آسیب‌های مربوط به معدن، معمولاً به دلیل برخی از شکست‌های عملیاتی یا نقص در عملکرد حرفه‌ای رخ می‌دهد.البته عکس این موضوع هم صادق است.

ارزش واقعی که هر روز توسط بخش منابع به جامعه و ذینفعان ارائه می‌شود به این دلیل است که متخصصان منابع آگاهانه وظایف روزانه خود را به خوبی انجام می‌دهند و کاملاً از عملکرد ESG آگاه هستند. در صول سه سال گذشته، سازمان‌ها راهنمایی‌های بسیاری در مورد عملکرد ESG برای فعالان صنعت معدن داشته‌اند.این راهنما شامل منابعی می‌شود که می‌تواند به حرفه‌ای‌ها کمک کند تا تعهدات خود را سریع‌تر انجام دهند.

کدها و استانداردها‌ی حرفه‌ای

بخش مهمی از “G” در ESG به رفتار و استانداردهای حرفه‌ای مربوط می‌شود، به ویژه کدهای صنعت معدن، که سختگیری سازمانی لازم برای اطمینان از نتایج مثبت “E” و “S” را فراهم می‌کند. کارشناسان معتقدند این سختگیری‌ها لازم است. زیرا بسیاری از حوزه‌های صنعت معدن و انتظارات سهامداران گسترده‌تر شده (سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران، قانون‌گذاران و جامعه گسترده‌) و در این دوره تکامل یافته است.

برای اینکه صنعت معدن بتواند به توسعه و اجرای پروژه‌های معدنی ادامه دهد، منابع معدنی و ذخایر معدنی پشتیبان باید توسط یک فرد ذیصلاح امضا شود. باید ریسک‌های مادی و بازده احتمالی پروژه گزارش‌شده را منعکس کند.

شایستگی در این بررسی جدید از اهمیت خاصی برخوردار است. شایستگی، حرفه‌ای بودن و صداقت کارشناسان که به عنوان افراد شایسته عمل می‌کنند، انتظاری است که ادامه دارد. شایستگی به این صورت که چگونه می‌توانیم توسعه حرفه‌ای، عملکرد و افشای همه عوامل اصلاح‌کننده را بهبود بخشیم.

چالش‌های در حال تکامل دیگری نیز وجود دارند. بسیاری از پروژه‌های معدنی از نظر فنی و عملیاتی پیچیده‌تر شده‌اند.پروژه‌ها در صنعت معدن به ارزیابی متوازن بسیار گسترده‌تر از نقاط قوت اصلی سنتی مهندسی، علوم زمین و متالورژی نیاز دارند. این عوامل اصلاح کننده اهمیت فزاینده‌ای دارند و باید از همان ابتدا به طور مناسب در مطالعات گنجانده شوند و در بررسی کد توسعه داده شوند.

مواد معدنی حیاتی و فلزات

دوره جدیدی از رشد صنعت معدن، نیازمند تحقیق و تدارک نیروی کار ماهر است.تقاضای رو به رشد برای مواد معدنی، انرژی‌های تجدیدپذیر، وسایل نقلیه الکتریکی و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی بخش جدایی ناپذیر جهان امروز شده است. این به معنای تقاضای بیشتر برای فلزات باتری مانند لیتیوم، نیکل، کبالت و همچنین خاک‌های کمیاب است.به همین دلیل فرصت قابل توجهی برای استخراج‌کنندگان معادن و برای ایجاد یا گسترش ظرفیت پردازش و پالایش به وجود آمده است.

با استخراج و فرآوری این مواد معدنی با انرژی‌های تجدیدپذیر یا هیدروژن، استخراج کنندگان از مزایای صادرات محصولات با ارزش بالاتر و انتشار کمتری در محدوده ۳ برخوردار خواهند شد. علاوه بر این، فعالان صنعت معدن در کشورهای دارای ذخایر معدنی قادر خواهند بود به سرمایه سبز، حمایت دولتی دسترسی پیدا کنند. همچنین سهم بیشتری از بازار را به دست می‌آورند و این فرصت را دارند که با اجرای یک زنجیره تامین شفاف، حق بیمه محصولات کمتر کربن را تضمین کنند.

کارشناسان معتقدند که برتری نه تنها در تحقیقات، بلکه در نیروی کار مورد نیاز است. بدون حمایت از تحقیقات بنیادی [در این زمینه‌ها] و حمایت از سیل دانشجویان با استعداد که دوره‌های تحصیلی مرتبط را می‌گذرانند، نوآوری در صنعت معدنی تاثیری در تولید ناخالص داخلی کشورها نخواهد داشت.

برای اطمینان از توسعه مستمر نیروی کار ماهر برای آینده بخش مواد معدنی،و اینکه زیرساخت‌های تحقیقاتی لازم برای انجام تحقیقات و نوآوری مورد نیاز وجود داشته باشد، نیاز فوری به استراتژی‌ها وجود دارد.

گسترش پروژه‌های فلزات باتری موجود و جدید، تقاضا برای متخصصان دیگر در زمینه استخراج، مهندسی، ساخت و ساز و طراحی فرآیند ایجاد می‌کند. این موضوع همچنین، فرصت‌های شغلی را برای تکنسین‌های فرآیند و تعمیر و نگهداری افزایش می‌دهد.

رشد فناوری و نوآوری در صنعت معدن

متخصصان صنعت معدن همیشه به مشکل گشا بودن، یافتن راه‌های ایمن‌تر و کارآمدتر برای استخراج و فرآوری مواد معدنی معروف بوده‌اند. نوآوری‌ها و فناوری‌های در صنعت معدن می‌تواند شیوه کار حرفه‌ای‌ها را  هم متحول کند.

تحقیقات نشان می‌دهد، فناوری‌های کوانتومی می‌توانند باعث تغییر مرحله‌ای در روش یافتن مواد معدنی شوند، به‌ویژه زمانی که نیاز به کاوش عمیق‌تر در زمین‌شناسی پیچیده باشد. فناوری‌های کوانتومی در حال حاضر تفاوت‌های شگرفی در صنعت معدن ایجاد می‌کنند.،  برای مثال سیستم LandTEM برای تشخیص رساناهای عمیقا مدفون مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون فناوری‌های کوانتومی جدیدی در دست توسعه هستند که حساسیت بیشتری را برای دریافت سیگنال‌های کوچک‌تر و دورتر امکان‌پذیر می‌کنند.

ظهور رایانه‌های کوانتومی همچنین از روش‌های بهتری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها برای مکان‌یابی دقیق‌تر و تمایز بدنه‌های سنگی پشتیبانی می‌کند. این فرصتی برای صنعت معدن است تا از مزایای فراوان پذیرش اولیه فناوری‌های کوانتومی بهره‌برداری کند.

پیشرفت‌ها در سیستم‌های دیجیتال و خودمختار نمونه‌ای هیجان‌انگیز از فناوری هستند. این پیشرفت‌ها روش کار حرفه‌ای‌ها را تغییر می‌دهد. نوآوری‌ها در فناوری حسگر این امکان را در معادن ایجاد می‌کند تا با دقت، حساسیت، قابلیت ردیابی و وضوح فزاینده، با فناوری سازگار با چالش‌های منحصر به فرد در شرایط سخت محیطی و البته مکان‌های دور، شناسایی شوند.

سنسورهای جفت شده به دوقلوهای دیجیتال باعث بهبود عملکرد در حوزه‌هایی از عملکرد ایمنی تا مدیریت آب و انتشار می‌شوند. به عنوان مثال، CSIRO فناوری تشدید مغناطیسی NextOre را توسعه داد که باعث افزایش بهره وری و صرفه جویی قابل توجهی در آب و انرژی در طول بازیافت فلزات می‌شود. LASC ExScan ، فناوری دیگری است که با استفاده از آن هدایت از راه دور برای ماشین‌آلات ممکن می‌شود و تأثیری به سزایی بر بهبود ایمنی در معادن دارد.

در حالی که فناوری‌های جدید هیجان‌انگیز هستند، ضروری است که شرکت‌ها ذهنیت‌های خلاقانه‌ای ایجاد کنند. با حفظ بهره‌وری و ایمنی، مرزها را پشت سر بگذارند.

یکی از کلیدهای دستیابی به این امر در پرورش فرهنگی مبتنی بر پایداری و نوآوری نهفته است. «این به معنای گرد هم آوردن سلامت و ایمنی، ایجاد اعتماد با جوامع و استفاده از فناوری‌های دیجیتال است.» چنین رویکردی ممکن است به معنای طراحی مجدد عملیات استخراج بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل باشد و شرکت‌ها از طریق به اشتراک‌گذاری شفاف اطلاعات حیاتی با جوامع شفاف‌تر شوند.

تحولات نیروی کار صنعت معدن/ توجه به دیدگاه‌های زنان در معادن

جذب، استقبال و پیشرفت مشاغل در معادن طیفی از افراد را برای کار در فضایی ایمن‌تر آماده می‌کند. همچنین این موضوع ارزش بیشتری را برای همه اعضای جامعه جهانی به ارمغان می‌آورد.یکی از نمونه‌های آن توجه و عمل به دیدگاه‌ها و اولویت‌های زنان در معدن است.

در یک صنعت چرخه‌ای، اطمینان از ادامه چرخه‌ای استعدادهای آینده پایدار نیز حیاتی است. در واقع، مسئله ایمن سازی افراد با مهارت‌های مناسب، دهه‌ها است که این صنعت را با مشکل مواجه کرده است.

کارشناسان معتقدند، نباید تنها به داده‌ها اتکا کرد.  مجموعه داده‌های فعلی  ممکن است،فاقد جزئیات و دقت کافی برای اطلاع‌رسانی کامل به پیش‌بینی عرضه و تقاضا باشد. این می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای تصمیم گیری عمل کند و تصویر روشنی از مشکل را برای رهبران در بالاترین سطوح دولت و صنعت ترسیم کند. یک توصیه کلیدی این است که صنعت معدن یک روش بهبود یافته و سازگار برای جمع‌آوری داده‌ها و گزارش‌دهی ایجاد کند.

واقعیت این است که مشکل فراتر از یک مسئله “اعداد” است.دولت، صنعت، انجمن‌ها و ارائه‌دهندگان آموزش باید با هم کار کنند تا با توسعه مسیرهای آموزشی و آموزشی جایگزین و تقویت درک بیشتر از این بخش در جامعه گسترده‌تر، مشاغل منابع را باز کنند.

گزارش لحظه بحرانی AusIMM یک مطالعه موردی در مورد مزایای همکاری بین صنعتی است، با نمایندگانی از شرکت‌های معدن، دانشگاه‌ها و نهادهای نزدیک AusIMM که همگی در تحلیل و توصیه‌های گروه کاری مشارکت دارند. در سال ۲۰۲۲، AusIMM به دنبال یک رویکرد مشترک برای برنامه ریزی، حمایت و تامین امنیت نیروی کار این بخش خواهد بود. توصیه‌های گروه کاری در مورد جمع‌آوری داده‌ها، گزارش‌دهی، مشارکت عمومی و گسترش مسیرهای آموزشی موجود برای AusIMM در گفتگوهای ما با دولت، مؤسسات آموزشی و نهادهای خویشاوند آموزنده است.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.