تولید ماشین‌آلات صنعتی با تکیه بر دانش داخلی اولویت وزارت صمت است
تولید ماشین‌آلات صنعتی با تکیه بر دانش داخلی اولویت وزارت صمت است

محمدمهدی هادوی رییس مرکز صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: باید بررسی شود که نقش شرکت‌های دانش بنیان در بحث تجهیزات صنایع معدنی و ماشین‌آلات صنعتی چقدر می‌تواند کمک کننده باشد. وی افزود: موضوعی که امسال رهبری […]

محمدمهدی هادوی رییس مرکز صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: باید بررسی شود که نقش شرکت‌های دانش بنیان در بحث تجهیزات صنایع معدنی و ماشین‌آلات صنعتی چقدر می‌تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: موضوعی که امسال رهبری به آن تاکید داشتند، بحث شرکت‌های دانش بنیان نیست؛ بلکه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی است. در این زمینه باید بتوانیم صنایع  تولیدی‌ را به گونه‌ای پیش ببریم که تولید آنها دانش بنیان باشند. یعنی از فناوری‌های پیشرفته و دانش روز استفاده کنند.

صنعت ماشین‌سازی، صنعت صنعت ساز است

هادوی در ادامه در رابطه با اهمیت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی گفت: از آنجایی که صنعت معدن را یک صنعت، صنعت ساز می‌بینیم، نقش فناوری‌های نوین و پیشرفته و دانش بنیان شدن صنعت معدن برای ما حیاتی‌تر از مابقی صنایع است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از ارزش افزوده بالای دانش در این صنعت استفاده کنیم، بی‌شک دربخش محصولات، ارتقاء کیفیت، قیمت تمام شده و ارتقاء بهره‌وری به موفقیت‌هایی دست خواهیم یافت. بنابراین، بحث دانش بنیان کردن تولید در تمامی صنایع به خصوص تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی از اولویت بالایی برای مجموعه‌های نظارتی وزارت صمت برخوردار است.

سند سیاست توسعه صنعت ماشین‌ سازی و تجهیزات تدوین شده است

رییس مرکز صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت در ادامه عنوان کرد: سال گذشته در سندی، سیاست توسعه صنعت ماشین سازی و تجهیزات را تدوین کرده‌ایم. امیدواریم در سال جاری بتوانیم با برنامه تکمیلی این موضوع را دنبال کنیم.تا از طریق آن مشکل ماشین‌آلات صنعتی هم حل شود.

وی درباره مهمترین برنامه‌های وزارت صمت برای سال جاری گفت: یکی از بحث‌هایی که سالیان سال آن را دنبال می‌کنیم، بحث نفوذ دانش و فناوری پیشرفته به صنایع و  همچنین موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه است. امیدوارم تا بتوانیم از شرکت‌های دانش بنیان، اساتید دانشگاه و استارتاپ‌ها در تولید استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از مهارت‌هایی که وجود دارد، بحث مهارت افزایی نیروهای انسانی و ایجاد ارتباط آنها با دانشگاه‌های مختلف است. فلذا به دنبال این هستیم که بتوانیم این مهارت افزایی را بیشتر از قبل کنیم.

بحث مالکیت فکری و مالکیت صنعتی دنبال می‌شود

هادوی براین باور است: یکی از بحث‌هایی که در ارتباط با دانشگاه داریم و ابتدای امسال هم با مدیر کل دانشگاه صنعت و علوم داشتیم بحث مالکیت فکری و مالکیت صنعتی است. یکی از موانعی که صنایع و تولید کننده‌های ما در ارتباط با دانشگاه‌ها دنبال نمی‌کنند، این است که بتوانند آن چیزی که به عنوان دانش فنی در مجموعه خودشان را حفظ کنند تاموجب کپی سازی نشود؛ همچنین باعث نشود ارزش افزوده آن از بین رود.

رییس مرکز صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت تصریح کرد: برای همین ما با کمک دیگر قسمت‌ها دنبال تکمیل موضوع مالکیت فکری هستیم، آن هم نه به معنای ثبت اختراع یا به معنای رایج آن، بلکه گلوگاه‌هایی که تولید کننده‌ها آنها را به رسمیت بشناسند.

باید حضور اساتید دانشگاه در صنعت پررنگ‌تر شود

هادوی اظهار کرد: در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی حتی در رابطه با ماشین‌آلات صنعتی کمیسیون ماده ۱ در وظایف دفتر مقررات صادرات و واردات است. به آن اشاره شده که آیین نامه‌ای را باید وزارت علوم و وزارت بهداشت داشته باشند و آن را به تایید هیئت دولت برسانند که طبق آن اگر اساتید مشکل اساسی کشور را حل کنند بتوانند امتیازات پژوهشی مربوط به ارتقای خودشان را داشته باشند. با پیگیری‌هایی که در سه سال اخیر انجام دادیم توانستیم پیش نویس ابتدایی آن را آماده کنیم ولی چیزی نبود که به حضور اساتید در صنعت کمک کند. امسال در اولویت گذاشته‌ایم که امیدواریم وزارت علوم تهیه و پیاده کند تا بتوانیم راه را برای حضور اساتید در صنعت و در تولید هموارتر کنیم.

وی با اشاره به چالش‌های موجود صنایع کشوربه خصوص بحث ماشین‌آلات صنعتی، گفت: بحث نیروی انسانی برای ما یکی از مهمترین چالش‌هاست، بحث حفظ و نگهداشت نیروی انسانی، ارتقاء دانش و فناوری در میان آنها که با توجه به جمیع بحث‌هایی که در کشور است، همچنین بحث ساخت ماشین و تجهیزات بسیار مهم است.

وی ادامه داد: افرادی که وارد شرکت‌های دانش بنیان می‌شوند باید از دانش طراحی و دانش ساخت بالایی برخوردار باشند. حفظ این نیروها معمولا گلوگاه‌ست و چالش بزرگی برای ما که بتوانیم امسال با مشوق‌های که در طرح قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب مجلس شده ولی هنوز ابلاغ نهایی نشده از آن تسهیلات برای نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی استفاده کنیم.

قانون حداکثر موضوع ماشین‌آلات صنعتی را اولویت قرار داده بود

هادوی در پاسخ به این پرسش، در مورد بحث ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات صنایع خیلی‌ها بر این باور هستند که با مشکلات عدیده‌ای در بحث صنایع و معدن مواجه هستیم، آیا برنامه و تدبیری هست که این مشکلات رفع شود،گفت: سرمایه گذاری در بحث ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات سال ۹۸ که قانون حداکثر تصویب شد در اولویت قرارداشت. به گونه‌ای که ما در پروژه‌های ملی بتوانیم مسئولیت پروژه، طراحی، طرح‌ها و راه اندازی خط را به ایرانی‌ها بسپاریم ولی نیاز داریم که از مشارکت خارج از ایران نیز استفاده کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد:در سه سال اخیر حدود ۸ و نیم میلیارد دلار طرح را بررسی کردیم که بیش از ۶ میلیارد دلار آن را ساخت داخل و مابقی را به گونه‌ای نگاه کردیم که حتما آن مشارکت ایرانی و خارجی اتفاق بیفتد تا بتوانیم زیرساخت‌های تولید تجهیزات صنایع و ماشین‌آلات صنعتی را تقویت کنیم.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.