عدم حضور در بازارهای بین المللی لطمه‌های جبران ناپذیری به صنعت معدن وارد کرد
عدم حضور در بازارهای بین المللی لطمه‌های جبران ناپذیری به صنعت معدن وارد کرد

ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر روی صنعت معدن و فولاد کشور، گفت: قطعا تحریم‌ها اثرات مخربی داشته و شرایط تولید، فروش و صادرات را مختل کرده است؛ اما تمامی چالش‌ها و مشکلات موجود را نمی‌توان به تحریم‌ها تعمیم دهیم. نباید بگوییم […]

ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر روی صنعت معدن و فولاد کشور، گفت: قطعا تحریم‌ها اثرات مخربی داشته و شرایط تولید، فروش و صادرات را مختل کرده است؛ اما تمامی چالش‌ها و مشکلات موجود را نمی‌توان به تحریم‌ها تعمیم دهیم. نباید بگوییم مقصر همه این اتفاق‌ها تحریم بوده است.

قیمت‌های دستوری  یکی از مشکلات صنعت معدن است

وی افزود: در بسیاری از مواقع، تصمیم‌گیری‌ها در زمان مناسب و در خور شرایط نبوده است.قیمت‌های دستوری یکی از مشکلات صنعت معدن است. در بسیاری از مواقع هم نحوه توزیع محصولات چالش آفرین بوده است؛ اما مهمتر از همه نظارت‌های ناکافی مشکل ساز شده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی عوامل یاد شده، صنعت معدن را دچار بحران کرده‌اند، اظهار داشت: با وجود تمامی مشکلات و چالش‌هایی که وجود داشت، از نظر تولید محصولات معدنی رو به رشد بوده‌ایم.

جمیلی تاکید کرد: اگر تحریم‌ها نبود شاید قیمت تمام شده محصولات تولید شده معقول‌تر بود. اگر تحریم‌ها نبود برگشت پول راحت‌تر صورت می گرفت. فلذا تامین قطعات یدکی هم راحت‌تر و هم ارزان‌تر بود. همه اینها می‌تواند تاثیر گذار در مسائل تولید و فروش و صادرات باشد.

همزمان با نگاه به بازارهای بین‌المللی باید نیاز داخل را برآورده کنیم

وی با اشاره به بالا بردن افزایش سهم صادرات در صنعت معدن، تصریح کرد: قبل از افزایش سهم صادرات محصولات معدنی در وهله اول باید نیاز بازار داخلی را پاسخ گفت. غیر ممکن است بازار داخل تشنه محصول باشد و محصولات به بازارهای خارجی صادر شوند.

وی ادامه داد: دوم، باید برای حضور در بازارهای بین‌المللی برنامه ریزی انجام شود. سوم، باید بتوانیم ارزش افزوده را در صنعت معدن بالا ببریم. یعنی بتوانیم محصولات جدیدی که ارزش افزوده بیشتری را دارند، تولید کنیم. چهارم، باید تنوع کالایی‌مان را بیشتر کنیم تا بتوانیم در جامعه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. اگر این اقدامات را انجام دهیم قطعا صادرات افزایش پیدا خواهد کرد و ارز آوری خواهیم داشت.

جمیلی با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار سال، صنعت معدن و صنایع وابسته به آن را چگونه به روز رسانی کنیم، اظهار داشت: دانش بنیان کردن صنعت معدن و محصولات وابسته به آن باید به تمامی بخش‌ها تعمیم داده شود.باید رویکرد ما رویکرد اقتصاد دانش بنیان باشد و چشم انداز ما چشم انداز تولید دانش بنیان باشد. همچنین اقداماتی که انجام می‌دهیم به صورتی باشد که ارزش افزوده بر مبنای برنامه‌های دانش بنیان صورت گیرد.چون دنیا دارد تغییر می کند و ما در این تغییر همگام با دنیا باید تغییر پیدا کنیم و اثرگذاری خودمان را داشته باشیم.

صنعت معدن از نعمت شرکت‌های دانش بنیان بی‌بهره نیست

رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران در خصوص مشارکت شرکت‌های دانش بنیان با صنعت معدن، اظهار کرد: در بخش‌هایی توانسته‌ایم از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان بهره‌مند شویم. در بخش‌هایی هم  به اهداف برنامه ریزی شده نزدیک شده‌ایم. در بخش‌هایی هم هیچ تعاملی میان صنعت معدن و شرکت‌های دانش بنیان دیده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: آنچنان که گفته می‌شود، حضور شرکت‌های دانش بنیان در صنعت معدن ضعیف نیست. در بخش‌هایی هم خوب عمل شده است. در یک بخش‌هایی هم متاسفانه مشکلات زیاد بوده و دولت بسترسازی لازم را انجام نداده است. این موضوع باعث شده  در این زمینه عقب ماندگی داشته باشیم. عدم حضور ما در جامعه بین المللی به علت تحریم‌ها لطمه‌های جبران ناپذیری به صنعت معدن وارد کرده است.

جمیلی با اشاره به چشم‌انداز و آینده صنعت معدن در کشورمان گفت: در آینده باید به سمت تولید فولادهای آلیاژی برویم. باید برنامه‌هایی که کشورهای همسایه و منطقه در دست اجرا دارند را رصد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین جایگاه‌های خودمان را در منطقه بازتعریف کنیم. اگر توانستیم در این برنامه‌ها حرکت‌های خوبی را داشته باشیم قطع به یقین هم جایگاهمان بهبود پیدا خواهد کرد. همچنین میزان درآمدهای ارزی نسبت به دوره‌های قبل افزایش پیدا خواهد کرد.

شرکت‌های بزرگ معدنی تشکیل شوند

وی افزود:این اتفاق‌ها بر مبنای تلاش و همکاری رخ می‌دهد.باید سعی کنیم کارهای موازی را کمتر انجام دهیم و شرکت‌های کوچک و متوسط معدنی را به شرکت‌های بزرگ معدنی تبدیل کنیم. همچنین شرکت‌های بزرگ را در جایگاه بین المللی مطرح کنیم. اگر شرکت‌های بزرگ در جایگاه بین المللی قرار نگیرند قطعا اتفاقی نخواهد افتاد.برای رشد صنعت معدن باید در جایگاه‌های بین المللی برای خودمان اسم و رسمی داشته باشیم.

وی در خصوص ورود سرمایه گذار به صنعت معدن و حمایت از بخش خصوصی،گفت: به نظر می‌رسد، سال جاری شرایط برای حضور سرمایه‌گذار چندان مهیا نباشد. اگر توافقات در وین به نتیجه مطلوبی برسد، شرکت‌های بزرگ خارجی تمایل بسیاری برای فعالیت در صنعت معدن کشور دارند.

جمیلی در پایان خاطر نشان کرد: همه چیز بستگی به این دارد که ما در بحث‌های بین المللی چقدر می‌خواهیم از امکاناتی که جامعه جهانی دارد استفاده کنیم. این را مسئولین باید تشخیص دهند و ما باید برنامه‌های خودمان را بر اساس سیاست‌هایی که نظام تصمیم می‌گیرد، پیش ببریم.