ریسک‌ها و فرصت‌های تجاری شرکت‌های معدنی و فلزات در سال ۲۰۲۲
ریسک‌ها و فرصت‌های تجاری شرکت‌های معدنی و فلزات در سال ۲۰۲۲

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه ارنست اند یانگ(EY) در مورد بخش معدن، فرصت‌ها برای شرکت‌های معدنی و فلزات در سال ۲۰۲۲ بیشتر از ریسک‌ها خواهد بود. بر اساس این گزارش، شرکت‌های معدنی و فلزات، مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی را باید به‌ عنوان ریسک شماره یک خود […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه ارنست اند یانگ(EY) در مورد بخش معدن، فرصت‌ها برای شرکت‌های معدنی و فلزات در سال ۲۰۲۲ بیشتر از ریسک‌ها خواهد بود.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های معدنی و فلزات، مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی را باید به‌ عنوان ریسک شماره یک خود رتبه‌بندی کرده و برای آن چاره‌اندیشی کنند.

با توجه به بررسی انجام شده EY  خطرها و فرصت‌های معادن و فلزات رتبه بندی شده‌اند. بحران آب و هوا و افزایش انتظارات ذینفعان به طور فزاینده‌ای از عوامل مهم تغییر هستند. محیط زیست و مسایل اجتماعی برای اولین بار رتبه اول را در رتبه بندی چالش‌های صنعت معدن به دست آوردند.

پس از همه گیری کرونا در جهان بیشتر فعالیت‌های اقتصادی تحت تاثیر آن قرار گرفتند. به همین دلیل دو شرکت کننده جدید به رتبه بندی مشکلات و ریسک‌های شرکت‌های معدنی و فلزات اضافه شده‌اند. این دو ریسک جدید عبارتند از: تقاضای نامشخص برای فلزات و محصولات معدنی و مدل‌های تجاری سازی جدید آنها و دوم نوسانات مداوم در بازاری که هنوز تحت تأثیر همه گیری COVID-19 قرار دارد.

با این حال، برای شرکت‌های معدنی و فلزات که مایل به ایجاد تغییرات بزرگی هستند، فرصت‌های بیشتری نسبت به خطرات وجود دارد. این موضوع می‌تواند ارزش بلندمدت را برای سازمان‌ها و جوامعی که به آنها خدمت می‌کنند، افزایش دهد.

مشکلات زیست محیطی و اجتماعی در صدر ریسک‌های فعالان معدنی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که معدنکاران و شرکت‌های معدنی و فلزاتی که بتوانند سهم خود را در توسعه پایدار افزایش دهند، مزیت رقابتی بیشتری خواهند داشت.

با تبدیل شدن عوامل زیست محیطی،مسایل اجتماعی و حاکمیتی (ESG) به اولویت بزرگ‌تری برای سرمایه‌گذاران، سهامداران و گروه گسترده‌تری از سهامداران، معدنکاران و شرکت‌های معدنی تلاش بیشتری برای ادغام ESG در استراتژی‌های شرکت، تصمیم‌گیری و گزارش‌دهی ذینفعان انجام می‌دهند.

فشار ذینفعان بر روی موضوعاتی مانند تنوع زیستی، مدیریت آب و سایر چالش‌های زیست محیطی احتمالاً تشدید می‌شود و معدنکاران را ملزم می‌کند تا به تدریج برای تعطیلی معادن برنامه‌ریزی کنند. با این تفاسیر معدنکاران باید پیوند آب-انرژی را بهتر مدیریت کرده تا انتظارات را برآورده کنند.

شرکت‌های معدنی و فلزات همچنین تحت فشار فزاینده‌ای هستند تا مسئولیت بیشتری در قبال تأثیر خود بر جوامع بر عهده بگیرند.آنها باید فراتر از تعهدات نظارتی خود عمل کنند. معدنکارانی که به رشد بلندمدت و پایدار اقتصادی و اجتماعی مناطقی که در آن فعالیت می‌کنند توجه کنند، می‌توانند میراث ماندگارتری فراتر از زندگی بر جای بگذارند.

اهمیت استراتژی کربن زدایی در فعالیت معدنی

ایجاد یک استراتژی کربن زدایی انعطاف پذیر می‌تواند، فعالیت معدنی را در مسیر رفع بحران‌های زیست محیطی قرار دهد. با دور شدن سرمایه‌گذاران و دولت‌ها از سرمایه‌گذاری در زغال‌سنگ حرارتی و افزایش قیمت‌گذاری کربن، معدنکاران باید با دنیای بدون کربن مانند بسیاری از مسایل دیگر رو به رو شوند.

ایجاد یک مسیر انعطاف‌پذیر برای کربن‌زدایی که شامل مدل‌سازی و بررسی بودجه، فناوری‌ها و دارایی‌ها می‌شود، می‌تواند به شرکت‌های معدنی و فلزات کمک کند تا به دنیای بدون کربن دست یابند. این عمل آنها را متمایز نسبت به سایر همکاران خود می کند. در حالی که بسیاری از شرکت‌های معدنی و فلزات در کاهش انتشارات کربنی نقش داشته‌اند،آنهایی که می‌توانند انتشار کربن را کاهش دهند، ارزش واقعی و پایداری ایجاد می‌کنند.

مجوز فعالیت و بهره‌برداری از معادن در رتبه سوم ریسک‌ها و چالش‌های پیش روی شرکت‌های معدنی و فلزات قرار دارد. ایجاد ارزش بلند مدت برای همه ذینفعان می‌تواند آینده معدنکاری را تضمین کند.

مجوز بهره برداری (LTO) از معادن در کشورهای دنیا دست خوش تغییرات بسیاری شده است. انتظارات در مورد سهم معدنکاری،حفاظت از مناطق و سایت‌های جغرافیای قدیمی و تاریخی و تعامل با مردم بومی بسیار تغییر کرده است. بی‌شک این تغییر و تحولات با ریسک‌ها و فرصت‌هایی برای شرکت‌های معدنی به همراه خواهد بود.

از آنجایی که مجوز بهره‌برداری( LTO) به طور فزاینده‌ای با توانایی شرکت‌های معدنی برای دسترسی به منابع، سرمایه و … مرتبط است، یک رویکرد پیشگیرانه برای این چالش‌ها باید در نظر گرفته شود. مشاوره گسترده‌تر با مالکان سنتی معادن، تمرکز دقیق‌تر بر تقویت برند و تعهد به ایجاد ارزش برای سهامداران و جوامع، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا یک LTO قوی‌تر بسازند. بیش از ۴۰ درصد از نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مشارکت جامعه در سال ۲۰۲۲ تمرکز سرمایه گذاران بر روی بخش معادن و فلزات خواهد بود.

تغییرات ژئوپلیتیک؛ از جنگ‌های تجاری کشورها تا ملی گرایی مردم در حفظ منابع

تغییرات ژئوپلیتیک یکی دیگر از ریسک‌هایی است که فعالان معدنی باید برای آن چاره اندیشی کنند. معدنکاران باید به طور فعال جنگ‌های تجاری، تغییرات دولت‌های جدید و ملی گرایی مردم در حفظ منابع را مدیریت کنند.

محصولات معدنی در دسته محصولات استراتژیک برای بسیاری از کشورها قرار دارند. شرکت‌های معدنی و فلزات باید برنامه‌های جامعی برای سیاست‌های کنترل صادرات و سیاست‌های صنعتی دولت‌های مختلف برای افزایش «خودکفایی» در محصولات حیاتی داشته باشند.

سال ۲۰۲۲ احتمالاً شاهد چالش‌های ژئوپلیتیکی بیشتری برای شرکت‌های معدنی و فلزات خواهیم بود. هفتاد و نه درصد از معدنکاران انتظار دارند حق امتیاز و مالیات افزایش یابد. کاهش خطرات مستلزم یک رویکرد متنوع است که شامل تعامل با دولت‌ها و ایجاد انعطاف پذیری زنجیره تامین است.

تشدید رقابت برای دسترسی به منابع مالی

یکی از ریسک‌های دیگر شرکت‌های معدنی و فلزات در سال ۲۰۲۲ دسترسی به منابع مالی است که رقابت را در میان آنها تشدید می‌کند. از آنجایی که در دسترس بودن سرمایه به طور فزاینده‌ای با رتبه بندی ESG مرتبط است، معدنکاران باید دستاوردهای خود را در این زمینه نشان دهند.

دسترسی به سرمایه برای شرکت‌های معدنی و فلزات چالش برانگیز است، زیرا سرمایه‌گذاران با بروز خطرات مرتبط با ESG، LTO، مسائل اجتماعی و نوسانات از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شوند. برخی از شرکت‌ها با دارایی‌های بالا در حال بررسی منابع مالی جایگزین، مانند سهام خصوصی هستند.

رقابت برای دریافت سرمایه با شرایط مناسب نیاز معدنکاران است تا دستاوردهای خود را در هر دو جنبه مالی و غیر مالی بهتر نشان دهند. رتبه‌بندی ESG بالاتر می‌تواند دسترسی به مجموعه بزرگ‌تری از سرمایه با قیمت جذاب را امکان‌پذیر کند. شرکت‌های معدنی و فلزات با وجود محدودیت سرمایه، باید سبدها و نوع سرمایه‌گذاری‌ها را تغییر شکل دهند تا با استراتژی خود هماهنگ شوند.چابک شدن از نظر مالی و تامین منابع مالی، می‌تواند به معدنکاران در مدیریت نوسان قیمت، تهدیدات جایگزینی و تغییر تقاضا کمک کند.

چالش‌های انرژی در جهان؛ فرصتی تازه برای مواد معدنی

بیشتر کشورهای دنیا در تلاش هستند تا از انرژی‌های هزینه‌بر، آسیب‌زا و گران قیمت دوری کنند. این موضوع زمینه رشد تقاضا برای مواد معدنی را فراهم می‌کند. بسیاری از انرژی‌های سبز به کمک مواد معدنی تولید می‌شوند. به همین دلیل شرکت‌های معدنی و فلزات به سمت استخراج و کاوش بیشتر موادی می‌روند که در انرژی‌های سبز کاربرد دارند.

افزایش تقاضا برای انرژی‌های پاک باعث افزایش تقاضا برای مواد معدنی جدایی ناپذیر از انرژی‌های تجدیدپذیر، وسایل نقلیه الکتریکی و سیستم‌های ذخیره انرژی شده است. برای پاسخگویی به این تقاضا، شرکت‌های معدنی باید بر چالش‌های بزرگ طرف عرضه، از جمله دسترسی به سرمایه، تامین امنیت LTO و ریسک ژئوپلیتیکی ناشی از مواد معدنی متمرکز در چند بازار غلبه کنند.

خطر جایگزینی مواد دیگر و کاربردی‌تر در زمانی که پروژه استخراج طولانی می‌شود، وجود دارد. با پیشرفت در فناوری و تکامل انتقال انرژی ممکن است قبل از اینکه معدنکاران بتوانند ماده معدنی را آماده کنند، تقاضا برای کالاهای مختلف تغییر کند. جدول زمانی تولید باتری این خطر را برجسته می‌کند.

مدل‌سازی و برنامه‌ریزی علمی می‌تواند به معدنکاران کمک کند تا تأثیر تغییر تقاضا را پیش‌بینی کنند، در حالی که توافق‌نامه‌های برداشت ممکن است خطر نوسان قیمت‌ها را کاهش دهند. برخی از شرکت‌ها به جای بازارهای کالا، در زنجیره‌های تامین یکپارچه شرکت می‌کنند.

دیجیتالی شدن و نوآوری در صنعت معدن

شرکت‌های معدنی نوآوری را برای رسیدگی به بهره‌وری، ایمنی و اولویت‌های ESG در صدر فعالیت‌های خود قرار می‌دهند.دیجیتالی شدن و نوآوری در معادن، ابزارهای کلیدی و کمکی معدنکاران برای بهبود بهره‌وری هستند. انتظار می‌رود که شاهد استفاده بیشتر از علم داده، مدل‌سازی و برنامه‌ریزی سناریوهای شرکت‌های معدنی و فلزات بر اساس علوم و فنون جدید باشیم تا تصمیم‌گیری چابک‌تر در مورد هزینه امکان‌پذیر شود.

COVID-19 و همه گیری آن در جهان حتی در صنعت معدن هم تاثیر مستقیم داشت. این همه گیری پتانسیل عظیم دیجیتالی شدن روش‌های مدیریت سلامت و ایمنی در معادن را افزایش داد. معدنکارانی که قبلاً از اتوماسیون و مراکز عملیات از راه دور (ROC) استفاده می‌کردند در طول همه‌گیری وضعیت بهتری داشتند. جای تعجب نیست که بررسی‌ها نشان می‌دهد، شرکت‌های معدنی و فلزات قصد دارند، سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها را افزایش دهند.

معدنکاران همچنین از فناوری به عنوان بخشی از دستور کار ESG خود استفاده می‌کنند. نوآوری و دیجیتالی شدن معادن می‌تواند به محصولات سبزتر تنوع بخشیده و شفافیت گزارش‌های عملکرد شرکت‌های معدنی را بهبود بخشد.

تغییر مسیر آموزش‌های نیروی کار در معادن

ایجاد یک فرهنگ فراگیر، ایمن و ترسیم درست مسیرهای شغلی، می‌تواند نیروی کار آماده و مشتاق آینده صنعت معدن را فراهم کند.صنعت معدن در حال تغییر است. همین موضوع یک چالش برای این صنعت و شرکت‌های معدنی و فلزات به وجود آورده است. معدنکاران با بحران استعداد مواجه می‌شوند، زیرا بسته شدن مرزها با همه گیری کرونا یافتن مهارت‌های مناسب برای فعالیت در این صنعت را با مشکل مواجه می‌کند.

رقابت در یک بازار فشرده مستلزم آن است که معدن‌داران محل کاری بسازند که برای کارگران متنوع جذاب باشد. بهبود ایمنی در محل باید یک اولویت باشد و معدنکاران باید برنامه‌های بهداشت روانی را که در نتیجه همه‌گیری COVID-19 آغاز شده است، ادامه دهند.

همچنین بالا بردن سطح دانش در میان نیروی کار باید در دستور کار شرکت‌های معدنی و فلزات قرار گیرد. از بین بردن شکاف بزرگ سواد دیجیتالی برای کارگران باید در اولویت معدن‌داران باشد. این موضوع نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در یادگیری آنلاین با کیفیت بالا، گاهی اوقات با همکاری یکدیگر و اشخاص ثالث بستگی دارد.

حرکت به سمت مدل‌های جدید کسب و کار در صنعت معدن

شش مدل می‌توانند به شرکت‌های معدنی و فلزات کمک کنند تا در یک محیط ناپایدارتر به فعالیت خود ادامه دهند.

در میان عدم اطمینان مداوم، معدنکاران این فرصت را دارند تا ارزیابی کنند که آیا مدل‌های تجاری موجود برای اهداف آنها مناسب هستند یا خیر. این شش مدل ممکن است به ماینرها کمک کند تا ارزش را در میان نوسانات شدید دنیای جدید کسب و کار به دست آورند:

مدل  ایجاد ارزش مشترک:در این مدل با ارائه بازده بیشتر به طور مستقیم به جوامع میزبان(مناطق جغرافیایی که معدن در آن قرار دارد) و دولت، امنیت برای کسب و کار به وجود می‌آید.

مدل کسب و کار چرخشی(دایره‌ای): در این مدل با به حداقل رساندن زباله و کاهش انتشار آن کمترین آسیب‌های زیست محیطی حاصل می‌شود.

ادغام شرکت‌ها:در این روش شرکت‌های بزرگ معدنی و فلزات می‌توانند با خرید یا ادغام در شرکت‌های پایین دستی  و حتی شرکت‌های غیر معدنی مانند خودروسازانی که فقط به مواد اولیه معادن نیاز دارند، رشد کنند.

ادغام با شرکت‌های نوآور: حرکت به سمت مشاغل مجاور و همکاری و ادغام با آنها. به عنوان مثال همکاری و ادغام با شرکت‌های ارائه دهنده فناوری و تکنولوژی، برای هدایت نوآوری به سمت صنعت معدن.

سرمایه گذاری مشترک: ارائه ارزش بالقوه بیشتر به ذینفعان و بهبود دسترسی به ذخایر و قابلیت‌ها.

قراردادهای مالی: ارائه دسترسی کم خطر به سرمایه

تعیین اینکه کدام مدل مناسب‌تر است، شرکت‌ها را ملزم می‌کند که ابتدا ارزش، ریسک و فرصت‌ها را در مدل فعلی شناسایی کنند. سپس برنامه‌ریزی عمیق و ارزیابی‌های بازار آینده را انجام دهند.

افزایش بهره‌وری و ایجاد تعادل در هزینه‌ها

متعادل کردن سود کوتاه مدت و ارزش بلند مدت می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های پایدار در شرکت‌های معدنی و فلزات شود.

بر خلاف تصور،همه‌گیری COVID-19 باعث افزایش تقاضا برای بسیاری از محصولات و حتی مواد معدنی شد؛ اما هزینه‌های ورودی، حمل‌ونقل و برنامه‌های کربن‌زدایی نیز افزایش یافت. کاهش هزینه‌ها و بهبود بهره‌وری یک اقدام متعادل کننده برای معدنکاران است که باید ضمن ایجاد ارزش بلندمدت، به دستاوردهای کوتاه مدت دست پیدا کنند. مدیریت این امر مستلزم آن است که،میزان بهره‌وری در میان معدنکاران و شرکت‌های معدنی و فلزات به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کند.  برای افزایش بهره‌وری در عملکرد شرکت‌های معدنی باید به موارد زیر توجه داشت.

-مدل‌سازی و تحلیل نقشه‌های زمین‌شناسی بهبود یافته برای کاهش عدم قطعیت.

-تجزیه و تحلیل در مورد عملکرد دارایی‌های شرکت‌های معدنی و پیش بینی و بهبود قابل اطمینان وضعیت صنعت.

-ایجاد یک نظم عملیاتی در تحلیل نتایج و داده‌های به دست آمده

-ایجاد مدل‌های عملیاتی یکپارچه که با بازارها همسو می‌شوند تا واکنش سریع به تغییر را امکان‌پذیر کنند.

بهره‌وری و ابتکارات آن که حول افراد متمرکز شده و توسط فناوری فعال می‌شود، می‌تواند به معدنکاران کمک کند تا بدون تأثیر منفی بر LTO، به بهبودهای پایدار و سرتاسری دست یابند.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.