کارخانه‌ها نباید صادرات فولاد را بر عهده بگیرند
کارخانه‌ها نباید صادرات فولاد را بر عهده بگیرند

حمیدرضا رستگارپور، عضو انجمن فروشندگان فولاد کشور در گفتگو با کانی مگ،در خصوص چالش‌های حوزه تولید این صنعت، گفت: یکی از مهمترین عواملی که باعث مشکل در زمینه، تولید و صادرات فولاد می‌شود، نبود برنامه‌ریزی و چشم‌انداز مشخص است. وی افزود: باید تمام زنجیره‌هایی که در بحث فولاد اثر گذار هستند،بتوانند در رابطه با بخش‌های […]

حمیدرضا رستگارپور، عضو انجمن فروشندگان فولاد کشور در گفتگو با کانی مگ،در خصوص چالش‌های حوزه تولید این صنعت، گفت: یکی از مهمترین عواملی که باعث مشکل در زمینه، تولید و صادرات فولاد می‌شود، نبود برنامه‌ریزی و چشم‌انداز مشخص است.

وی افزود: باید تمام زنجیره‌هایی که در بحث فولاد اثر گذار هستند،بتوانند در رابطه با بخش‌های مختلف این صنعت، تصمیم بگیرند. داشتن برنامه و چشم انداز برای بخش تولید و صادرات زمانی موفقیت آمیز است که به برنامه‌های علمی تدوین شده پایبند باشیم.

رستگار پور با اشاره به اینکه اگر تمامی کنشگران صنعت فولاد بتوانند، بتوانند روال درست و  صحیح پیشرفت را طی کنند، نتایج مثبتی در تمامی زمینه‌ها حاصل می‌شود، اظهار داشت:باید در ابتدا برنامه‌ای برای حوزه‌های تولید و صادرات فولاد داشته باشیم و همگی به آن برنامه پایبند باشند. با تغییراتی که در دولت‌ها ایجاد می‌شود و با جایگزینی وزرا در دولت‌های مختلف، نباید برنامه‌ها به یکباره از بین برود.

عضو انجمن فروشندگان فولاد براین باور است: اگر به برنامه‌های علمی و مناسب در حوزه فولاد پایبند باشیم، تصمیم گیری می‌تواند دقیق‌تر و منطقی‌تر باشد. تکلیف اشخاصی که در حوزه تولید و صادرات فولاد فعالیت می‌کنند هم  مشخص‌تر است.

وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه یکی از موضوعاتی که با آن مواجه هستیم، این است که پایبندی به چهارچوب‌ها با تغییر دولت‌ها یا تغییر وزرا یا مسئولینی که با حوزه فولاد مرتبط هستند، بسیار پایین است. تصمیم گیران یکسری تصمیماتی می‌گیرند که خارج از آن چهارچوب است.اگر برنامه‌ای را تدوین کردیم و همه به آن برنامه پایبند باشیم، این برنامه می‌تواند در پیشرفت اقتصادی کشور و رشد تولید و صادرات فولاد تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری تحریم‌ها در بخش تولید و صادرات فولاد کشورمان، تصریح کرد: تحریم‌ها مثل جریان کرونا می‌ماند. تحریم‌ها واقعیتی هستند که به دلایل سیاسی و دلایل مختلف با آن مواجه هستیم. تحریم‌ها اتفاق جدیدی برای ما نیست. باید با این واقعیت زندگی و برنامه ریزی کنیم. دنبال روش و راهکاری باشیم که بتوانیم این تحریم‌ها را کم اثر کنیم. تحریم‌ها را نمی شود منتفی کرد و منتفی شدن آن نیاز به موضوعات دیگر دارد. تحریم‌ها واقعیتی هستند که تمام دولت‌ها با آن مواجه بودند.

رستگارپور در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نیز شدت تحریم‌ها بیشتر شده است، عنوان کرد: با توجه به تحریم‌ها باید برای بخش تولید و صادرات فولاد کشورمان برنامه ریزی داشته باشیم و بتوانیم آنها را کم اثر و کمرنگ کنیم. این موضوع نیاز به برنامه ریزی و راهکار و روش منطقی دارد.

عضو انجمن فروشندگان فولاد در خصوص تحقق شعار امسال در بخش رشد تولید و صادرات فولاد کشورمان، گفت: حدود ۶۰۰ میلیون نفر مرز مشترک با کشورهای مختلف داریم، یعنی حاشیه کشور ما چیزی حدود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد. خود این بحث بازار بسیار مناسبی برای بخش صادرات محصولات معدنی کشور است. شاید از نظر حمل و نقل در بحث کشتیرانی یا بحث‌های تحریمی این چنینی مشکلاتی وجود داشته باشد؛ اما همین بازارهای اطراف کشور را باید بتوانیم مدیریت کنیم. با توجه به اینکه منابع ما منابع ارزانی است و بهترین جایی که می‌توانیم صادرات فولاد داشته باشیم کشورهای هم جوار هستند.

عضو انجمن فروشندگان فولاد، ادامه داد: اگر بتوانیم برای صادرات فولاد به کشورهای همسایه برنامه ریزی کنیم نتایج مطلوبی حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر موضوع ساخت مسکن ملی توسط دولت مطرح شده است، اینها می‌تواند به توسعه بازار فولاد و به چشم انداز سال ۱۴۰۴ که  تولید حدود ۵۴ میلیون تن فولاد است، تحقق بخشد.

رستگارپور افزود: با توجه به ظرفیتی که در کشور وجود دارد، تحقق این اهداف امکان پذیر است. می‌توانیم مصالح داخلی را در خصوص فولاد برنامه ریزی کنیم. اگر برنامه ریزی مناسبی وجود داشته باشد، می‌توانیم برای صادرات فولاد بازار متوازنی ایجاد کنیم. به یقین می‌تواند برای اشتغال زایی و توسعه اقتصادی را به ارمغان بیاورد.

وی رابطه با اینکه، صنایع فولاد تا چه حد از علم امروز بهره برداری می‌کنند؟ گفت: ما جزء ۱۰ کشور اصلی هستیم که فولاد فولاد را از نظر کیفی و کمی در سطح قابل توجهی تولید می‌کنیم. کیفیت بعضی از کالاهای داخلی فراتر از محصولات کشورهای توسعه یافته است.

وی ادامه داد: کیفیت محصولات تولیدی کشورمان رقابتی است و استانداردهای بین المللی را دارد. به نظر من، ما امکان اینکه حتی از سطح کمی عبور کنیم و به فولادی که برای مصارف خاص در دنیا است دست پیدا کنیم وجود دارد، حرف‌های زیادی برای این حوزه داریم که بزنیم.

رستگارپور در خصوص سهم صادرات فولاد کشور از میزان صادرات غیر نفتی گفت: صادرات فولادکشور  با توجه به تحریم‌ها و مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمد در یکی دو سال اخیر دچار یکسری چالش‌های واقعی شده است. همین موضوع باعث شده تقریبا موضوع صادرات یک مقدار آسیب ببیند

وی در پایان خاطر نشان کرد:افرادی که واقعا بلد بودند و در بحث صادرات توانمند بودند از بخش خصوصی حذف شدند و آمدند و سیاست گذاری کردند برای اینکه بتوانیم از کارخانه‌ها حمایت کنیم. بحث صادرات را به عهده خود کارخانه‌ها گذاشتند که به نظر من این یک اشتباه بزرگی بود که آقایانی که مسئولین سیاست گذاری بودند این کار را انجام دادند و توصیه ما این بود که ما نباید تجاری که سابقه کار تجارت خارجی دارند و می‌توانند در صادرات مؤثر باشند را حذف کنیم.