چگونه رنجیره ارزش معدن را افزایش دهیم؟
چگونه رنجیره ارزش معدن را افزایش دهیم؟

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-موسسه مکنزی پس از بررسی موارد مختلف بر روی خلق ارزش بیشتر در صنعت معدن، در گزارشی اعلام کرد، اگر شرکت‌ها زنجیره ارزش معدن را به سمت بازارها سوق دهند، می‌توانند یک خلق ارزش شگفت انگیز در صنعت معدن ایجاد کنند. در این گزارش آمده است که، زنجیره ارزش معدن شامل […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-موسسه مکنزی پس از بررسی موارد مختلف بر روی خلق ارزش بیشتر در صنعت معدن، در گزارشی اعلام کرد، اگر شرکت‌ها زنجیره ارزش معدن را به سمت بازارها سوق دهند، می‌توانند یک خلق ارزش شگفت انگیز در صنعت معدن ایجاد کنند.

در این گزارش آمده است که، زنجیره ارزش معدن شامل تمامی بخش‌های استخراج مواد خام تا تحویل محصولات معدنی به مشتریان است. به عبارتی می‌توان گفت این زنجیره ارزش ستون فقرات صنعت معدن است.

شرکت‌های معدنی که زنجیره ارزش خود را به خوبی مدیریت می‌کنند، می‌توانند منبع قابل توجهی از مزیت رقابتی و ایجاد ارزش افزوده را در بازار محصولات معدنی ایجاد کنند. در مقابل، آنهایی که زنجیره ارزش خود را نادیده می‌گیرند، احتمالاً با تنگناها و محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند که توان حمل و نقل و بازده ریسک را محدود می‌کند.

چگونگی توسعه زنجیره ارزش معدن

برای توسعه زنجیره ارزش، باید تمایز میان زنجیره‌های تامین و زنجیره‌های ارزش را مشخص کرد.زنجیره‌های تامین لجستیک، انبارداری و  ورود و خروج محصولات معدنی را مدیریت می‌کنند. زنجیره‌های ارزش از فرآیندهای یکپارچه سرتاسری تشکیل شده‌اند، به همین دلیل بسیار اهمیت دارند. از لحاظ تاریخی، مدیریت جامع زنجیره ارزش معدن در اولویت شرکت‌های معدنی نبوده است. این نظارت منجر به عملیات‌های مختلفی مانند تدارکات و خدمات تجاری و تنظیمات سازمانی شده است.

زنجیره‌های ارزش معدن، به دلیل تغییرات اخیر در بازارهای کالا (نوسانات شدید قیمت، کاهش قیمت‌ها، تغییر ساختار بازار با شرکت‌های جدید و مقررات سخت‌تر) و همچنین چالش‌های حاصل از همه‌گیری COVID-19 با فشار جدی رو به رو شدند.

همزمان، نگرانی‌های زیست‌محیطی در رابطه با فعالیت معدنکاری ادامه دارد.به همین دلیل مداوم سیاست‌های نظارتی جدید اعمال می‌شوند. شرکت‌ها با فشار بی‌سابقه‌ای برای افزایش انعطاف پذیری با قوانین و محیط‌های معدنی، افزایش بهره‌وری در صنعت معدن و حفظ جایگاه رقابتی مواجه هستند.

در حالی که شرکت‌های معدنی برای تطابق با مقررات سخت‌گیرانه‌تر آماده می‌شوند،باید به میزان قابل توجهی ردپای زیست‌محیطی خود را هم کاهش دهند تا فشار فزاینده برای افشای اطلاعات توسط دولت‌ها، سرمایه‌گذاران و ذینفعان برآورده شود. بنابراین، نگاهی دقیق‌تر به زنجیره ارزش تا بازار نشان می‌دهد، اولین گام در حل بحران‌ها رسیدگی به چالش‌ها و موارد ذکر شده است.

بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته در موسسه مکنزی، مشخص شده است که همچنان فضایی برای بهبود زنجیره ارزش معدن وجود دارد.

تضمین کارایی زنجیره ارزش معدن

زنجیره‌ ارزش معدن بسیار پیچیده است، باید تمام دارایی‌های یک معدن، مانند تجهیزات (کامیون‌ها و بیل‌ها)، کارخانه‌های فرآوری، و سیستم لجستیک در نظر گرفته شود.

تا به امروز،توسعه زنجیره ارزش معدن در بازارها اغلب در سیلوهای سازمانی، که دارای هماهنگی محدود و تبادل اطلاعات در زمان واقعی هستند، انجام می شود. با این حال، درک زنجیره ارزش استخراج به عنوان یک فرآیند یکپارچه، می‌تواند به شرکت‌ها اجازه دهد تا دیدگاهی واقعا جامع از عملکرد داشته باشند.

هدف ارتقای و افزایش زنجیره ارزش معدن در بازارها، این است که پتانسیل بیشتری نسبت به بهینه سازی عملیات معدنکاری، زنجیره ارزش یا خدمات تجاری به طور مستقل به وجود آید.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در موسسه مکنزی،شرکت‌های معدنی با روانه کردن محصولات خود به بازارهای مختلف می‌توانند، سطح بهینه‌سازی عملیات معدنکاری را  ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

بهبود عملکرد زنجیره ارزش معدن در بازارها، به دو عامل اساسی متکی است: ۱) توانمندی سازمانی، ۲) داده‌ها و ساختار فناوری.

ساختار داده‌ها و فناوری به زیرساخت‌ها برای جمع آوری، ردیابی و پاکسازی داده‌های عملیاتی در سراسر زنجیره ارزش معدن نیاز دارد. سیستم‌های فناوری اطلاعات یکپارچه سازی و تکامل مستمر محیط فناوری در معدن را تسهیل می‌کنند. مدل‌های تحلیلی پیشرفته از تصمیم گیری‌های درست مدیریتی در معدن پشتیبانی می‌کنند. برخی از شرکت‌های معدنی سفرهای دیجیتالی خود را آغاز کرده‌اند، اما این بحث هنوز جای پیشرفت دارد.

چالش این است که تصمیمات تجاری در کل زنجیره ارزش معدن سازماندهی شوند تا تأثیر داده‌ها در این صنعت به حداکثر برسند. نوآوری‌های مبتنی بر داده می‌تواند مزیت رقابتی را تعریف کند.

چگونه برای آینده‌ای که به طور فزاینده‌ای بی‌ثبات می‌شود، آماده شویم؟

نگاه جامع  فعالان صنعت معدن به بازار می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا گلوگاه‌های مشکل ساز را شناسایی و حل کنند. متعاقباً تمام مراحل زنجیره ارزش معدن را بهینه کنند. دو اقدام مستقیم می‌تواند به ارائه راه‌حل برای چالش های استراتژیک صنعت معدن کمک کند.

ایجاد شفافیت برای بهبود تصمیم گیری در مواقع عدم اطمینان

در دنیایی که به‌طور فزاینده‌ای پیچیده و بی‌ثبات می‌شود، معدنکاران ملزم به تصمیم‌گیری سریع، حتی در مواقع عدم اطمینان هستند. یک چشم انداز شفاف از کل زنجیره ارزش معدن می تواند ادغام و استفاده مداوم از تمام داده‌های موجود برای هدایت کارآمد کسب و کار را تضمین کند. بنابراین، تغییر محیط کسب‌وکار نیازمند یک ارزیابی جامع از داده‌های زمان واقعی است تا با حل مسائل در انتهای دیگر زنجیره ارزش، تمامی خطر تأثیر ناخواسته و نامطلوب بر بخش‌های خاصی از کسب‌وکار را به میزان قابل‌توجهی به حداقل برساند.

شفافیت همچنین به شرکت‌های معدنی اجازه می‌دهد تا مقررات سخت‌گیرانه زیست‌محیطی در مورد قابلیت ردیابی زنجیره‌های تامین و گزارش‌های یکپارچه زیست‌محیطی را باهم مطابقت دهند.

اولین قدم برای ایجاد شفافیت در امتداد زنجیره ارزش معدن، ساختن یک محور ارزش است که محرک‌های ارزش اساسی را در عملیات تدارکات و فروش نشان می‌دهد. این محور ارزش، وضوحی را در مورد توان حمل و نقل، حاشیه‌های بالقوه و اهرم‌های هزینه برای حفظ سودآوری بلندمدت فراهم می‌کند، اگرچه اغلب اینها پیچیدگی‌های تجارت را نشان نمی‌دهند.

تضمین عملیات بهینه‌سازی فردی با شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI)

بسته به مشکل اساسی، می‌توان از یک شبیه سازی یا بهینه سازی استفاده کرد. در حالی که شبیه‌سازی و بهینه‌سازی ماهیت کاملاً متفاوتی دارند، اما زمانی که با هم به کار می‌روند بیشترین تأثیر را دارند. این کار می‌تواند عملیات بهینه‌سازی فردی را با شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) تضمین کند.

شبیه‌سازی‌ مانند «دوقلوهای دیجیتالی» در مدل زنجیره ارزش معدن است که می‌تواند تشخیص توان عملیاتی، شناسایی تنگنا و غربالگری سناریوها را برای رویدادهای مورد انتظار و عوامل غیرقابل کنترل فعال کند. شبیه‌سازی همچنین می‌تواند بینش‌هایی درباره تنگناهای فعلی ارائه دهد و به تعیین محل تمرکز کمک کند. علاوه بر این، این رویکرد برای اعتبارسنجی و اولویت‌بندی اقدامات بهبود بالقوه بر اساس تأثیر توان عملیاتی سرتاسر و برای ارزیابی سناریوهای مختلف برای قیمت‌های بازار یا سایر عوامل غیرقابل کنترل، از جمله تأثیر آب و هوا یا خرابی تجهیزات، مناسب است.

از سوی دیگر، هدف بهینه سازی بهبود عملکرد یک مرحله یا چند مرحله در زنجیره ارزش معدن است. انجام این کار مستلزم اجرای تجزیه و تحلیل‌های اساسی برای حل اهداف خاص است. به عبارت دیگر، تمرکز بر یک مرحله برای بهینه سازی کل زنجیره. به عنوان مثال، اگر یک استراتژی ترکیبی خاص نتایج مطلوب را ایجاد نکند، بهینه سازی می‌تواند به توسعه اقدامات بالقوه و تنظیمات برای بهبود عملکرد آن کمک کند. این را می‌توان با ایجاد مفروضات خاص و ایجاد یک هدف بهینه سازی کاملاً تعریف شده، مانند حداکثر توان عملیاتی یا به حداقل رساندن سطح موجودی، انجام داد. علاوه بر این، بهینه‌سازی از تصمیم‌گیری استراتژیک برای طرح‌های معدن و قابلیت‌های زنجیره ارزش معدن پشتیبانی می‌کند تا از ایجاد ارزش بلندمدت با جابجایی تنگناها در واحدها یا عملکردها اطمینان حاصل کند. همچنین می‌تواند به شناسایی پیشگیرانه مناطق مورد توجه برای بهبود فرآیند بیشتر کمک کند.

پیچیدگی‌های زنجیره ارزش معدن کدامند؟

زنجیره ارزش معدن امروزه پیچیده است و تقریباً به طور اجتناب ناپذیری در معرض اختلال قرار دارد.  با این حال، در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد با تشدید عدم اطمینان ژئوپلیتیک و وقوع بلایای طبیعی پرهزینه، خطرات افزایش یابد. چشم انداز یکپارچه معدن به بازار می‌تواند به ایجاد انعطاف پذیری بیشتر و به حداکثر رساندن توان حمل و نقل در مواجهه با اختلال کمک کند. با این حال، تعیین اینکه یک شرکت معدنی باید ابتدا به کدام نقاط ضعف بپردازد، به نیازهای خاص زنجیره ارزش آن بستگی دارد. با این وجود، چند حوزه کلیدی برای عملیات استخراج حیاتی هستند و از این رو یک رویکرد اولیه امیدوارکننده برای تحلیل معدن به بازار را نشان می‌دهند.

برای شروع، درک محدودیت‌های زنجیره ارزش معدن برای برنامه ریزی عملیات بسیار مهم است. برای مثال، استراتژی معدن و یا شرکت معدنی به بازار ممکن است در شبیه‌سازی زنجیره ارزش برای شناسایی و درک چگونگی حرکت محدودیت‌ها در طول زمان باشد. برای معدنکارانی که دارایی‌های قابل مقایسه آنها به‌عنوان بخش‌هایی از زنجیره‌های ارزش هستند، چنین بینش‌هایی می‌توانند با درک چگونگی و چرایی ایجاد تنگناهای بالقوه در سناریوهای خاص، انتقال دانش دارایی‌های متقابل را امکان‌پذیر کنند.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.