نقش شرکت‌های دانش بنیان در اکتشاف معادن بسیار تاثیرگذار است
نقش شرکت‌های دانش بنیان در اکتشاف معادن بسیار تاثیرگذار است

بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی از اصلی و اولیه‌ترین مسائل حوزه معدن «اکتشاف» است. از این‌رو، شیوه‌های نوین و فناورانه‌ای مثل استفاده از پهپادها برای تشخیص رگه‌های معدنی توسط شرکت‌های دانش بنیان کشورمان ارایه شده است.این فناوری‌ها و نوآوری‌ها در معادن باید مورد استفاده قرار بگیرد، زیرا […]

بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی از اصلی و اولیه‌ترین مسائل حوزه معدن «اکتشاف» است. از این‌رو، شیوه‌های نوین و فناورانه‌ای مثل استفاده از پهپادها برای تشخیص رگه‌های معدنی توسط شرکت‌های دانش بنیان کشورمان ارایه شده است.این فناوری‌ها و نوآوری‌ها در معادن باید مورد استفاده قرار بگیرد، زیرا در ایران همچنان معادن کشف نشده زیادی وجود دارد.

وی افزود: با ذکر این موضوع می‌توان متوجه شد که نقش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه اکتشاف معادن چقدر می‌تواند، مثمرثمر باشد. از این‌رو، سازمان زمین شناسی که از این ابزارها برخوردارند باید ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها را به میدان عمل بیاورند تا در اسکن و تشخیص مناطق معدنی، شرایط بهتری از گذشته را رقم بزنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: از عمده مشکلات حوزه معدنی که دهه‌هاست کشور گرفتار آن است «خام فروشی»است. همه می‌دانیم اگر مواد معدنی فرآوری شوند، ارزش افزوده آن تا چندبرابر هم افزایش پیدا می‌کند و این یعنی ثروت هنگفت برای کشور. برای اینکه این مهم محقق شود، شرکت‌های دانش بنیان، میان‌بُرترین راه هستند. به همین جهت، بهره‌مندی از شرکت‌های دانش بنیان را نباید محدود به یک یا چند بخش خاص کرد.

محبی اظهار داشت: در شعار سال، رهبر انقلاب، واژه «دانش بنیان» را به کار بردند که ضرورت دارد مسئولان به تحقق آن اهتمام ورزند و نگذارند روندی دنبال شود که احساس شود این ظرفیت مهم تنها یک شعار صرف بوده است. بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در ایران یک ضرورت است، مخصوصاً که تحریم‌های ظالمانه با هدف فلج کردن اقتصاد ایران، اعمال شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و افراد نخبگان تشکیل دهنده آن، می‌توانند برای فروش و صادرات حداکثری مواد فرآوری شده معدنی هم نقشه راه بدهند و اگر بناست کشور را از اوضاع اقتصادی کنونی نجات دهیم باید مسیر دیگری، غیر از همه سال‌های قبل را در پیش بگیریم.

وی در پایان و در پاسخ به اینکه چرا با وجود حضور بیش از یک دهه‌ای شرکت‌های دانش بنیان در کشور، همچنان به آن‌ها اهمیت لازم داده نشده است؟ گفت: دو موضوع وجود دارد: اول، شرکت‌های دانش بنیان باید خود را اثبات کنند. یعنی باید نشان دهند که توانایی ایجاد ارزش افزوده را دارند. افرادی که در حوزه معدن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌خواهند برداشت بهتر با کیفیت و کمیت بیشتر داشته باشند، پس نخبگان باید در عمل این را نشان دهند تا اعتمادسازی شکل بگیرد. دوم، سرمایه‌گذاران معدنی هم باید بدانند هرچه نگاه‌شان دانش بنیانی باشد، ارزش افزوده بیشتر برایشان ایجاد می‌شود. یعنی باید برای حرکت در این جهت، اجباری را هم به وجود آورد. از این‌رو، مجلس هم باید قوانینی را تصویب کند که روند خام فروشی به حداقل برسد و از سوی دیگر، دولت هم در ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان، اراده و همت بیشتری نسبت به گذشته از خود نشان دهد، مخصوصاً که رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را در اولین گام به دو برابر چیزی که هست، رساند.