حفاری عمیق پایه رشد معادن کشور
حفاری عمیق پایه رشد معادن کشور
عضوهیئت مدیره یک شرکت معدنی معتقد است، اعلام حقوق دولتی از مواردی است که از سوی مسئولین دولتی مرتباً در حال افزایش است؛ این در حالی است که در هزینه‌­های تولید، افزایش قیمت لحاظ نمی‌­شود.

کانی­ مگ، از مزیت ‌های همراه شدن با انقلاب صنعتی چهارم، پیشرفت در حفاری و دسترسی به اکتشافات عمیق‌تر ذخایر معدنی است. ظرفیت بالای ذخایر معدنی کشورمان و رو به اتمام بودن اندوخته‌های کنونی، امروزه بر کسی پنهان نیست. شهناز نوائی، عضو هیئت مدیره شرکت فنی و مهندسی درکاوش و دبیراتحادیه حفاران غیرنفتی معتقد است«دانش­ آموختگان حرفه حفاری، باید به مناطق بیابانی و صعب­‌العبور خارج از مناطق مسکونی و آبادی‌ها، منتقل شوند. ناگفته پیداست شرایط کار در چنین موقعیتی طاقت­ فرسا است؛ لذا برای ترغیب جوانان به کار در این بخش ‌ها، ابتدا باید شرایط مساعدتری را ایجاد کرد.» در ادامه مشروح صحبت‌های وی را می­‌خوانید.

گفته می‌شود با افزایش حفاری‌های عمیق می‌توان به ذخایر معدنی بیشتری دسترسی پیدا کرد، این مهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سالیان گذشته در کشور حداکثر ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار متر حفاری و در عمق‌های حداکثر ۶۰۰ متر داشته­‌ایم. در حالی که در کشوهایی مانند کانادا و استرالیا در سال ۲ میلیون متر حفاری انجام می‌داده‌اند. اخیراً در پنج سال گذشته، ذخایر مواد معدنی فلزی مانند مس، فولاد در مراکزی مانند ذوب آهن، کارخانه­‌های فولاد و در نهایت صنایع معدنی بزرگ که رو به اتمام بود و از همین سو متولیان معدن به این فکر افتادند که به اکتشاف در اعماق بیشتر بپردازند.
از مراکزی که تاکنون دست به مطالعات وسیع‌­تری برای یافتن مناطقی که پتانسیل ماده معدنی دارند زده‌­اند، می‌­توان به شرکت مس، تهیه و تولید، سازمان توسعه و نوسازی معادن، صنایع معدنی ایران و شرکت‌های بزرگ معدنی مثل چادرملو و گل گهر و … اشاره کرد.
مناقصه‌های پروژه‌های حفاری بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار و گاهاً ۲۰ هزار متر در سال وجود دارند. شرکت­‌های پیمان­کار حفاری با شرکت و برنده شدن در این مناقصه­‌ها به فعالیت حفاری می‌­پردازند. خوشبختانه برای صنایع مس، آهن و در معادنی مانند چادرملو و گل­‌گهر به ذخایر خوبی در اعماق رسیده‌­اند و در حال حاظر نیز در حال انجام است.
این امر باعث شده است میزان حفاری در کشورمان به ۵۰۰ هزار متر در سال برسد و نیاز به وارد کردن دستگاه‌های حفاری با عمق بیشتر افزایش یابد. تابه حال توسط شرکت­‌های بزرگ معدنی یک­صد دستگاه حفاری وارد شده است. واردات این دستگاه­‌ها نیاز به نیروی انسانی و اپراتور حفار در کشور را بیشتر از قبل کرده است.
البته ناگفته نماند که در کشورمان نیز ساخت دستگاه‌­های حفاری مدت­هاست شروع شده است. این دستگاه‌­ها نه تنها از لحاظ کیفیت با نمونه­‌های خارجی برابرند، بلکه با جلوگیری از خروج ارز از کشورمان، در این راه ارزش آفرین شده‌­اند.

چه خدماتی را در بخش معدن و صنایع معدنی ارائه می‌­دهید؟

شرکت فنی مهندسی درکاوش از سال ۱۳۸۴ با هدف کمک به توسعه پایدار بخش معدن، صنایع معدنی، صنایع وابسته و ایجاد ظرفیت­‌های جدید همراه با بازدهی اقتصادی راه اندازی شد. این شرکت در زمینه اجرای پروژه­های اکتشافی یا بهره‌­برداری بهینه فرآوری مواد معدنی و خدمات فنی و مهندسی مطابق با استانداردهای بین­المللی فعالیت خود را آغاز کرد و بنده هم در همان سال به عنوان اعضای هیئت مدیره، سهام­دار و مشغول به فعالیت هستم.
اتحادیه حفاران غیر نفتی، که از سال ۱۳۸۹ تشکیل شده است و در زمینه حفاری عمومی کشور با هدف دستیابی به ذخایر معدنی بیشتر تلاش خودش را آغاز کرده است و بنده از ابتدای تشکیل آن به عنوان دبیر اتحادیه حضور داشته‌­ام. این اتحادیه در زمینه آموزش حفار اپراتور به صورت تخصصی قادر به همکاری با شرکت­‌های عضو اتحادیه است.

به عنوان یک شرکت مهندسی بفرمایید عمده مشکلات و چالش‌های استخراج مواد معدنی معدنی کشور چییست؟

۹۰% معادن کشور با مشکلات محلی مواجه هستند. هزینه­ بالای حمل و نقل برای جابه­ جایی محصولات معدنی، کمبود زیرساخت­‌ها، برق، مشکلات آب­رسانی به مناطق معدنی، قیمت تمام شده محصولات معدنی در بازار که ریسک راه‌­اندازی معادن را بالا می­‌برد. تهیه سوخت و گازوئیل یکی از معضلات امروزه جامعه معدنی است زیرا برای ماشین‌­آلات معدنی این سوخت به سختی تهیه می­‌شود و قیمت بالایی دارد.
در بخش اکتشاف معادن با چه مشکلاتی رو به رو هستیم؟
برای دسترسی به ماده­ معدنی نیاز به احداث جاده است که این امر با دریافت مجوز از منابع طبیعی، محیط زیست و اهالی محل به سختی مقدور است. مهمترین مرحله­ فرآیند اکتشاف، دریافت پروانه اکتشاف از منابع طبیعی یا محیط زیست است، که دریافت پاسخ استهلام از آنها حدود یک سال زمان می­‌برد.

با اینکه کشورمان هرساله، فارغ‌التحصیلان بسیاری را در بهترین نیروهای تخصصی پرورش می‌دهد، چرا هنوز در بخش حفاری کشور ضعیف هستیم؟

در کشورمان هرساله فارغ‌التحصیلان بسیاری در رشته­‌های معدن و زمین ­شناسی داریم. از آنجائی که پایه ابتدایی فعالیت­‌های معدنی اکتشاف و پایه اکتشاف حفاری است، دانش ­آموختگان این حرفه جهت اجرای عملات حفاری باید به مناطق بیابانی و صعب­‌العبور خارج از مناطق مسکونی و آبادی­‌ها منتقل شوند.
ناگفته پیداست شرایط کار در چنین موقعیتی طاقت ­فرسا است. داوطلبین اندکی برای فعالیت در این نواحی وجود دارند. البته شرکت­‌های پیمان­کار حفاری تا حد امکان خدمات رفاهی و آسایشی را برای این افراد مهیا می­‌کنند، لذا برای ترغیب جوانان به کار در این بخش‌­ها، ابتدا باید شرایط مساعدتری را ایجاد کرد.

به نظر شما صنعت معدن کشورمان با چه مشکلات جدی مواجه است؟
یکی از دست و پاگیر­ترین موانع فعالیت در حوزه معدن، تغییرات مدیریتی در صدور دستورالعمل­‌ها و بخشنامه­‌های خلق­‌الساعه، بدون توجه به شرایط سخت کار در معدن است.
مشکلات محلی، اهالی روستاییان و منابع طبیعی، کمبود زیرساخت‌­ها، مشکلات حمل و نقل، گرانی لاستیک، جاده­‌های ناهموار دسترسی به معدن، تهیه سوخت و آب­رسانی به منطقه معدنی از دیگر مشکلات بهره‌­برداران معدنی است.
ضمناً قیمت تمام شده­ ماده معدنی باید کاهش یابد. اعلام حقوق دولتی از مواردی است که از سوی مسئولین دولتی مرتباً در حال افزایش است؛ این در حالی است که در هزینه­‌های تولید، افزایش قیمت لحاظ نمی‌­شود.

مهمترین تکنولوژی‌هایی که در حوزه اکتشاف در جهان استفاده می‌شود، چیست و چقدر کشورمان به این فناوری‌­ها نیاز دارد؟

مطالعات ماهواره­ای در تشخیص برخی کانه­‌ها، زون­های آلتراسون، ساختمان‌­های زمین ­شناسی و تکتونیکی، برای استفاده از توپوگرافی که با استفاده از آنها تشخیص تقریبی نوع سنگ، امکان پذیر است. ماهواره‌­های Landsat و Aster از ماهواره­‌های شناخته شده در این فرآیند هستند که دارای سنسورهای جذب امواج EM هستند. این امواج دارای دامنه موج مرئی تا مادون قرمز هستند، یعنی از ۱۵ تا ۴ پاند. این سنسورها به معنی افزایش قدرت امواج و شناسایی دقیق انواع کانی‌­ها هستند.
علاوه بر ثبت داده‌­های حاصل از انعکاس امواج EM توسط اسکنرها یا هایپرنی‌­ها با نصب سنسورهای مذکور در هواپیما، تقریباً می‌­توان در هر روز ۳۵۰۰ کیلومتر مربع از زمین را از لحاظ مستعد ماده­ معدنی بودن مورد بررسی و شناسایی قرار داد.
از دیگر فناروی­‌ها که در اکتشاف استفاده می­‌شود، ژئوشیمی اکتشاف است. هرچند روش جدیدی نیست ولی امروزه به آن کمتر توجه می­شود. این روش به این صورت است که، احتمال مثبت بودن آنومالی‌های عناصر در مناظق تحت پوشش اکتشافات ژئوشیمیایی، مشخص می‌­شود و توسط این شناسایی به وجود ماده­ معدنی پی برده خواهند برد.
اکتشافات ژئوفیزیکی، استفاده از روش‌­های ژئوشیمیایی آب، استفاده از دستگاه‌­های جدید مگنومتری، روش‌های جدید آنالیز برای شناسایی کانی­‌های سازنده یک ماده معدنی از دیگر تکنولوژی­‌های اکتشاف در معادن است.
در کشور ما ۹ مدل دستگاه حفاری تولید می‌­شود که برای حفاری چاه آب، مطالعات ژئوتکنیکی، نفت، حفر چاه­‌های انفجاری و مطالعات اکتشافی معدن استفاده می‌­شود. بعضی از این دستگاه‌­ها در عملیات حفاری خردشدگی کمتری را ایجاد می­‌کنند و با سالم نگه داشتن سن‌گ­ها، منجر به ایجاد مغزه یا Core drill می‌­شوند.

  • نویسنده : عاطفه عبدالهی